Jag har problem att justera in min pelletsbrännare (Baxi eurofire 20kW i en nibe pellux panna) . Huset är nybyggt men sotaren påpekade att det var ganska mycket sot även fast jag bara eldat i två veckor när han var på besök. Grannen frågade också om det verkligen var pellets jag eldade med eftersom det kom väldigt mycket rök ur min skortsten.

Installatören ska enligt min husleverantör ha ställt in brännaren optimalt. Av nyfikenhet kollade jag inställningarna och det enda som var ändrat från fabriksinställningarna var pelletsdosen. Jag gjorde en testmatning vägde upp effekten till nästan 30kW!

Jag ställde ner till ca12 kW och höjde fläkten. Nu ryker det inte längre när brännaren fått upp värmen men jag tycker fortfarande det blir mycket sot i pannan. Inspektionsglasset blir kolsvart av sot efter någon dags eldning. Dessutom ryker det kraftigt under ca 10 min när brännaren startar.

Är det normalt med sotigt inspektionsglas och att det ryker mycket ur skorstenen (bolmar ut rök) vid uppstart?

Jag borde kanske ta hjälp av någon men vill inte betala för att något geni kommer och ställer upp effekten till 30kW igen...

Till att börja med ska du då inte ta dit geniet du haft i pannrummet tidigare iaf,
En pellux är ju bara för max 20 kW så 30 kW va ju åt hell..

Att det rycker vid uppstart är inget konstigt men sen ska det bara synas vit rök vid kallt väder/under -5°
Men jag ser att du verkar va på rätt väg iaf men då det sotar så ska du öka fläkten mer så testa att öka lite i taget men det bästa vore ju om nån gjorde en riktig justering med rökgasinstrument så att du får en Co2 runt 12%

Med rätt justering ska inte inspektionsglaset sota igen helt efter några dagar för då går den för fet, Pannväggarna ska inte heller bli svarta utan snarare grå/brun o kanske lite vit på vissa ställen i pannan..

Tack för svaret. Sedan jag höjde fläkten för några dagar sedan har jag kollat till brännaren ofta och upptäckt att det nu faktiskt blivit brunt istället för svart i pannan. Blev först lite fundersam om det var bra men nu vet jag att det går åt rätt håll!

Kanske kan jag testa höja fläkten ytterligare för att se om det blir mer grått? Eftersom jag ställt ner effekten rejält och höjt fläkten mycket undrar jag om det inte kan vara lite dålig ventilation i pannrummet? Det är rätt varmt och kvavt där inne.

Någon som känner till någon som är duktig på pelletsbrännare i Göteborgstrakten som man kan anlita för en ordentlig injustering?

H
Du måste ha tilluft direkt utifrån till pannrummet, ett hål minst lika stort som skorstensarenan. Har du motdragslucka i rökröret (borde följa med Pellix) och är den rätt justerad? Om inte så lever du lite farligt!
Att höja fläkten mer än som behövs för en bra förbränning leder bara till sintring och stor pelletsåtgång. Om askan blir brunaktig så är inställningen inte helt fel.

Det kan ta några dagar innan pannan blir urbrännd allt sot som bildats då den gått för fet, Det är inte säkert du behöver öka fläkten så mycket till..
Men som holmertz skrev så ska till luftsventilen ha samma dimension som skorsten vilket är viktigt, Med undertryck i pannrummet kan du aldrig få bra värden..

Har synglaset slutat sota igen nu??

Det sitter en 90 mm freshventil i pannrummet (utomhusluft) . Jag vet inte skorstenens diameter. Utvändigt är skorstensröret 59 cm i omkrets (~19cm diameter). Jag antar att det går ett mindre rör där inne men för att mäta det måste jag nog upp på taket och klättra.

Glaset ser bättre ut. Fortfarande lite sotprickar men mest brun aska som blåst upp på det. Det är nog som du säger 2an att det är sot kvar i pannan sedan tidigare.

Efter att ha läst på lite så känns det definitvt som jag ska skaffa en motdragslucka. Sotaren sa att det var bra drag i skortstenen. Jag tolkade det som något positivt men det kanske var en hint om att jag borde ha en dragbegränsare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.