För 2 månader sedan flyttade vi in i ett hus på landet.
Allt är super förutom att pannan inte riktigt uppfyller mina krav.

Huset är en 2plans kåk med ca 3m i takhöjd öppen planlösning och ca 230kvm +115kvm delvis uppvärmd källare.

Tidigare ägare lät installera en Trebema ved 30kw samt 1500l accvolym fördelat på 3st 500l Borötankar 99.

Jag upplever att pannan inte orkar värma tankarna ordentligt.

Utan att släppa ut någon värme i radiatorkretsen så krävs ca 5-6 hela inlägg för att få upp tankarna i 80grader uppe och nere.
Har testat olika hastigheter på laddpump, olika inställningar på primär och säkundärluft.
rökgastemp ligger runt 150grader när lågan är illblå.
Har testat blandved, ren björk, Loggs, fint kluvet, grovt kluvet och allt är torr ved.

Vad kan vara fel? Eller är pannan helt enkelt för klen?
Någon med erfarenheter kring denna panna?

Tacksam för svar.

Är det en Trebema (Calmar V30) så kolla om inte direktspjället har slagit sig och inte håller tätt när det är i stängt läge. Ta bort fläkten eller den andra luckan och kolla. Håller inte spjället tätt under driftfas så åker värmen direkt ut i skorstenen. En vanligt fel. En rapplig spjällkonstruktion på den modellen.

Jag hjälpte en som hade samma problem som du. Var en glipa på ca två cm. Fick vrida till spjället och spjällstången så gott det gick. Sedan svetsade jag en distans runt så det blev tätt.

Yes sir det är en v30. Tror att spjället stänger helt. Ser inga konstigheter.
Rökgastempen kan vara så låg som 120grader ca 30 cm från pannan, men ändå är lågan riktigt blå, vad jag förstår är fullständig förbränning.

Antagligen har du för mycket sekundärluft om lågan bara är blå. Låter också som att rökgastempen är alldeles för låg. Har du ingen instruktionsbok?

Okej. Har instruktionsbok. Står inget om spjällinställningar.

Detgåråtöl skrev:
Jag upplever att pannan inte orkar värma tankarna ordentligt.

Utan att släppa ut någon värme i radiatorkretsen så krävs ca 5-6 hela inlägg för att få upp tankarna i 80grader uppe och nere.
Har testat olika hastigheter på laddpump,

Tacksam för svar.
Du borde värma rätt bra med ett till ett och ett halvt ilägg om du inte tar ur något till huset. Om det är en v33 du har borde den ha 120l vedvolym.

Ryker det och luktar om pannan så tror jag som Matss att du har för mycket sekundärluft.
Det som händer är att sekundärluften kyler ner lågan för mycket.
I min panna märks det på illaluktande rök och brunaktig färg på keramiken i undre luckan.

Börja hellre med för mycket primärluft än för lite, förbränningen blir stabilare men du får lite högre rögastemp. Jag kan inte dessa pannor, men jag tror inte du ska under 160grader. I ditt ställe skulle jag sikta på 200 som minst.
Ju mer du stryper ner primärluften ju mer ökar risken för att förbränningstempen sjunker till för låga nivåer.

Jag mäter rätt mycket i min egen panna, och det märks tydligt när förbränningstempen blir för låg.

Lycka till!

Det är en v30 jag har med tryckande fläkt. Ska titta lite noggrannare på inställningarna. Gör det redan ikväll.

Jag har ju ingen keramiken som lågan går ner och slår i. Utan en pyramidplåt.

Nu har jag skruvat lite. Men innan jag blir tokig.

Högra spaken eller vänstra spaken på baksidan av pannan. Vilken är primär/sekundär?
Står inget i instruktionsboken om det.

Efter lite mer skruvande och kollande så ligger rökgas runt 200 innan jag vänder förbränningen, då går den ner på 150 och när det tagit sig ordentligt och jag har blågul kraftig låga så ligger rökgaserna runt 120grader. Något skumt är det ju.

Frågan är vad?

Funkar termometern då?? Låna stektermometern

Det är det jag är lite inne på med. Men testade med kikande vatten och det blev runt 100 sträcker så tror den stämmer.

Nu efter lite mer skruvande och en genomgående aktning så har lyckats på tre 80%fulla inlägg att ta alla tre tankarna från 30grader till 90-95grader och det kan jag tycka är godkänt.

Så jag tror att rökgastempmätaren borde bytas ut.
Ska testa det för att se om en annan visar mer rätt.

Slog en blick in i skorsten med, ser rent och snyggt ut, bara tunn tunn lätt sot närmast pannan.
Godkänt det med tycker jag.

Och "röken" som kommer ur skorsten är genomskinlig vid fullt ös, ryker lite ljusgrått innan jag fått fjutt på skiten.

Sådärja. Nu går allt klanderfritt.

Bytt till tryckexpansion samt bytt anslutningarna på laddomaten.

1 och ett halvt inlägg med björk/al blandning 30-95grader samtidigt som jag tar ut 35-50 grader på raddkretsen. Tack rörmockaren!

Rätt bra ös i pannj*velen nu!

varför fick du byta från öppet till slutet ?

vedmannen skrev:
varför fick du byta från öppet till slutet ?
Jo det var såhär att min öppna expansion sprack pga kok.
Förra ägaren hade svetsa det själv.

Försäkringsbolaget ville ej att jag skulle ha ett nytt på vinden.

Så blev ett varmt monterat tryckexpansionkärl på 300liter istället. Funkar super.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.