20 641 läst ·
59 svar
21k läst
59 svar
hur ofta eldar ni nu vid 15 minus
2 ggr per dygn nu när det har varit ca -15 i några dygn här.
Hus byggt -66 med orginalisolering, 95 kvm plus källare. Effecta Woody 35 kW panna, 1500 liter ackumulatortank.
Returtempen från elementen är rätt hög, ca 40 grader så man skulle väl kunna länga lite mellan eldningarna utan att det blev oacceptabelt kallt, men då får man ju gå upp mitt i natten...
Hus byggt -66 med orginalisolering, 95 kvm plus källare. Effecta Woody 35 kW panna, 1500 liter ackumulatortank.
Returtempen från elementen är rätt hög, ca 40 grader så man skulle väl kunna länga lite mellan eldningarna utan att det blev oacceptabelt kallt, men då får man ju gå upp mitt i natten...
tänkte jag gör mitt första inlägg här 
Panna: Baxi Innova
Tank: 750l*2
Hus: 150 m3 ganska bra isolering dåliga tätningslister i fönster för tillfället
Inomhus temp 21 grader
Eldar en gång om dagen upp tankarnas tepratur till 90 grader i toppen och ca 85 botten. när jag börjar elda dagen efter vid samma tid är tankarna 60 grader i toppen och 25-30 botten.
Det jag tycker är det bästa är att elda så sent som möjligt på kvällen helst så man lägger på det sista och sedan gå och lägga sig så att pannan är het långt in på den kalla natten, detta är enligt min erfarenhet bättre än att elda på morgonen. Eldar jag på morgonen/förmiddag så är det betydligt kallare i tanken vid samma tid nästa dag om det ens finns någon värme kvar.
MVH
Staffan
Panna: Baxi Innova
Tank: 750l*2
Hus: 150 m3 ganska bra isolering dåliga tätningslister i fönster för tillfället
Inomhus temp 21 grader
Eldar en gång om dagen upp tankarnas tepratur till 90 grader i toppen och ca 85 botten. när jag börjar elda dagen efter vid samma tid är tankarna 60 grader i toppen och 25-30 botten.
Det jag tycker är det bästa är att elda så sent som möjligt på kvällen helst så man lägger på det sista och sedan gå och lägga sig så att pannan är het långt in på den kalla natten, detta är enligt min erfarenhet bättre än att elda på morgonen. Eldar jag på morgonen/förmiddag så är det betydligt kallare i tanken vid samma tid nästa dag om det ens finns någon värme kvar.
MVH
Staffan
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
nu har jag iofs redan skrivit upp hur jag eldar, men jag gjorde en variant igår som jag känner är värd att reflektera över.
Jag har hittills eldat på kvällen så att eldningen är klar när jag går och lägger mig, bara för att dels stänga pannan och hålla värmen kvar lite grann och dels helt enkelt bara ha koll. Sen så har jag inte tänkt så mycket mer på det hela.
Denna procedur är lagom om det är ca 0 ute, men är det kallare så krävs det elpatron.
Igårkväll så glömde jag alldeles bort tiden och eldade senare än vad jag brukar, och glömde till råga på allt att sätta på elpatronen(som annars behövs för de sista timmarna på morgonen när det är -13 som nu.
I morse när jag skulle elda igen så var det fortfarande varmt i huset, utan elpatron
Så min fråga (eller om det kanske ska ha en egen tråd) :
brukar ni andra elda och sen gå och lägga er och då inte ha någon koll på eldningens sista timmar?
Jag har hittills eldat på kvällen så att eldningen är klar när jag går och lägger mig, bara för att dels stänga pannan och hålla värmen kvar lite grann och dels helt enkelt bara ha koll. Sen så har jag inte tänkt så mycket mer på det hela.
Denna procedur är lagom om det är ca 0 ute, men är det kallare så krävs det elpatron.
Igårkväll så glömde jag alldeles bort tiden och eldade senare än vad jag brukar, och glömde till råga på allt att sätta på elpatronen(som annars behövs för de sista timmarna på morgonen när det är -13 som nu.
