Nu när det varit kallt har inte vår panna klarat att hålla mer än 40grader på vattnet med den effekt som vi hade på... Hade på läge 2 innan och ökade till 5 vilket innebar att temeraturen steg till önskade 75 grader! Men efter ett litet tag stannade pannan!! Vi har en pelletsbrännare Torsby Mini och fick felkod E6, vilket innebär att flamvakten inte kan detektera nån låga och därför stängs pannan av... Felet kan då vara anitingen att flamvakten är trasig (vilket är osannolikt eftersom den hittar lågan vid lägre effekt) eller att den elektriska tändfunktionen är trasig, men det verkar ju också konstigt eftersom den klarar att tända upp när man startar pannan! Eller kan det vara så att just funktionen för sparlåga inte funkar..?? Men då borde den ju ändå kunna tända upp igen när flamvakten skickat signal om att låga saknas, eller?? Eller kan det vara så att flamvakten inte är riktigt som den ska, så att den lilla lågan som finns när brännaren går på sparlåga inte syns??

Nu spekulerar jag hej vilt utan att egentligen ha så mycket kunskap om brännaren, och vill gärna ha råd av någon som kan mer!! Vi köpte huset under hösten och har inte fått kläm på allt sånt här än... Vill gärna slippa ta dit nån installatör eftersom ekonomin inte är på topp just nu, så vi hoppas felet är något vi kan åtgärda själva!

Jag har också en TB mini. Jag har nån gång fått lossa på flamvakten och torkat den ren från smuts och damm. Ett tips som kanske kan hjälpa.
Lans

Jo, det har jag provat... Men det fanns inget sot att torka bort. Tyckte däremot att den såg lite konstig ut, som att plasten eller glaset (vilket material det nu är) var knöligt som om det smält nån gång förut...! Kan det vara så tro? Så att den i så fall inte kan detektera lågan när den går på sparlåga?

Kanske kan vara idé att prova och byta den, kan väl inte vara alltför dyr, eller? Vet bara inte vart jag ska vända mig för att få tag på en sån... Får väl söka lite på internet och se om jag hittar en återförsäljare i närheten... Verkar ju iaf lätt att byta flamvakten själv!

H
Effektläge 5 är att ta till ordentligt om den tidigare gick på effektläge 2. Läge 3 ska klara att värma en normal villa även om det blir kallt ute. Om du ändrar effekten så krävs det också en nogrann inställning av fläkten för att få en bra förbränning.
Vad har du för panna? Troligt att den inte klarar att ta emot den höga effekten , 19 kW om den tidigare var konfigurerad för läge 2 9kW.
Fungerar det som det ska om du ställer tillbaka allt som det var från början? Då får du svar på om flamvakten har blivit sönderbränd.
Du har beskrivningen på brännaren här http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf

När det var 15 minus så kom inte pannan upp i rätt temperatur med lägre effekt än 5, tyvärr! Vilket också då resulterade i att vi inte hade den temperatur vi ville i både hus och varmvatten... Det är en stor villa på 250 kvadrat som är både i behov av nya fönster och tilläggsisolering, så den drar en del...

Nu när det blivit varmare har vi provat på effekt 3 eftersom 2 inte riktigt är tillräckligt nu heller, men så fort panna kommit upp i rätt temperatur så stannar brännaren förstås och sen kan den inte starta igen! Fläkten har jag ändrat enligt instruktion från tidigare ägare, så den inställningen borde vara rätt...

Hittade en återförsäljare som vi besökte och han visste inte heller vad som kunde vara fel... Kan vara nåt överhettningsskydd som slår ifrån, men han tyckte inte det lät troligt heller! Tydligen är det iaf så att pannan inte klarar brännarens höga effektlägen, så att vi så småningom kommer behöva byta panna om vi ska fortsätta med pelletsuppvärmning...

Nu får vi göra så att vi höjer effekten för att få upp pannan i rätt temp om det blir kallt, och sen sänker vi effekten strax innan den nått upp helt i temperatur, det är ju lättare att hålla temperaturen på låg effekt än att även kunna öka upp dit, så nu funkar det hyfsat även om man får springa en del i källaren!

H
Vad är det för modell och fabrikat på pannan? Fordras en stor panna för att få ut 19 kW. Att den stannar vid hög effekt kanske beror på att värmen inte försvinner ur pannan utan stannar i brännaren. Blir fallröret varmt vid hög effekt eller kan man hålla i det? Är rökspjället i pannan öppnat helt?

Vad kan läge 3 vara 9 kW? ..det är inte mycket om det blir lite vargakallt..och stort hus vill duscha lite längre mm

Så läge 2 är ju inte mycket att hänga kallingarna på tork för?

Så kör på läge 3 ...som sagt vad var det för panna?.Jag har hört samma läge på fläkten på tb mini ...kan ha fel Alltså läge 3 på bägge..Är inte xpert på minin går bara hörsägen...;)

Mvh

Pannan är en Nibe City, en gammal oljepanna på 13kW som är bytt brännare på... Är inte ideala pannan för pellets, men man tycker ju att den borde klara mer än läge 2!! Har inte känt på fallröret om det blir hett, ska kolla nästa gång vi måste köra upp effekten... Hur vet man om rökspjället är öppnat helt?? Angående fläkten på brännaren så sa förra ägaren att den ska stå på dubbelt mot vad man kör på för effekt, alltså 6 om man kör på effekt 3... Som jag förstått det så skiftar fläktläget från panna till panna, så det verkar vara dubbelt upp som gäller här för att få bäst effekt!

