Hej !

Jag har fått tag på en lite annurlunda vedpanna troligen ett hemma bygge.

jag skulle vilja ha lite synpunkter på min tänkta rördragning. kan den fungera med dubbla cirkulationspumpar, backventil , TVA och elektrisk VVB seriekopplade (för att få varmvatten direkt) som jag ritat i bifogade bilder ?

panna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vedpannahj.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tack på förhand
 
Du behöver ingen backventil, men passa på att ansluta uttagen för VVX närmre pannan/tanken om du är orolig för att flödet ska vändas i radkretsen vid tappning. En annan sak som är principiellt fel på din skiss är att VVX är medströmskopplad, normalt ska VV och hetaste vatten primärt från pannan mötas i samma ände av VVX för bästa utnyttjande. Kanske så du tänker dig men på bilden ser det tvärtom ut.
 
GK100 värmeväxlaren är bara ett principiellt fel som du sa:)

Tro du att de behövs en typ av laddningskrets som skyddar mot för låg retur temp ?
 
Jag svarar.. Jag tror lite av vitsen med panna/tank kombinationen är att man slipper detta.

Hur stor vattenvolym har pannan?
 
1500 L . Okej :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.