I morse när jag skulle elda igen så var det fortfarande varmt i huset, utan elpatron
Så min fråga (eller om det kanske ska ha en egen tråd) :
brukar ni andra elda och sen gå och lägga er och då inte ha någon koll på eldningens sista timmar?
Bor i Skånelänga med bostadsyta på ca 100 kvadrat. Lågt i tak, således liten volym som skall värmas. Eldar en liten korg ved på morgonen och en lite större korg ved på kvällen i en braskamin. Får en helt komfortabel innetemperatur. Komfortabelt blir det inte när frugan känner sig frusen och dessutom börjar elda i den gamla Bolinders No 70 vedspis vi har i köket. Hon ger sig inte innan temperaturen kommit över 30-gradersstrecket. Rekordet är 36 grader i svalaste hörnet av köket. Puuh...
Brukade lägga in skapligt i braskaminen och krypa till kojs, men för ett tag sedan sade ditt klirr vid midnatt när en ruta gick i Keddyn. Lyckligtvis hörde jag det och kunde få stopp på brasan utan brandsläckare. Det var dock onödigt spännande under en knapp timme.MickeH74 skrev:
Nu får det på sin höjd småbrinna lite efter sängdax.
Jag måste elda lite drygt 1 ggr /dygn nu när tempen legat på -10 till -15 grader. Huset är 1 1/2 plan 175m2 hyfsat isolerat. Panna baxi Bonus 30kw och 1.25m2 acktank. Kommer lyfta in en 750 liters tank till i sommar...
Vedförbrukning per år har jag ännu inte fått riktig kläm på men gissar på ca 20m2 travat. Beror ju oerhört mkt på vad det blir för vinter...
Vedförbrukning per år har jag ännu inte fått riktig kläm på men gissar på ca 20m2 travat. Beror ju oerhört mkt på vad det blir för vinter...
Eldar varje kväll börjar vid 16-17 och får lägga i 2-3 fulla pannor(30kw panna 115L) för att få full laddade tankar. Minus 10-15grader ute, tankarna rymmer tillsammans 2150 liter och brukar stå ca 60-80grader i topppen och 30mitten och 30botten när ja börjar elda.
Huset är på 154kvadrat (1 1/2plan) +källare 100kvadrat. Ca 20-22 inne och 0-6grader i källaren förutom i pannrumet då.Hyfsat bra isolerat tak men ingen "isolering" alls i väggarna.
Huset är på 154kvadrat (1 1/2plan) +källare 100kvadrat. Ca 20-22 inne och 0-6grader i källaren förutom i pannrumet då.Hyfsat bra isolerat tak men ingen "isolering" alls i väggarna.
Börjar min karriär på detta forum i denna tråd.
Jag har en gammal panna som inte funkar nämnvärt bra.
Pannan är kopplad mot en 500L acktank.
Jag får elda direkt på morgonen (04:15) innan jag åker iväg på jobbet, tanken ligger då 70° i toppen och ca: 20° i botten. Sambon slänger även i några pinnar när hon kliver upp vid 7 tiden.
Sen när man kommer hem (14:00) är det dags att elda igen och då brukar tanken vara 20° hela vägen och då är det bara att elda resten av kvällen (4-5 ilägg) för att ha hela tanken ca: 92° när man ska lägga sig.
Huset är 175m2 som ska värmas, normalt isolerat.
Jag har en gammal panna som inte funkar nämnvärt bra.
Pannan är kopplad mot en 500L acktank.
Jag får elda direkt på morgonen (04:15) innan jag åker iväg på jobbet, tanken ligger då 70° i toppen och ca: 20° i botten. Sambon slänger även i några pinnar när hon kliver upp vid 7 tiden.
Sen när man kommer hem (14:00) är det dags att elda igen och då brukar tanken vara 20° hela vägen och då är det bara att elda resten av kvällen (4-5 ilägg) för att ha hela tanken ca: 92° när man ska lägga sig.
