Ved, Pellets, Flis
vedmannen: Har inte bytt keramiken än på min v35 och den är snart 10 år gammal. däremot fick jag byta den rostfria plåten under keramiken i år för den va inte direkt rostfri längre och full av hål.
Micke 142: Håller med dig. Alla som eldar utan acctank skulle få se o prova på en anläggning med det+ att jag tycker det alltid ska finnas rökgastermometer
Mattsson86: Haha så pass :-) får ju hoppas att han är färdig nu då annars är han tom. Långsammare än mej :-) Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Majgårdarna: Måste säga ett ord om pannan även om det kanske blir tjatigt :confused: Kolla på http://kotly.com/index.php/cPath/169_208 En atmos panna är miljögodkänd vilket är bra om nån granne börjar klaga. Fläkten kan du driva med ett bilbatteri och en omformare om det blir strömavbrott
obba: vad händer om strömmen går? blir de nån typ av själv ´cirkulation? kan inte riitkigt läsa mig till de nånstans?
Joukko: Hur måste man dra rör mm från plattväxlaren solvärme till tank? Jag hade funderingar på att gå ut och upp till tak från tanken , längs med taket och sedan ner till PVV. Funkar detta? Kommer köra med öppen expansion och toppen av tanken kommer anslutas till röret som går upp till vinden och expansionkärlet.
Skalman: Såg på film en enkel sak från Kina. På den platsen var det inte varmt, snarare som vi har det. Men det fungerade.Man ledde in gasen till huset i en trädgårdsslang. Med backventiler kan det inte vara farligare än vanlig gasol.
Skalman: Min kurs gick på 800:- Värt vartenda krona för jag slapp sotaren. Nu är det bara brandsyn som jag inte kommer undan. men okej, de skickar ner en kamera, som jag själv tittar i samtidigt! och åker hem med 800:- i fickan och vi är nöjda båda, mest sotarn! Vad man lärde sig på kursen? För min del bara att det finns en massa paragrafer samt att det finns många kryphål Sotardistriktet
ingemar_o: när du vet vilken kamin du vill ha kolla vad den kaminen har för krav på vägg i närheten av den. när jag instalerade min så krävde den att det va ie 180 bakom bredvid uppfyllde det, jag måste bredda murstocken 30 cm i sidledd samt mura ett vagnstycke ca 80 cm, då det räknas ifrån golvet å inte ifrån kaminen
Elffors: Pressening över ved är det sämsta man kan ha. Lägg plåt luftigt över, men aldrig pressening
pyerdarn: [citat] sen borde forumet tappa sitt värde på grund av folk som är otrevliga, och självutnämda miljöpoliser som neggar på allt
Patrik79: Jag har haft min maga Ma20 i snart 4 år har inte haft några problem med den alls..
svenne78: Nu blir den liten bump i all välmening, då jag så sakteligen har masat mig vidare till solvärme sektionen på forumet, då äventyret med jula tanken och olymberyl kaminen fortsätter i hopp om att spara de små slantarna =) Kan nämna att installationen fungerar som det är tänkt faktiskt, enda är väl den automatiska avluftaren som inte längre är så automatisk som man hade kunnat
anjn: Ja, så får det bli. det är ju inte lika stort vattenmagasin i en borrad brunn så jag får ta det lite lugnt. Grävd brunn skulle vara fint en sådan här gång, bara vrida på kranen och kika ner i brunnen hur det ser ut.
Elffors: Det ska vara skiktning i tanken. Då värmer du bara toppen av tanken med solen sen är det skitsamma om det är 450l kallvatten under det varma eller 4500l!
Avemo: Är den högra hel? Jag tycker inte att det brukar vara så stort spel.
Minther: Tack för infon! :) Nu vet jag alltså hur en förugn fungerar. Den bränner gengas inne i pannans eldstad. Men finns det inte några fler varianter på flispannor? Jag har läst om stokers, även om också är en skruv. Att stokers skruvar in flisen direkt i pannan, ungefär? Igen gengas, flisen bränns som den är?
lillie: Tycker inte det kunde bli enklare än att lägga isolerskiva + OSB. För mig låter det krångligare med reglar, men jag har ju rund tank också.
Krilleman: Ett alternativ till koppar och blårör är ju elförsinkade stålrör, dom kommer i samma dimensioner som kopparrören och fungerar på samma sätt som kopparen, kan bockas på samma sätt som koppar. Klämringskopplingar och presskopplingar är kopplings-alternativen. Billigare än kopparrören och lättare än blårör Prisex hos rinkaby: Rör 1m 15mm cu 55:- 1m 15mm elf 28:-/m 1m DN15
palbin: Ja Nibe-pannan är fläktstyrd - det står dock i de "Tekniska data" på Nibes hemsida http://www.nibe.se/Produkter/Vedpannor/Produktsortiment/VEDEX-3300/ att skortstenen skall vara "Tegel 140 x 140 mm" eller "Stålrör Ø 125-150 mm" i båda fallen med "Minsta höjd 6,0 m" - när jag tänker efter mot bakgrund av de erhållna svaren från detta forum måste det då vara exempel på vilken höjd
Fsund: Hej Jag har väldigt lågt i tak i källaren och skulle vilja få in en tank på 500-750 liter och undrar om en lägre rektangulär acktank är sämre än en hög rund tank?.
pyerdarn: tja de med fjädern är säkert att spjället på rökröre inte orkar hålla sej uppe typ lårfjäder till spjället.. ja de går ju och kombinera men du får göra en stos som brännaren sitter i som du sätter dit ist för övre drag luckan överkokningskydd är syr ventil den spolar kallvaten i beredaren om pannan blir förvarm för att förhindra att gå upp i kok ... kompisen min har en
högbergarn: Hej! När jag eldade pannan efter ett par veckors uppehåll fungerade inte pumpen mellan pannan och tanken. Pumpen är en Grundfos UPS 25-40 180. Skruvade lös pluggen som sitter vid axeln i pumpen. Den gick lätt att snurra med en mejsel men den vill inte gå av egen maskin. men om man trycker lätt på axeln med en syl el dyl. då snurrar den ( går att trycka in axeln lite) men om man släpper
Elffors: [citat] Den var inte dålig den! Ungefär så jag hade tänkt mig, tänk att det finns forum för alla böjelser. he he @örhnlund. Ta det lungt med lovhyllningarna. jag har hittills på detta forum endast presterat en ganska medelmåttig pannanläggning. Efter stordåd tar jag gärna en hyllning eller 2!
obba: fortfarande 60grader i tanken, efter 8 dagar me mycke dusch o bad o även lite värme på elementen.. jag får aldrig elda:(
kulle: Det är ju semester tider nu, så du får kanske vänta lite extra nu innan du får svar. Tyvärr har jag inga bra svar till dig :)
BobbaFett: Om du saknar acktank så kan du inte ha termostater på elementen. All energi du tillför vattnet måste ta vägen någonstans annars kokar systemet.
Majgårdarna: Nej jag stöttade inget och det behöver du nog inte göra om du gör hålet under fönstret. 2 bilder till.
Fotografen: Beror ju på hur lång och grov veden ska vara, spis- och kaminved, brasved eller pannved...