Stort problem! Oljan sinar fort.... Den verkar bränna för fett för att det luktar diesel på tomten. Vi bestämde oss för att låta pannan gå till i vår på den olja som är kvar och byta till pellets senare. Idag kollade jag på nivå-röret och funderade på varför den stod på 55cm och har gjort så i någon/några månader. Hittade en liten "knapp" längst ner på röret och fortare än kvickt var mätaren nere på 22cm och stannade där!!! Dvs ca 400l kvar.
Vi vill verkligen inte fylla på olja igen då det inte är direkt miljövänligt och inte speciellt ekonomiskt. Frågorna är många:
1: Kan man konvertera till pellets på våran panna? Pannan är en kombi ved/olja från ERYL (?) med årsmodell runt -68
Om man kan, skall nya brännaren sitta där oljebrännaren sitter eller där man lassar in ved. En rörmokare som var på besök trodde att den panna var för grund. Jag fattade det som om han ville ha pelletsbrännaren där man kastar in veden. Pannan är bredare än den är djup och nuvarande brännare sitter på sidan.
2: Om vi byter panna och brännare så tror jag att vi har ett nytt problem. Rökgaskanalen kommer idag ut i golvhöjd och vad jag förstår har alla moderna pannor rökgaskanalen uppåt eller uppåt/bakåt. Kan man dra ett rör från pannan ner till rökgaskanalen vid golvet utan problem eller måsta man hacka upp ett nytt hål i murstocken???
3: Andra alternativ????
Man skulle kunna elda med ved men jag har inga ack-tankar att lagra värmen i och vi har inte flyttat in än så vi kan inte vakta elden hela tiden.
Mycket tacksam för svar!
/adde
Vi vill verkligen inte fylla på olja igen då det inte är direkt miljövänligt och inte speciellt ekonomiskt. Frågorna är många:
1: Kan man konvertera till pellets på våran panna? Pannan är en kombi ved/olja från ERYL (?) med årsmodell runt -68
2: Om vi byter panna och brännare så tror jag att vi har ett nytt problem. Rökgaskanalen kommer idag ut i golvhöjd och vad jag förstår har alla moderna pannor rökgaskanalen uppåt eller uppåt/bakåt. Kan man dra ett rör från pannan ner till rökgaskanalen vid golvet utan problem eller måsta man hacka upp ett nytt hål i murstocken???
3: Andra alternativ????
Man skulle kunna elda med ved men jag har inga ack-tankar att lagra värmen i och vi har inte flyttat in än så vi kan inte vakta elden hela tiden.
Mycket tacksam för svar!
/adde
Skicka en bild på panna.
En kompis har kört med pellets i en Eryl, vet ej modell och det funkade fint beroende vad man jämför med så klart.
Knacka nytt hål måste man nog göra, en nedgång är aldrig bra och blir dessutom svår att sota.
En kompis har kört med pellets i en Eryl, vet ej modell och det funkade fint beroende vad man jämför med så klart.
Knacka nytt hål måste man nog göra, en nedgång är aldrig bra och blir dessutom svår att sota.
Hjälp mig med bilden... Bilderna blir för stora för att bifoga....
Minska ner dem först. Det kan praktiskt taget varenda bildbehandlingsprogram göra.
Exempel på några som är gratis är Picasa 3 och Irfanview.
Exempel på några som är gratis är Picasa 3 och Irfanview.
ok, tack. ska försöka
Hej ja du ja kan inte se någon nackdel med att montera en pelletsbrännare där,. men ta hem en försäljare som gör ett kostnadsfritt besök ,..
annars så har det funkat med olja så funkar det nog med pellets också,..
vad har du för skorstensarea om du har som mig 100 kommer du få problem om du ska elda med ved för då får du investera i en rökgasfläkt,..
annars så har det funkat med olja så funkar det nog med pellets också,..
vad har du för skorstensarea om du har som mig 100 kommer du få problem om du ska elda med ved för då får du investera i en rökgasfläkt,..