Huset är 175m2 som ska värmas, normalt isolerat.
Det är sånt här som gör att två personer, som jämför sina erfarenheter av vedeldning, båda tror att den andre fantiserar, om en har det som du och den andre har kanske 2500 liter ackumulatorvolym och en panna på 35-40 kW.
Svårt att jämföra, många variabler som måste till och gör allt svårt 
En fråga jag får är ni som eldar en gång per dygnt med -15 och har 40-20 i tanken vid nästa eldningstillfälle:
- har ni då separat varmattentank för med den värmen räcker VV i 3m3 till en snabb dusch
- vad har ni då för fluktuationer i inomhusvärmen? med 40-20 så kommer inte mycket värme in i elementen om det inte är extrem välisolerat?
- hur högt eldar ni? ex. 90-90.
Vid -15 så brukar jag elda 2ggr per dag. En runt 10:00 och kvällen runt 18:00.
Kåken är 290kvm, runt 22g utan inomhuseldning på bottenvåningen och runt 19-20 på övervåning i mitten av eldningscykeln.
2st 1,5 m3 tankar som blir ca: 90-80
Vid -15 så går det nog in ca: 55grader i kåken till elementen.
10:00 så är tankarna 40-20 och vi har runt 19-20 på bottenvåningen, dvs. tappar 3 grader ung. 18:00 står tankarna i dryga 60/70-40/50.
ca: 20-30cm isolering på vinden, ganska taskiga fönster på ovanvåningen. Timmerstomme och tilläggsisolerat på insidan med en skiva (vad jag vet om förra ägaren som rustade på 70 talet).
Tror inte vårt system är riktigt intrimmat vad gäller framledningstemp, termostater på elementen, tryck och flöde i systemet (vad jag tror
)
Vänl,,,
Tobbe
En fråga jag får är ni som eldar en gång per dygnt med -15 och har 40-20 i tanken vid nästa eldningstillfälle:
- har ni då separat varmattentank för med den värmen räcker VV i 3m3 till en snabb dusch
- vad har ni då för fluktuationer i inomhusvärmen? med 40-20 så kommer inte mycket värme in i elementen om det inte är extrem välisolerat?
- hur högt eldar ni? ex. 90-90.
Vid -15 så brukar jag elda 2ggr per dag. En runt 10:00 och kvällen runt 18:00.
Kåken är 290kvm, runt 22g utan inomhuseldning på bottenvåningen och runt 19-20 på övervåning i mitten av eldningscykeln.
2st 1,5 m3 tankar som blir ca: 90-80
Vid -15 så går det nog in ca: 55grader i kåken till elementen.
10:00 så är tankarna 40-20 och vi har runt 19-20 på bottenvåningen, dvs. tappar 3 grader ung. 18:00 står tankarna i dryga 60/70-40/50.
ca: 20-30cm isolering på vinden, ganska taskiga fönster på ovanvåningen. Timmerstomme och tilläggsisolerat på insidan med en skiva (vad jag vet om förra ägaren som rustade på 70 talet).
Tror inte vårt system är riktigt intrimmat vad gäller framledningstemp, termostater på elementen, tryck och flöde i systemet (vad jag tror
Vänl,,,
Tobbe
Om det är -15°C ute och jag inte eldar förrän, säg, 24 timmar sedan jag eldade förra gången, då får jag räkna med att temperaturen har sjunkit inne från normala 20-21° till kanske 19° eller så. Beror ju även på hur mycket annan belastning det är. Nu är det oftast lugnt här om det är så kallt, men blåser det också gör det stor skillnad. Mitt hus är tilläggsisolerat med tapeter, innanför en reverterad trästomme. Förvisso med rejäla virkesdimensioner, men ändå.
Vita tapeter med gröna blommor/slingerväxt liknande funkar bäst i västernorrlands inland är min uppfattning.P.R skrev:
Gul vita är inte lika bra men skapliga iaf.
Röd vita är renut ut sagt dåliga
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden