15 632 läst ·
11 svar
16k läst
11 svar
Montering av Tulikivi
Hejsan!
Nu har jag till slut beställt en Tulikivi TU1450/2 från Göteborgs brasvärme!
Först var det tänkt att jag skulle ha en enkel liten kamin för 10-15kkr.
Sedan började jag titta på de lite tyngre kaminerna (300-400kg) med täljstensomramning för 25-30kkr
Därefter upptäckte jag Tulikivi TU1000/9 för 32,5kkr, med toppanslutning kostade den dock 39kkr och då kunde jag lika gärna ta TU1450/2 som kostade ytterligare några tusenlappar....
Så kan det gå...
Nu till den spännande delen!
Garantin gäller bara om ugnen monteras av en certifierad montör detta kosta ca 8-10kkr.
Trots detta vill jag montera den själv, jag tror inte att den kommer haverera inom 5 år ändå och i så fall får jag väl betala det som går sönder själv.
Jag är rätt händig och detta känns som ett riktigt roligt höstpyssel!
Jag vet att fundamentet skall vara stabilt och noggrannt i våg och jag skall gjuta in en tilluftkanal under ugnen med 160mm spirorör, skorstenen är inget större problem, den skall gå rakt upp ;-)
Alla täljstensdelar skall tas in och få rumsvärme innan montering.
Men...
Jag hittar inga bra beskrivningar av hur man går tillväga när man bygger själva ugnen!
Hur blandar man limmet (glasvattnet och täljstenspulvret)?
Hur mycket lim skall man använda?
Hur vet man var isoleringen skall vara?
Hur gör man egentligen???
Vilka misstag måste man tänka på att undvika?
Jag har verkligen letat på nätet men tydligen så verkar kunskapen om hur man monterar
sin täljstensugn vara en finsk statshemlighet eller nåt!?
Är det någon som vet var man hittar vettig information?
Och säg nu inte att det är för svårt, för då blir jag bara mer motiverad...
Nu har jag till slut beställt en Tulikivi TU1450/2 från Göteborgs brasvärme!
Först var det tänkt att jag skulle ha en enkel liten kamin för 10-15kkr.
Sedan började jag titta på de lite tyngre kaminerna (300-400kg) med täljstensomramning för 25-30kkr
Därefter upptäckte jag Tulikivi TU1000/9 för 32,5kkr, med toppanslutning kostade den dock 39kkr och då kunde jag lika gärna ta TU1450/2 som kostade ytterligare några tusenlappar....
Så kan det gå...
Nu till den spännande delen!
Garantin gäller bara om ugnen monteras av en certifierad montör detta kosta ca 8-10kkr.
Trots detta vill jag montera den själv, jag tror inte att den kommer haverera inom 5 år ändå och i så fall får jag väl betala det som går sönder själv.
Jag är rätt händig och detta känns som ett riktigt roligt höstpyssel!
Jag vet att fundamentet skall vara stabilt och noggrannt i våg och jag skall gjuta in en tilluftkanal under ugnen med 160mm spirorör, skorstenen är inget större problem, den skall gå rakt upp ;-)
Alla täljstensdelar skall tas in och få rumsvärme innan montering.
Men...
Jag hittar inga bra beskrivningar av hur man går tillväga när man bygger själva ugnen!
Hur blandar man limmet (glasvattnet och täljstenspulvret)?
Hur mycket lim skall man använda?
Hur vet man var isoleringen skall vara?
Hur gör man egentligen???
Vilka misstag måste man tänka på att undvika?
Jag har verkligen letat på nätet men tydligen så verkar kunskapen om hur man monterar
sin täljstensugn vara en finsk statshemlighet eller nåt!?
Är det någon som vet var man hittar vettig information?
Och säg nu inte att det är för svårt, för då blir jag bara mer motiverad...
Hälsningar från Finland!
Du har rätt i det du skriver, mycket av det som har att göra med Tulikivi och deras produkter är en "statshemlighet".
Jag säljer NIBE's eldstäder här i våra trakter och har många kunder som vill montera sina elementspisar och kaminer själva. Min telefon är alltid öppen för rådgivning till "gör det själv montörerna" (även helger). Det är viktigt för oss att slutresultatet av alla montagen är minst 100 %. Vi gör allt för att kunden skall vara nöjd.
