1 330 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Max acc volym till min panna?
Tänkte höra om det är någon mer som har en Trebema Kalmar v30, den med tryckande fläkt.
Som jag tidigare skrivit så har jag haft stora problem med laddning och expansion samt rökgastemperaturer.
Men nu efter mycket justerade och fixande och trixande så har jag fått en ordentlig skjuss i vattenkokaren.
Så nu till frågan.
Vad kan jag ha för maximal accvolym mellan tummen och pekfingret?
Fyller just nu 1500liter med ett ungefärligt 40*c uttag till radiatorerna på 1 och 1/2 fullt inlägg från 35-85grader.
Två fulla inlägg leder till att pannan slår ifrån och syr börjar kyla.
Som jag tidigare skrivit så har jag haft stora problem med laddning och expansion samt rökgastemperaturer.
Men nu efter mycket justerade och fixande och trixande så har jag fått en ordentlig skjuss i vattenkokaren.
Så nu till frågan.
Vad kan jag ha för maximal accvolym mellan tummen och pekfingret?
Fyller just nu 1500liter med ett ungefärligt 40*c uttag till radiatorerna på 1 och 1/2 fullt inlägg från 35-85grader.
Två fulla inlägg leder till att pannan slår ifrån och syr börjar kyla.
Finns nog egentligen inte nån maxgräns i ackvolym till nån panna, andra faktorer som styr där istället tex utrymme.
Har själv 1250liter till en Vedex 1000, värmer det från ca 30-85 på ett inlägg då ingen värme tas ut.
Skulle gärna haft 2000-2500L men har inte plats för det...
Har själv 1250liter till en Vedex 1000, värmer det från ca 30-85 på ett inlägg då ingen värme tas ut.
Skulle gärna haft 2000-2500L men har inte plats för det...
Plats har jag. Skulle säkert få in 10kbm.
Men tänkte mest vad som blir lidligt med min `lilla' panna
Men tänkte mest vad som blir lidligt med min `lilla' panna
Din "lilla"panna har nog minst 50% mer effekt än min.... 
Av egna erfarenheter och funderingar tror jag på att kunna elda minst 1,5-2 inlägg i pannan utan att det blir för varmt i ack-tanken/arna, mest för att man borde kunna elda "närsom" och inte behöva vänta på att värmen i tanken gått ner nog mycket. Visst, man kan ju lägga in ett mindre inlägg, men den dagen kommer då man missar....
Hursom, 1500Liter till kan du montera in, då har du ju 3kbm iallafall.
Av egna erfarenheter och funderingar tror jag på att kunna elda minst 1,5-2 inlägg i pannan utan att det blir för varmt i ack-tanken/arna, mest för att man borde kunna elda "närsom" och inte behöva vänta på att värmen i tanken gått ner nog mycket. Visst, man kan ju lägga in ett mindre inlägg, men den dagen kommer då man missar....
Det är lite så jag tänker med. Och lägga i tre inlägg är ju inte heller så jobbigt.fastmoving? skrev:Din "lilla"panna har nog minst 50% mer effekt än min....
Får söka reda på någon bra tank.
Tack för bollplanket!
Skönt att jag ligger borta och jobbar i veckorna så krattar jag över eldandet till frugan 
Klicka här för att svara