Den pannan har två förbränningsrum och som MH säger så bör man sätta brännaren i högra förbränningsrumet för att inte röken skall gå direkt ut till kråkorna. Det bästa måste vara att åka till skroten och få två luckor till att montera på höger sida (hålen täcks nu av plåtar) så att det går att sota enkelt.. Brännaren monterar man sen i en lucka eller ev. där oljebrännaren sitter (blir kanske lite lågt?)
Patrik79: Vad är en bra area på skorstensanslutningen?
Matss: Menar du att man ska tillverka någon egen lucka? Eller kan man kanske byta, sätta vedluckorna på högra hålen?
Om man sätter pelletsbrännaren vid oljebrännarens plats, vad blir den negativa effekten av höjden?
Hade tänkt köpa en beg brännare och montera själv för att senare investera i nyare panna.
Matss: Menar du att man ska tillverka någon egen lucka? Eller kan man kanske byta, sätta vedluckorna på högra hålen?
Om man sätter pelletsbrännaren vid oljebrännarens plats, vad blir den negativa effekten av höjden?
Hade tänkt köpa en beg brännare och montera själv för att senare investera i nyare panna.
Redigerat:
Det blir ju lite jobbigt att skruva bort plåtarna varje gång ni ska sota. Båda sidorna ska ju sotas så det bästa är ju att ha fyra luckor. Luckorna är standard Eryl så dom finns på skroten eller hos VVS-firman på nån panna på väg till skroten.
Men ett mycket gott råd är att ta det lugnt ett tag tills ni vet hur ni vill värma huset i framtiden. Köp olja så ni klarar sommaren och låt justera brännaren. Jag har sett altför många som börjar investera fel för att det verkar så dyrt med olja/el så att det måste bort direkt. I det stora hela är det inga pengar.
Men ett mycket gott råd är att ta det lugnt ett tag tills ni vet hur ni vill värma huset i framtiden. Köp olja så ni klarar sommaren och låt justera brännaren. Jag har sett altför många som börjar investera fel för att det verkar så dyrt med olja/el så att det måste bort direkt. I det stora hela är det inga pengar.
Japp, pannan fungerar utmärkt med Pelletsbrännare, vi, eller snarare "hon", har kört pellets i sin Eryl i 4 år.
En Arbetskompis som också kör Pellets i Erylpannan monterade en extra cirkulationspump på pannan för att undvika kondens i pannan.
Att hacka upp nytt hål i skorsten är ett enkelt jobb. Ingenting att oroa sig för.
Rökröret du har i dag är ganska lagom storlek. DÅ har du uppfattning om hur stor hål du ska göra om du byter panna. Men följ pannans instruktioner. Enklast så..
Ibland följer det med monteringskit till Pelletsbrännaren, ev får man göra en plåt som har pannans hål och brännarens hål i. Också ett enkelt jobb för en plåtverkstad.
Mats
En Arbetskompis som också kör Pellets i Erylpannan monterade en extra cirkulationspump på pannan för att undvika kondens i pannan.
Att hacka upp nytt hål i skorsten är ett enkelt jobb. Ingenting att oroa sig för.
Rökröret du har i dag är ganska lagom storlek. DÅ har du uppfattning om hur stor hål du ska göra om du byter panna. Men följ pannans instruktioner. Enklast så..
Ibland följer det med monteringskit till Pelletsbrännaren, ev får man göra en plåt som har pannans hål och brännarens hål i. Också ett enkelt jobb för en plåtverkstad.
Mats
Annars är det inget specielt man ska tänka på när man monterar en brännare? Jag menar, en plåt med hål i kan man ju få tag i.
Rent krasst kan jag köpa vilken brännare som helst, göra en pass-plåt och montera brännaren där den bef sitter?
Matss: Ska man sota både uppe och nere?
Ska nog försöka få tag på en billg brännare isf. Vi ska ju elda med pellets i framtiden.
Rent krasst kan jag köpa vilken brännare som helst, göra en pass-plåt och montera brännaren där den bef sitter?
Matss: Ska man sota både uppe och nere?
Ska nog försöka få tag på en billg brännare isf. Vi ska ju elda med pellets i framtiden.