Ta kontakt med en certifierad montör på din hemort, och jag är säker på att han är villig att ge dig goda råd per telefon så att du lyckas med ditt projekt.
Du har rätt i det du skriver, mycket av det som har att göra med Tulikivi och deras produkter är en "statshemlighet".
Jag säljer NIBE's eldstäder här i våra trakter och har många kunder som vill montera sina elementspisar och kaminer själva. Min telefon är alltid öppen för rådgivning till "gör det själv montörerna" (även helger). Det är viktigt för oss att slutresultatet av alla montagen är minst 100 %. Vi gör allt för att kunden skall vara nöjd.
Ta kontakt med en certifierad montör på din hemort, och jag är säker på att han är villig att ge dig goda råd per telefon så att du lyckas med ditt projekt.
Hej Steffe,
för 3år sen köpte jag en likadan, en TU1450/2 av Gbg brasvärme. Bra killar, dock
får man tålmodigt vänta på sin tur, då de tar god tid på sig med varje kund.
Hursomhelst fick paketet stå i delar hemma, då jag tyckte att installationen på 8k +moms var lite häftigt. Så jag gick sonika tillbaka o bad om installationsmanualen som de lite motsträvigt kopierade. Ingen garanti.. Där står dock i detalj allt man behöver veta för dem som är något sånär händiga. Ingen manual ingen spis.
Läs manualen ett par gånger. Sätt ihop delarna i köket -varje "våning" för sig utan lim, på så vis förstår du hur det är tänkt. Då blir jobbet enklare o rätt kul!
Lycka till /Pelle
vitsen med täljsten är lagringseffekten av värmen
-så därför valde jag efter vikt..
ps
Att ta luft utifrån är viktigt, så jag byggde en luftkanal genom bjälklaget och upp på sockeln som spisen står på, fram till luftintaget. Jag gick in i murstocken vid foten, och har mao ingen erfarenhet av skorsten.
för 3år sen köpte jag en likadan, en TU1450/2 av Gbg brasvärme. Bra killar, dock
får man tålmodigt vänta på sin tur, då de tar god tid på sig med varje kund.
Hursomhelst fick paketet stå i delar hemma, då jag tyckte att installationen på 8k +moms var lite häftigt. Så jag gick sonika tillbaka o bad om installationsmanualen som de lite motsträvigt kopierade. Ingen garanti.. Där står dock i detalj allt man behöver veta för dem som är något sånär händiga. Ingen manual ingen spis.
Läs manualen ett par gånger. Sätt ihop delarna i köket -varje "våning" för sig utan lim, på så vis förstår du hur det är tänkt. Då blir jobbet enklare o rätt kul!
Lycka till /Pelle
vitsen med täljsten är lagringseffekten av värmen
-så därför valde jag efter vikt..
ps
Att ta luft utifrån är viktigt, så jag byggde en luftkanal genom bjälklaget och upp på sockeln som spisen står på, fram till luftintaget. Jag gick in i murstocken vid foten, och har mao ingen erfarenhet av skorsten.
Jag håller själv på att på egen hand montera en Tulikivi-kamin. Ett sotigt nedmonterat demo-ex vilket försvårar arbetet en aning. Har inte kollat hur din modell ser ut, men ska skriva lite om vad jag kommit fram till.
Monteringsmanualen är uppbyggd på samma sätt som en Lego-ritning. Sten för sten är numrerad både på ritningen och på stenen (om inte sot täcker numret på stenen förstås
). Har man byggt lego är det ingen konst (om man har stark rygg) att mura en kamin.
Jag gjorde själv misstaget att börja på ett underlag som lutade 1 mm/m. 1mm låter inte mycket tycker jag, men gör monteringen lite besvärligare. Ett tips om golvet är ojämnt: klipp av ca 5 cm (eller lagom till din stentjocklek) lång bit av ett sådant metallband som man t ex spänner ihop virkestravar i bygghandeln med och använd de bitarna för att justera första lagret sten helt i våg. Var jättenoga med första varvet så det blir rakt på alla håll! Du kan limma första lagret i betongplattan med samma lim som du murar resten av kaminen med. Limmet blandas av täljstenspulver och vattenglas. Blanda till "tjock vällingkonsistens" och lägg på det med en pensel när du murar kaminen.
