3 662 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Panna för pellets och ved
Vi är på gång att byta ut en gammal Norrahammar oljepanna till en modernare. Nuvarande panna försågs med en Janfire Flex-A för kanske 8 år sedan, och har sedan dess huvudsakligen eldats med pellets, men sommartid även med ved.
Huset (1½-plan m källare, -58, betong) har hittills varit bebott permanent, men kommer framledes att mestadels att stå oanvänt med skyddsvärme på. På sikt (flera år) kommer det dock bebos året runt igen.
Planen är att installera en vedpanna som det går bra att köra den befintliga pelletsbrännaren i tills det är dags att bosätta sig i huset. Då kommer den huvudsakliga uppvärmningen ske med egen ved.
Det vi sneglat på hittills är BAXI Bonus 30 eller Calmar V33. Andra förslag?
Till detta acctank(-ar) med vv-beredning.
Huset (1½-plan m källare, -58, betong) har hittills varit bebott permanent, men kommer framledes att mestadels att stå oanvänt med skyddsvärme på. På sikt (flera år) kommer det dock bebos året runt igen.
Planen är att installera en vedpanna som det går bra att köra den befintliga pelletsbrännaren i tills det är dags att bosätta sig i huset. Då kommer den huvudsakliga uppvärmningen ske med egen ved.
Det vi sneglat på hittills är BAXI Bonus 30 eller Calmar V33. Andra förslag?
Till detta acctank(-ar) med vv-beredning.
kolla på http://www.extuna.se/system/visa.asp?FID=850&HID=897&HSID=16394&ActMenu=17976
Bra svensktillverkade pannor med mycket lite som kan krångla & bra verkningsgrad..... & skönt att bara kunna slänga i en brasa ved utan att behöva röra pelletsbrännaren...
Bra svensktillverkade pannor med mycket lite som kan krångla & bra verkningsgrad..... & skönt att bara kunna slänga i en brasa ved utan att behöva röra pelletsbrännaren...
Nu har rörisen föreslagit en Vedolux 40. Verkar det vettigt att sätta in en panna utan fläkt i dagens läge??
Samma prisklass som Calmar V33.
Samma prisklass som Calmar V33.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Pannan har varit intressant om de gjort om den med riktiga primär-/sekundärluft-utblås för veddelen. Nu justerar man väl luften endast med spjäll på luckorna? Ingen sugfläkt, endast självdrag? Kan väl knappast vara någon hög verkningsgrad i den kolossen?bejje skrev:
På tal om stenåldersteknologi i nytappning?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden