8 458 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Björkmassaveden sjunker i pris, 13 öre kWh för en trave långved?
Priset har gått ner sen jag räknade. Det ligger kring 300 kr per m3fub idag tror jag.
En m3fub (björk) innehåller ca 2600 kWh => 300kr/2600kWh=11.5 öre/kWh. Var och en får sen dividera med sin verkningsgrad.
OBS. Transport tillkommer. Billigast måste vara att "köpa" en timmerbil med släp, 5 travar á ???? m3fub
Ex: 80% verkningsgrad ger 11.5/0.8=14.4 öre/kWh
Ytterligare inbesparing: Några tusen kronor för årskortet på gymmet
En m3fub (björk) innehåller ca 2600 kWh => 300kr/2600kWh=11.5 öre/kWh. Var och en får sen dividera med sin verkningsgrad.
OBS. Transport tillkommer. Billigast måste vara att "köpa" en timmerbil med släp, 5 travar á ???? m3fub
Ex: 80% verkningsgrad ger 11.5/0.8=14.4 öre/kWh
Ytterligare inbesparing: Några tusen kronor för årskortet på gymmet
Redigerat:
Jag har räknat på ca 2500 kWh för varje m3fub björk. Ett medelvärde har jag fått höra då även björken kan variera i kvalitet.rca1959 skrev:
Sedan om man har chansen att inspektera vedhögarna eller kan titta på travarna bilen kommer med så kan det variera några m3 hit eller dit på lassen. Jag brukar själv sälja skog så jag brukar spara mätsedlarna så jag vet ganska exakt hur många m3fub (och luft) som får plats på travarna. Är veden hemskt krokig och ojämn i längderna så kan man tappa många m3fub. Men normalt får man hem ca 30 000 kWh av en trave fin björkved.
Så håller med dig rca, vem faan behöver kasta bort pengar på gymkort å skit!
Sedan får man ju inte glömma energin i björknävret som man får med gratis.. 
Nä skrota alla värmepumpar era latryggar och njut av riktigt kroppsarbete med effektiv biobränslepanna.. COP 5, inte mycket att komma med..

Nä skrota alla värmepumpar era latryggar och njut av riktigt kroppsarbete med effektiv biobränslepanna.. COP 5, inte mycket att komma med..
Klicka här för att svara