Jag har inte kommit till isoleringen än, men på översiktsritningen av kaminen står var den ska sättas. Det viktigaste lär vara att eldstaden inte har direktkontakt med yttermanteln om jag förstått det rätt.
Om du har en ytter- och en innermantel ska de inte limmas ihop. Innermanteln står fristående, om än dikt an mot yttermanteln, och fästs med metallstift som sätts i yttermanteln (typ: innermanteln hänger på yttermanteln).
Sista tipset: torka bort överflödigt lim omedelbart. Det "etsar" sig fast på nolltid och är jättesvårt att få bort när det börjat härda!
Lycka till!
Monteringsmanualen är uppbyggd på samma sätt som en Lego-ritning. Sten för sten är numrerad både på ritningen och på stenen (om inte sot täcker numret på stenen förstås
Jag gjorde själv misstaget att börja på ett underlag som lutade 1 mm/m. 1mm låter inte mycket tycker jag, men gör monteringen lite besvärligare. Ett tips om golvet är ojämnt: klipp av ca 5 cm (eller lagom till din stentjocklek) lång bit av ett sådant metallband som man t ex spänner ihop virkestravar i bygghandeln med och använd de bitarna för att justera första lagret sten helt i våg. Var jättenoga med första varvet så det blir rakt på alla håll! Du kan limma första lagret i betongplattan med samma lim som du murar resten av kaminen med. Limmet blandas av täljstenspulver och vattenglas. Blanda till "tjock vällingkonsistens" och lägg på det med en pensel när du murar kaminen.
Jag har inte kommit till isoleringen än, men på översiktsritningen av kaminen står var den ska sättas. Det viktigaste lär vara att eldstaden inte har direktkontakt med yttermanteln om jag förstått det rätt.
Om du har en ytter- och en innermantel ska de inte limmas ihop. Innermanteln står fristående, om än dikt an mot yttermanteln, och fästs med metallstift som sätts i yttermanteln (typ: innermanteln hänger på yttermanteln).
Sista tipset: torka bort överflödigt lim omedelbart. Det "etsar" sig fast på nolltid och är jättesvårt att få bort när det börjat härda!
Lycka till!
Jag var med när min Nunnauuni monterades och montören använde flödigt med lim. Limmet var blandat till en trögflytande konsistens, ungefär som målfärg skulle jag säga. I bland hällde montören lim ur pytsen direkt ner på stenarna. Han påstod också att limmet härdar först när man börjar elda.
Hejsan!
Nu har min Tulikivi 1450/2 kommit!
Jag har plockat upp och lagt ut alla stenar och försökt bekanta mig med produkten.
Jag har gjutit ett fundament med tillluft underifrån, och flytspacklat detta med 20mm flytspackel till en riktigt fin och vågrät yta.
Jag har samlat ihop de ritningar som följde med och dessa berättar definitivt inte allt om hur spisen skall monteras.
Det är bara några dåligt stencilerade sprängskisser i A4 format.
Ingen beskrivning om hur limningen går till var man monterar alla stift och kremlor (en del förstår man var de skall vara).
Dessutom finns det stenar med samma kod men som har olika utskärningar för stift, så man måste hålla reda även på detta.
Det verkar oxå ha följt med minst dubbelt så många stift och kremlor mot vad som krävs.
Hur mycket vattenglas i förhållande till täljstenspulver tex?
Det finns en skiss som visar ungefär hur isoleringen skall sitta.
Det verkar som modifieringen med tilluft innebär att jag måste såga i en täljsten.
Även montaget vid skorstenen innebär att jag måste såga i täljstenen, hur gör man det, kan man använda sticksåg?
Många frågor, jag försöker få tag i någon på GB brasvärme, hoppas de har en bättre manual.
Samtidigt vill jag bara kasta mig på och börja bygga!
Detta verkar ju kul!
mvh
Steffe
Nu har min Tulikivi 1450/2 kommit!
Jag har plockat upp och lagt ut alla stenar och försökt bekanta mig med produkten.
