3 018 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Sota varm el kall
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Med varm skorsten så har man drag i skorstenen och en stor del av den som virvlar omkring i luften sugs ut. Men låt pannan svalna till en 40-50 grader så den går att hålla i.
rotte
rotte
Pannan på jobbet brukar jag se till att elda upp lite extra innan jag börjar dra tuberna i den. Har inte upplevt själv att sotet ska släppa lättare men enligt de andra som jobbat där sedan brukspatron var i livet så ska det vara stor skillnad på om pannan håller 60 eller 100 nyeldade grader. På deras inrådan har jag aldrig provat att sota med släckt panna då detta enligt uppgift ska ta mycket längre tid, fördärva minst dubbelt så många borstar och knappt bli ett skit renare heller. På de flesta villaanläggningar kan det förstås förekomma viss olägenhet med rejäl glödhärd och 100 grader panntemp vid sotning... 
När man var jätteliten var det ju en återkommande procedur att sota kröken på de moppar man lyckades hitta i gamla uthus och liknande. Om sotet lossnade lättare eller inte minns jag inte men bensin i explosionsartat förlopp (förpuffning?) har jag tydligare minnen av!
När man var jätteliten var det ju en återkommande procedur att sota kröken på de moppar man lyckades hitta i gamla uthus och liknande. Om sotet lossnade lättare eller inte minns jag inte men bensin i explosionsartat förlopp (förpuffning?) har jag tydligare minnen av!
Klicka här för att svara