Tjenare!

Jag skulle vilja ha tag i en grejer så att jag (från tv-soffan) kan se vilken temperatur jag har i tanken i det fristående pannrummet.

Jag har hittat denna:
http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/laddoterm_6t_w.pdf

hos Termoventiler men den visar bara en temp åt gången. Kostar säkert en del också...

Hur har Ni andra löst problemet???

mvh
//Warlock

Jag har inte löst problemet helt ännu men kommer att bygga en ganska avancerad kontroll enhet. Den ska inte bara finnas till för att kunna fjärrläsa utan för att styra värmesystemet i hela huset plus en hel del övrig utrustning.

Huvudenheten som det ser ut idag blir en Foxboard: http://foxlx.acmesystems.it/?id=4

Till denna kommar jag koppla en Zigbee som ska agera som master som sedan pratar med alla slavar som sitter runtomkring i huset.

zigbeen förklaras här: http://www.jennic.com/products/index.php?productID=0000000006

Till alla olika zigbees som man kommer ha. dvs en för avläsning temp ute. En för avläsning avgastemp en för styrning av shunt... o.s.v får man tillverka externa kretsar så att man får allt rätt. Gränssnittet ska vara webbaserat och kunnas styras från hela huset och även ses på en skärm i datorrummet.

Fördelen är att en zigbee modul i sig kostar i runda slängar 100kr. Nackdelen är att det kommer gå en del tid för att utvekla systemet.

Har ett kit liggandes som kommer om någon dag så då ska jag känna på grejerna.

Jag har sålt några dosor enligt bild. Den visar % av energiinnehåll i tanken och kan även visa temperaturer tex utetemp. Detta kan skräddarsys.

Det fina med denna lösning är att man bara ansluter en tvåtrådig ledare typ ringledning mellan dosan och givarna. Ett stort antal givare kan sedan kopplas på på ledningen.

Dosan har anslutning för serieport och kan kopplas till en PC för valfria lekar. Även programvaran kan uppdateras via PC:n

• DSC01239 comp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matss: vad för krets är den byggd på? Pic?

Philips 89C668

Jag lovar, efter första årets eldningssäsong så avtar hastigt behovet av att känna till vilken temperatur tankarna har. Jag kände själv att det var helt ohållbart att inte veta vilken temperaturen var och funderade på olika lösningar. Men om man bara skall ha systemet för att veta när det är dags att elda så lär man sig detta snabbt. Om man däremot vill göra djupare energianalyser kopplat till utomhustemperatur så kan det vara en idé, men då måste man också komplettera systemet med en vindsensor eftersom den också inverkar på energiåtgången i huset.

Själv tycker jag att det är fantastiskt bekvämt att bara titta på dosan i hallen för att se hur många procent jag har i tanken. Då avgör man snabbt om man behöver elda idag eller kan vänta till imorgon. Eller om man ska lägga i en brasa till.

min tanke med min styrning.. (byggs för att systemet som fins är intr från detta deceniett) Ska även kunna skicka ett sms när det är dags att lägga in i pannan. Som sagt går att bygga ut i all oändlighet. sedan är frågan hur mycket av funktionerna man kommer att använda. Men när man väl sitter och knappar kod så är lite extra fatures alltid skoj. Om inte annat att visa för grannar och släkt

Matss skrev:
Själv tycker jag att det är fantastiskt bekvämt att bara titta på dosan i hallen för att se hur många procent jag har i tanken. Då avgör man snabbt om man behöver elda idag eller kan vänta till imorgon. Eller om man ska lägga i en brasa till.
Jovisst, den är säkert bra och jag är lite teknikfreak själv (har massor med prylar som blippar och bloppar i olika sammanhang) och det är möjligt att det är lite "surt sa räven" att jag inte själv har en sån låda ;). Men en vis man på forumet har också sagt att "har man en tillräckligt stor ackumulatortank eldar man när man vill och inte när man måste" och då finns det åter igen ingen större anledning att veta på millimuttern hur mycket som finns kvar i tanken. Så i just detta fall är det fingerspitzgefühl som gäller istället för burk för egen del.

Jag har det så ordnat att displayen på solstyrningen, som jag normalt ställer in så att jag ser temperaturen ganska högt upp i tanken, den displayen ser jag genom källarfönstret när jag parkerar bilen. Den är stor nog för att kunna läsas av på 5-10 meters håll. Så redan innan jag har hunnit innanför dörren vet jag hur det ligger till med eldningsbehovet.

Att få ett SMS när jag ska elda känns ganska meningslöst. Såvida man inte kan få detta SMS att lägga in veden också, förstås...

SMS från sin värmeanläggning är alltid kul om man är teknikidiot!
Men det vore ju naturligtvis den ultimata lösningen för en vedeldare att få SMS:et att lägga in veden också :)

Matss lösning som talar om hur många procent man har kvar i tankarna måste vara en bra lösning för de flesta.
Den är ju svaret på den ständiga frågan, måste jag elda idag?

smset ska givetvis vara när man behöver lägga på mer ved... =)

har en hel del ideer nedskissade på extra funktioner. Men man får se.

Majgårdarna
Jag har en trådlös stektermometer från Clas O instoppad i dykröret i toppen på ack tanken.Motagaren sitter uppe i hallen
Det fungerar mycket bra.

Jag tror den kostade 129kr batterierna räcker ett år.

Snart blir det en sådan här
http://www.logger2020.se/

Så här har jag gjort http://temperatur.airfoto.se/

Andvänder mig av en pc som server i garaget som har en massa 1 wire givare kopplade till sig.

Graferna genererar programmet Logtemp, och översikten har jag knåpat ihop med hjälp av ett script ifrån www.sundhult.com. Modifierat det lite grann, bla % kvar i tanken och skillnaden mellan tur o retur.

Inga märkvärdigheter, bara lite matte. Har en även en sida anpassa för mobilen som bara visar temperaturerna. Smidigt att tvärkolla över Wlanet i soffan eller via 3G.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.