5 471 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Hjälp med flissystem.
Sorry jag läste inte så noga. Uppfattade att effektbehovet var max 29kw.Dzet skrev:
Men är effektbehovet kontinuerligt så högt flera dygn i rad?
Mats
Ingen aning egentligen... Men följer man de tumregel-beräkningarna man kan hitta ger alla ungefär samma resultat. Det pannleverantörer jag talat med har alla rekommenderat pannor i liknande storlekar. Men att välja en större panna handlar inte om särskillt stora pengar och det känns bättre att ta i lite och vara säker på att inte behöva frysa.mats757 skrev:
Mvh David
Projektet har stått stilla sen i våras då vi fick det vattenburna värmesystemet att fungera med el-patron. Det var väldigt skönt att få fungerande värme i huset.
Sen har vi haft fullt upp hela sommaren med andra projekt som går att läsa i en annan tråd.
Men i fredags var sotarn här och gjorde sin kontroll så nu är det fritt fram att elda. Med det vill jag säga att systemet är i gång och värmer vårat hus för tillfället.
Jag skall försöka hitta bilderna från bygget och uppdatera tråden om någon är intresserad.
Tills dess bjuder jag på en bild som visar hur webgränssnittet ser ut.
Sen har vi haft fullt upp hela sommaren med andra projekt som går att läsa i en annan tråd.
Men i fredags var sotarn här och gjorde sin kontroll så nu är det fritt fram att elda. Med det vill jag säga att systemet är i gång och värmer vårat hus för tillfället.
Jag skall försöka hitta bilderna från bygget och uppdatera tråden om någon är intresserad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
What!? Så du kör en Abelko duc, antar att det är wm-pron. Har du gjort all programmering själv?Dzet skrev:Projektet har stått stilla sen i våras då vi fick det vattenburna värmesystemet att fungera med el-patron. Det var väldigt skönt att få fungerande värme i huset.
[bild]
Jo, visst är WM-pro. Jag tycker dom är otroligt smidiga att jobba med. Jag har gjort all programmering själv i "grafisk programmering". Det har ju sina begränsningar men det fungerar över förväntan. Det svåra är att begränsa sig själv, man vill ju styra alt!jensaro skrev:
Som det ser ut nu så styr den själva pannanläggningen, även inomhustemperaturen i mitt hus. laddning av tekniktankar, motorvärmartider, "fireguard" osv..
Redigerat:
Jag siktar på ett liknande bygge till sommarn men med egenbyggd helintegrerad brännare, fro-styrd matning och rökgasfläkt samt spjällstyrning av luften samt givetvis lambda. Då jag bor i vanlig men stor villa med stort garage siktar jag på effektereglering mellan 10 och 20kW samt 2m3 ack i pannrummet och underventral ala fjärrvärme i villan.
Vilken panna och vilken styrning har du tänkt dig? Ska du bygga panna och brännare själv? Och varför spjällstyrning? Jag styr primärfläkten med ett ssr. Det har funkat bra hittills.jensaro skrev:Jag siktar på ett liknande bygge till sommarn men med egenbyggd helintegrerad brännare, fro-styrd matning och rökgasfläkt samt spjällstyrning av luften samt givetvis lambda. Då jag bor i vanlig men stor villa med stort garage siktar jag på effektereglering mellan 10 och 20kW samt 2m3 ack i pannrummet och underventral ala fjärrvärme i villan.
Pannan blir förmodligen Ariterm, brännaren blir em egen lösning och styret wm-pro baserat. Spjäll vill jag ha för att kunna stänga helt vid paus sen är det billigare och enklare att reglera än fläktar. Fläktarna brukar man få strypa så hårt vid låga effekter.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag som inte har programmerat något i skript tidigare kände mig inte så bekväm med det. Nu har jag gjort all programmering grafiskt och det kan kännas lite yxigt ibland. Men inlärningskurvan är mycket kort. Med skript så ökar möjligheterna såklart. Jag delar gärna med mig av min programmering om du vill kika på den?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden