Hej på er..Tänkte fråga er om det skulle vara lönt att prova varvtalsreglera cirkulations pumpen via plc styrd frekvensomformare. För att hålla en optimal returtemp från radiator kretsen. blir ingen dyr investering då jag har nästan alla grejerna men en del arbetstimmar blir det...

Bry dig inte om huruvida det är lönt eller inte. Gör jobbet, ladda upp lite bilder och rapportera här så gör du många glada. Jag är mycket intresserad av resultatet. Mvh :)

Hehe. Kan bara instämma med föregående talare :D

Du kan väl börja med att berätta vad som är optimal returtemp?

Jag är verkligen ingen expert på dom sakerna. Men så låg som möjligt tror jag, så att man får en bra siktning i ackumulator tanken. Nära den temp man har som rumstemperatur. Just nu märker jag knappt någon skillnad på till och från temp. Håller på att bygga ett nytt pannrum i källaren brevid det gamla så att jag inte behöver ha panik med att få allt igång snabbt. Är det någon som har provat ta bort kondningen på en enfas motor och kört den tre fas??
Borde ju gå när man kan köra en 3 fas som 1 fas med hjälp av kondensator...:)

Jag har inte provat att köra en enfasmotor med frekvensstyrning. Däremot har jag sett en tillverkare av frekvensstyrningar skriva att om man skall frekvensstyra en enfasmotor så måste man ta bort kondensatorn för att inte riskera skador på frekvensomriktaren. Det implicerar att det fungerar. En del frekvensomriktare ger en felkod och bryter strömmen om det skiljer för mycket mellan faserna. Det larmet måste i så fall stängas av.

Är din plan att skippa shunten och reglera flödet i stället för framledningstemperaturen?

Erik

Enda anldningen är väl att du ska kunna köra pumpen saktare är läge "1" antar jag? En PLC styrning låter ju helt tokigt om du har en automatisk motorshunt också, det fungerar garanterat inte. Men att ha den på konstant superlåg hastighet låter som en bra ide, och låta shunten sköta själva regleringen.

Det går inte att köra en enfasmotor på trefas. (olika spänningar) Men det går att varvtalsstyra en enfasmotor ganska bra, och det går väl att göra andra roliga grejer om man har en PLC?

Ok tack Avemo för rådet om frekvensstyrning.. Har funderat på lösningen också att man skulle skippa shunten. Men när den dan blir att man har plc.een och lite givare inkopplat på tillopp och retur och kanske ute givare + frekvensstyrningen inkopplad så kan man laborera lite hur som helst med programmet för att få någon vettig funktion :). Har inte tidigare gjort PID styrning bara program med digitala utgångar. Har läst om det en del så det ska nog fixa sig , efter några nätters bänglande. Plc.een är en crouzet som man programmerar med hjälp av grafiska block och har 0-10v utgångar.

Jag har som för mig att man kan få ut 3* 230v från en frekvensstyrning. Då även frekvensstyrningen matas med 230v

Så länge vi inte pratar om en uråldrig frekvensstyrning kan den leverera en godtycklig spänning så långe den inte är högre än matningsspänningen. Spänningen ändras också med frekvensen.

En variant kunde vara att ändra varvtalet linjärt mot utetemperaturen och låta befintlig shuntstyrning vara som den är. Du lär få trimma om det, men kanske kan du utnyttja tanken bättre vid varmare väder. Har du utegivare, innegivare eller båda idag? Jag spekulerar bara, för shuntstyrningar är något jag har ytterst begränsad erfarenhet av.

Erik

• Gilla
Iiro
  • Laddar…
Just nu har jag ett verkligen dålig panna.. kräver 3-4 inlägg ved för att värma tanken på 500 l . Shunten styrs manuellt pga jag inte får den att fungera bra med automatiken. Har inte lagt någon mer tid på det när det ändå blir ett nytt system, med ny panna och fler tankar,
Har inte mycket erfarenhet av värme system, men när man läser här på forumet så lär man sig mycket. Väldigt mycket expertis. Tack för det !!

Redigerat:
Jaa det kanske inte blev så lätt som jag tänkt mig..:). Tänkte bara koppla pumpen som en vanlig D koppling men när jag ohm mätt så har två lindningar 98 ohm och en 198.. är visst en annorlunda konstruktion på enkomt 1 fas byggda motorer..

Det är just det som kan få frekvensstyrningen att larma då det går olika ström i de olika faserna. Får du den att inte protestera kan det mycket väl fungera trots de olika resistanserna.

Ok..ska prova.. styrningen är av märket Bevi ca 4-5 år gammal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.