Jag hittar ingen information om den på nätet någonstans men någon borde ju ha varit i kontakt med eller använt en sådan?
Mvh M

det enklaste är att kontakta Osby företaget. Jag har själv ringt dem och frågat om en gammal panna och fick en trevlig bemötande + en kopia av instruktion per post.... utan avgifter. Tyckte dom har en perfekt service för gamla och nya kunder.
Hoppas du får lika bra hjälp.
gaia

Hej
Tack för tipset. Jag hade själv sållat bort det eftersom företaget idag sysslar med helt annan typ av biobränsleanläggningar. Men det är möjligt att de har kvar gammalt material. Jag ska testa. :)
Har du själv använt någon liknande panna?

Mvh M

nej inte för koks. Åt bekantas vägnar har jag frågat om en panna från 1970 talet. Det var för 10 år sen ( idag är pannan skrotat) men man får hoppas firman har kvar sitt arkiv.

Hade själv en kombi ( olja,el,ved) från 1981 och den är skrotat för länge sen. Kan bara berätta om mina erfarenheter med min kombipanna. Kombi brukar vara ok för olja,el, koks och ibland pellets men totalt hopplöst på att elda ved i. Anledningen är att eldstaden är mycket liten och rymmer lite ved och man får lägga i ofta dvs inget bekvämt lösning för folk som ska ut och jobba. Även med akumulator blir det täta besök i pannrummet nästan dygnet runt eftersom effekten är ofta låg ( man får elda länge för att ladda akumulator) och verkningsgraden likaså ( mycket eldande för kråkorna om man försöker skynda på laddningen ) .
Min gamla kombi blev uppgraderad med en förugn men utan akumulator och vi pyreldade för att få tid till att söva och åka till jobbet utan att huset kyldes för mycket .... tills pyreldningen dödade 2 skorstensfläktar och sotade ihjäl pannan och brandkören kom på besök.

Nu har vi en Atmos40kW och 3m3 akumulatortank. Huset är stor och dåligt isolerat så vi eldar 2 inlägg varannan dag just nu men det är helt ok.

Du tänker väl inte elda med olja, koks finns ej längre. Är du hemma alla dagar så kan du elda med ved och under tiden kan du fundera på en annan lösning som passar dina behov.
gaia

Redigerat av moderator:
Har en Dumax i huset för närvarande, ved/olja står det på den. Eldade upp oljan som fanns i tanken när vi flyttade in för åtta år sedan, därefter har det suttit en pelletsbrännare i oljekammaren. Har funkat tillfredställande men den är inte direkt optimal för ändamålet. Men hållbarheten har jag inget att klaga på. Har inte testat eld några större mängder ved, som någon påpekat får man inte in ett direkt stort lav i den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.