Jag har gjutit ett fundament med tillluft underifrån, och flytspacklat detta med 20mm flytspackel till en riktigt fin och vågrät yta.
Jag har samlat ihop de ritningar som följde med och dessa berättar definitivt inte allt om hur spisen skall monteras.
Det är bara några dåligt stencilerade sprängskisser i A4 format.
Ingen beskrivning om hur limningen går till var man monterar alla stift och kremlor (en del förstår man var de skall vara).
Dessutom finns det stenar med samma kod men som har olika utskärningar för stift, så man måste hålla reda även på detta.
Det verkar oxå ha följt med minst dubbelt så många stift och kremlor mot vad som krävs.
Hur mycket vattenglas i förhållande till täljstenspulver tex?
Det finns en skiss som visar ungefär hur isoleringen skall sitta.
Det verkar som modifieringen med tilluft innebär att jag måste såga i en täljsten.
Även montaget vid skorstenen innebär att jag måste såga i täljstenen, hur gör man det, kan man använda sticksåg?
Många frågor, jag försöker få tag i någon på GB brasvärme, hoppas de har en bättre manual.
Samtidigt vill jag bara kasta mig på och börja bygga!
Detta verkar ju kul!
mvh
Steffe
Redigerat:
Hej!
Jag har kapat täljsten med stenskiva på vinkelslip. De jag pratat med säger att stenen är så mjuk att man kan såga den med vanlig såg, men det har inte jag lyckats med. Vinkelslip med diamantskiva går super, men dammar en hel del så gör det ute.
Sprängskissen är nog den enda manual de erbjuder. Isoleringen ska sitta så att eldstaden inte har direktkontakt med yttermanteln om jag förstått det rätt. Lite vagt är det ju på ritningen precis som du skriver.
Blanda bara lite lim till att börja med för att testa dig fram till rätt blandningsförhållande. Först vattenglas, sedan pulver och rör om.
Lycka till!
Jag har kapat täljsten med stenskiva på vinkelslip. De jag pratat med säger att stenen är så mjuk att man kan såga den med vanlig såg, men det har inte jag lyckats med. Vinkelslip med diamantskiva går super, men dammar en hel del så gör det ute.
Sprängskissen är nog den enda manual de erbjuder. Isoleringen ska sitta så att eldstaden inte har direktkontakt med yttermanteln om jag förstått det rätt. Lite vagt är det ju på ritningen precis som du skriver.
Blanda bara lite lim till att börja med för att testa dig fram till rätt blandningsförhållande. Först vattenglas, sedan pulver och rör om.
Lycka till!
Måste erkänna att det har gått i stå... Skorstenen i täljsten och halva kaminen satte jag ihop, men sedan fick jag annat för mig och sista delen av kaminen väntar ännu på att åtgärdas. En vacker dag tar jag mig samman...
Jag håller på att montera en Tulikivi Harmaja. Jag har försökt att skaffa mig en bättre monteringsbeskrivning än den jag fick med försändelsen, men har inte lyckats. Jag har förstått att andra har samma problem. Nu till min fråga: Vad ska jag använda "triset D" till? Jag ha limmat innerdelarna i kaminen med täljstenspulver och vattenglas. När jag fick kaminen fick jag också med en säck som är beskriven som "triset D". Enligt beskrivningen ska innehållet (ser ut som täljstenspulver men känns något grovkornigare) blandas med vanligt vatten, 3,5L/25 kg. Säcken innehåller kanske 15 kg. Min gissning är att detta ska användas mellan dom yttre stenarna som är gjorda i täljsten. Jag vill dock inte chansa. Är det någon som har någon info eller tanke om detta?
Obs för info: Det yttre "skalet" eller dom yttre stenarna på Harmaja har hål/öppningar undertill samt uppe på toppen. Luften ska cirkulera ut i rummet från utrymmet mellan de inre stenarna och dom yttre. /heddan1
Obs för info: Det yttre "skalet" eller dom yttre stenarna på Harmaja har hål/öppningar undertill samt uppe på toppen. Luften ska cirkulera ut i rummet från utrymmet mellan de inre stenarna och dom yttre. /heddan1
Klicka här för att svara