Man kan göra stora hål även då, men man får växla av lite. Och som sagt, fortfarande inte ok. :)
Image00004_small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vem bestämmer vad som är ok då?
Sotaren?
Säljaren?
På tisdag har jag bestämt att säljaren/konsult för det företaget som även godkänner/sotar här i Sjöbo ska komma. Han borde veta?

....hmmm...du har ju redan fått svaret. Det är monteringsanvisningen för din favoritmodulskorsten som ger svaret. Ok?

Jag kör med en halvisolread pipa hela vägen. Godkänd lösning.

Spismiljö skorsten med schakt genom bjälklaget.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Redigerat:
Se där...

Ljuset klarnade närt jag läste monteringsanvisningen.

Redigerat:
Så - nu har vår skorstengubbe varit på besök.
Problem som kan uppkomma med halvisolerat på kallvinden är kondens. Har man otur så hamnar det på isoleringen inne i skorstenen.
Dessutom fick jag veta att så fort en skorsten ska passera en vägg (t ex om spisen finns i ett rum och skorstenen ska placeras i angränsade rum pga plastbrist) så måste även den nedre delen vara helisolerad).

Besöket slutade dock i vårt fall med en helt annan lösning - det är mycket man inte ser som lekman =O)
Och där man själv bara ser problem såg han lätta lösningar. Vi kommer att bygga upp skorstenen av block på exakt samma ställe som den fanns när huset byggdes för 100 år sedan.
Själv såg jag problem med placeringen pga att kyl/frys inte kan placeras annanstans än där de är - alltså inte långt ifrån spisen. Det löser vi med en murad skyddsvägg emellan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.