Hej.

Jag håller på med ett övertrycksfrittsystem,frågan är hur högt expansionk. ska sitta? måste det vara över det högsta elementet i huset? Pannan står i garaget 15m bort om det spelar någonroll.

/Pär
 
Hej! Om du sätter expansionskärlet över högsta radiatorn (elementet) får du ett konventionellt öppet expansionssystem, vilket är mycket bra, i synnerhet om du ska elda med ved. Ett sånt system trycksätts av vattenpelaren: höjden till expansionskärlet. Trycket i systemet kommer inte att stiga nämnvärt när vattnet i systemet värms upp och utvidgar sig. Driftsäkert och bra om du är noggrann med utförandet. 15 meter kulvert till garaget borde inte vara nåt problem såvida inte garaget står 15 meter lodrätt nedanför huset? He he...

Har du inte möjlighet att ordna ett konventionellt öppet expansionssystem där vattenpelaren reglerar trycket kan du antingen reglera det med membran (="slutet system") eller med pump (="trycklöst system"). I sådana system kan du placera expansionskärlet på andra ställen än över högsta radiatorn.

Sök vidare i alla fina trådar i detta forum: här finns mycket klokt yttrat
Lycka till!
 
kulle
Stenolofanders skrev:
Hej! Om du sätter expansionskärlet över högsta radiatorn (elementet) får du ett konventionellt öppet expansionssystem, vilket är mycket bra, i synnerhet om du ska elda med ved. Ett sånt system trycksätts av vattenpelaren: höjden till expansionskärlet. Trycket i systemet kommer inte att stiga nämnvärt när vattnet i systemet värms upp och utvidgar sig. Driftsäkert och bra om du är noggrann med utförandet. 15 meter kulvert till garaget borde inte vara nåt problem såvida inte garaget står 15 meter lodrätt nedanför huset? He he...

Har du inte möjlighet att ordna ett konventionellt öppet expansionssystem där vattenpelaren reglerar trycket kan du antingen reglera det med membran (="slutet system") eller med pump (="trycklöst system"). I sådana system kan du placera expansionskärlet på andra ställen än över högsta radiatorn.

Sök vidare i alla fina trådar i detta forum: här finns mycket klokt yttrat
Lycka till!
Vad jag förstått så är det en gammal oljetank som ska användas som ack tank, och den får absolut inte trycksättas.
 
Ja, det är en gammal oljetank. Jag hade nog lite bråttom när jag kollade igenom Matss ritning. Det står klart och tydligt att den ska sitta 3dm över ackt. går att tulla lite på den gränsen:banghead:

En fråga till. Översta T-kopplingen på ångröret ska sitta några dm över högsta vattennivå för att inte vattnet skall cirkulera den vägen och kanske syresättas. Är det på exp?

/Pär
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.