Fyrer med flis på andre året og er veldig godt fornøyd.
Varmer opp ca 150 m2 samt varmtvann til en familie på fem. Til dette bruker jeg 1,5 til 3 m3 med flis pr uke avhengig av kvalitetet på flisen og utetemperaturen.
Forventet årsforbruk blir et sted rundt 80 til 100 m3 om fyringssesongen blir på omtrent 40 uker.
Hvordan sammenfaller dette med erfaringene til andre her på forumet?
Se http://hoyland.no/gallery2/main.php?g2_itemId=48 for bilder av byggingen og av selve anlegget.
Mvh Terje
Forventet årsforbruk blir et sted rundt 80 til 100 m3 om fyringssesongen blir på omtrent 40 uker.
Hvordan sammenfaller dette med erfaringene til andre her på forumet?
Se http://hoyland.no/gallery2/main.php?g2_itemId=48 for bilder av byggingen og av selve anlegget.
Mvh Terje
Välkommen Terje!
Jag värmer ca 140m2 bostadshus, samt en verkstad om ca 100m2 där jag håller ca 10-12 grader.
Det går ca 300-500L flis per dygn åt mig under vintern, beroende på utetemperatur.
Jag stänger av eldningen i mitten av Maj och startar igen i mitten av September, under tiden har jag en elberedare.
Jag värmer ca 140m2 bostadshus, samt en verkstad om ca 100m2 där jag håller ca 10-12 grader.
Det går ca 300-500L flis per dygn åt mig under vintern, beroende på utetemperatur.
Jag stänger av eldningen i mitten av Maj och startar igen i mitten av September, under tiden har jag en elberedare.
Jag fyllde på nu under julhelgen och då var snittet 400L per dygn,
då värmer jag 400kvm fördelat på 2 bostadshus och ca 40kvm ladgård.
Har i samma veva slagit på värmen i garaget och har redan märkt en markant ökning, 330kvm 4,2m till tak värms med 2st luftvärmare.
då värmer jag 400kvm fördelat på 2 bostadshus och ca 40kvm ladgård.
Har i samma veva slagit på värmen i garaget och har redan märkt en markant ökning, 330kvm 4,2m till tak värms med 2st luftvärmare.
Hei og takk for svar. Produserer du flisen selv eller kjøper du? Jeg hugger med en Bruks 722 MTS.bax skrev:Välkommen Terje!
Mvh Terje
Hei og takk for svar._ap_ skrev:
Jeg har en Veto Flisomat på 1 m3 som jeg må fylle ca hver 3. dag nå om vinteren. Skulle gjerne hatt en større beholder.
Mvh Terje
Har lagret virke (hele trær) under presenning for å flise nå i vinter. Men det har vist seg vanskelig. Får mye rå flis og det liker ikke anlegget mitt. Må forsøke å flise på ettersommeren, august, og lagre innendørs._ap_ skrev:
Jag hugger själv med en Bruks 722 MTH.terhoy skrev:
Jag flisar bara stamved och bakar, dessa får ligga två somrar under presenning och torka.
Min behållare är ca 15m3 så jag flisar ungefär var fjärde-femte vecka nu under vintern, beroende på temperaturen.
722 MTh, er det med hydraulisk innmating? Min har mekanisk mating med drift på en rulle.bax skrev:
Har hatt "service" på huggeren i dag. Begynte å få mye stikkere sist jeg produserte flis og oppdaget i dag at motstålet var slitt. Har funnet en nettside, www.tole.se, som selger kniver og motstål til huggeren. Totalt 1 825 kr for fire kniver og mostål. Kjenner du til noen andre steder som ev har dette til lavere pris?
Det går åt ca 50 m3 om året.Varmt blir det men inte så att det är risk för eld.Då ska man ha en större hög.
Han som flisar åt mig vill ha mjukt lite fuktiga träd så det inte sliter så hårt på hans flishugg.Dessutom så får man inga stickor i flisen säger han
Han som flisar åt mig vill ha mjukt lite fuktiga träd så det inte sliter så hårt på hans flishugg.Dessutom så får man inga stickor i flisen säger han
Tänkte bara lägga in en bild på den senaste skapelsen som lämnat gården,
en gammal Scania Vabis 76:a.
En fd Scania chaufför ser bekymrat på missfostret,
och gubbarna under försöker få i högväxeln, de är kärlek!
Måste säga att den går som klockan vet inte riktigt hur många kW det är i en
sån men den morrar skönt när man smockar in en 20cm stock
en gammal Scania Vabis 76:a.
En fd Scania chaufför ser bekymrat på missfostret,
och gubbarna under försöker få i högväxeln, de är kärlek!
Måste säga att den går som klockan vet inte riktigt hur många kW det är i en
sån men den morrar skönt när man smockar in en 20cm stock