Just nu värmer vi inte upp hela huset till bostadstemperatur eftersom en del ska byggas om innan vi börjar bo där.. Så sen när hela huset ska värmas upp behöver vi investera i en ny panna om vi vill fortsätta med pellets! Kostar runt 30000kr... Just nu lutar det faktiskt mot att investera ännu mer och installera bergvärme istället framöver, det kommer vi ju tjäna på i längden! Skulle bara vara skönt att få brännaren/pannan att funka hyfsat fram tills dess, för det kommer nog dröja ett år eller så innan det blir aktuellt med bergvärmen...

H
Tror inte förre ägaren haft vidare kontroll på brännarens inställningar. Samma inställning på fläkten som inställningen för pelletsmatnigen är vad fabriken rekommenderar som grundinställning. Sedan får man justera vidare utifrån den inställningen. Nu blåser du antagligen ut den mesta värmen genom skorstenen.
Nibe City räknas annars som den bästa oljepannan att elda med pellets i så om du bara kan avvara 15-20 minuter i veckan att rengöra brännaren och skrapa lite sot ur pannan behöver du inte kosta på något nytt. Många eldar pellets i mycket sämre pannor. Finns antagligen annat att lägga pengar på med nytt hus. Rökgasspjäll finns troligen inte på den pannan.

Hur många retarder sitter det i pannans tuber, spiraler eller veckade plåtremsor? Är dom av full längd eller är en del av dom avkapade? Med låg effekt på brännaren kan ofta alla vara insatta men ökar man effekten så får en del retarder tas ut eller kapas.

Har man för liten effekt på fläkten så kommer det att ryka sotrök ur skorstenen. Det får det inte göra. Men att öka på effekten på fläkten med än vad som behövs för att bränna pelletsen som faller ned leder bara till mindre verkningsgrad och stor pelletsåtgång.

Vilken rökgastemperatur har du? Finns ingen rättvisande termometer på pannan är det dags att införskaffa en sådan
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55480633 eller liknande och borra in i rökröret så att du får någon liten aning om vad som händer i pannan.
Finns det motdragslucka i rökröret? Om inte är det väldigt svårt att ställa in pannan rätt eftersom draget från skorstenen hela tiden varierar.

I övrigt, fungerar shunt och cirkulationspump så att värmen verkligen skickas iväg till elementen och inte stannar i pannan?

holmertz: Oj, det var mycket tips och frågor... Mycket har vi tyvärr inte så bra koll på, men jag ska försöka få kläm på det!

Då kanske man skulle dra ner fläktläget då... Vill ju inte elda för kråkorna!! Ska prova att dra ner lite i taget...

Vi sotar pannan och rengör brännaren ungefär en gång i veckan redan, så där kan vi inte göra nån förbättring...

Installatören vi rådgjorde med nämnde nåt om veckade plåtar... Men jag vet inte var man öppnar pannan! Hittar ingen lucka! Det enda som ser ut att kunna öppnas är hela framsidan där brännaren sitter, ska man verkligen behöva lossa allt det?

Tror inte vi har nån rökgastermometer...

Angående motdraglucka så sitter det en vippande lucka på röret som går upp från pannan, är det en sådan tro?

Värmen kommer ut till radiatorerna iaf, det är bra värme på dem när pannan är igång som den ska!

Just nu när temperaturen ute ligger runt nollan, så funkar värmen bra! Har faktiskt fått pannan att lyckas köra på läge 3 utan att stanna, så nu håller den temperaturen bra! Men jag har ändå svårt att tro att denna pannan ska lyckas värma hela huset när vi byggt om nedervåningen... Just nu är det bara runt 10 grader där. Kanske kan funka efter att vi tilläggsisolerat och bytt fönster, så vi ska kanske avvakt tills dess innan vi funderar på ny panna eller alternativt bergvärme.

Men om vi ska fortsätt med pellets så måste vi defintivt lösa det med ett större och bättre pelletsförråd! Nu har vi bara en plasttunna, så vi måste fylla på vaje dag, går ca 3 säckar/dag nu...

H
Ja dra ned på fläktinställningen så den får samma värde som pelletsmatningen. Om det är en normal villa så räcker det bra till med den pannan som finns bara ni får till inställningarna. Mer än 2 säckar om dagen ska det inte behöva gå åt.

Veckade plåtremsor är de retarder som ska stickas in i de 6 tuber som går nedifrån förbränningsutrymmets överkant och upp till rökrörets anslutning. De rören måste man sota varje vecka för att få någon värme ur pannan. Om du inte har några spiraler eller veckade plåtremsor i de rören går värmen bara rakt ut. Den svarta luckan där brännaren är instucken måste man öppna för att se tuberna och för att sota.
Hur många veckade plåtremsor det går att stoppa i beror på vilken effekt brännaren ger. Normalt får man kapa av dom så att dom inte gör för stort motstånd men helst ska det sitta retarder i varje tub.

http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/ kan man ladda ned beskrivning för pannan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.