Nästa fredag 19/10, kommer ett antal vänner till mig för en trevlig helg. På lördagen är vi ca 14 personer som skall göra 50 cm:s ved:D Veden skall travas.

Vi har tillgång till följande utrustning:

3 st vedklyvar, (2 st trefas, en bensin)
1 st vedkap 700mm
2 st Husqvarna motorsågar, 353G och 59
traktor med frontlastare (pallgafflar, skopa och Drivex lilla timmergrip)
1 st skruttig ATV-skogsvagn utan kran
2 st skottkärror
2 st säckakärror

Blivande veden ligger en liten bit bort från vedförrådet i form av 5-meters stockar som jag dragit in med traktorn.

Vedförrådet ser ut så här: (kommer att vara helt tomt när vi börjar). Rymmer ca 40m3 travat.

DSCN1899.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tips önskas!!
 
2,8m2 p/p workoholic, nja;)
 
Vad vill du ha tips om???

Vem som ska göra vad?
Vad du ska bjuda på för mat/dryck?
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Har du 13 polare som hjälper dig med veden finns det risk att vi alla här är så avundsjuka så att vi inte ger några tips... ;)
 
Tips?
Ingen pilsner före 14:00.
 
bax skrev:
Ingen pilsner före 14:00.
Strunt samma vad klockan är men allt "vasst med motor" ska vara undanplockat. Med lite tur är allt klart vid tiosnåret redan... ;):p
 
Alfredo skrev:
Strunt samma vad klockan är men allt "vasst med motor" ska vara undanplockat. Med lite tur är allt klart vid tiosnåret redan... ;):p
Naturligtvis, det var ju på skoj.


Utan att ha en aning om vart eluttagen är så:

Vedklyvarna alldeles vid/utanför förrådsöppningen.
Vedkapen strax utanför klyvarna.
Motorsågar borta vid traven.
Traktor bär stockar från trave till vedkap samt kubbar från trave till klyvar.
ATV m vagn fraktar kubbar från trave till klyvar.
Klyvarna kastar det kluvna in i förrådet där det står ett antal staplare.
Risk för konflikt mellan flygande vedträn och plockande staplare kan göra att flera personer får hjälpas åt att mata klyvarna/klyva ett tag, och sedan gemensamt stapla.
 
Och hörselskydd en masse.
 
bax skrev:
Naturligtvis, det var ju på skoj.
Jag var inte gravallvarlig jag heller...;)

Men lite seriöst. Hjälps inte åt alltför mycket vid vedklyvarna. Med detta menar jag att den som har händerna på farliga platser också ska vara den som manövrerar klyven. Det kan vara lockande att en matar vedträd och en kör klyven men det kan väldigt fort gå väldigt fel... :eek:
 
bax skrev:
Och hörselskydd en masse.
Och arbetshandskar.
 
Kul, vilken respons!

jojjeblom skrev:
2,8m2 p/p workoholic, nja;)
Förra gången var vi 8 pers, då gjorde vi ca 18m3 travat med en vedklyv. Den enda klyven var definitivt trång sektor. Se bilder på resultatet nedan:


DSCF1734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCF1736.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



vojma skrev:
Vad vill du ha tips om???

Vem som ska göra vad?
Vad du ska bjuda på för mat/dryck?
Tips? Alla som är bra!

Mat och dryck:

Fredag kväll: Kalops med traditionella tillbehör. begränsat 'oholic.
Lördag frukost: Hotellfrukost.
Lördag lunch: Gulashsoppa, ingen 'oholic.
Lördag kväll: After work, glögg i salongen - öppna brasan tänd. Därefter helstekt oxfilé, komplett 'oholic:cool:

Alfredo skrev:
Har du 13 polare som hjälper dig med veden finns det risk att vi alla här är så avundsjuka så att vi inte ger några tips... ;)
Se det som inspiration:thumbup:

bax skrev:
Tips?
Ingen pilsner före 14:00.
No pils 'til the work is done, sk morot:D

Alfredo skrev:
Strunt samma vad klockan är men allt "vasst med motor" ska vara undanplockat. Med lite tur är allt klart vid tiosnåret redan... ;):p
Definitivt så!

bax skrev:
Naturligtvis, det var ju på skoj.

Utan att ha en aning om vart eluttagen är så:

Vedklyvarna alldeles vid/utanför förrådsöppningen.
Vedkapen strax utanför klyvarna.
Motorsågar borta vid traven.
Traktor bär stockar från trave till vedkap samt kubbar från trave till klyvar.
ATV m vagn fraktar kubbar från trave till klyvar.
Klyvarna kastar det kluvna in i förrådet där det står ett antal staplare.
Risk för konflikt mellan flygande vedträn och plockande staplare kan göra att flera personer får hjälpas åt att mata klyvarna/klyva ett tag, och sedan gemensamt stapla.
20A till det lilla huset på bilden ovan. Skall se om jag kan stoppa in 25A i helgen. Huset har 25A.
Vedkap är bara 700mm, stockar upp till 500mm. Klenare, upp till 250mm, i vedkapen.
Har ingen ATV, dock traktor. Hade dock tänkt använda skottkärra/säckakärra för att flytta kubbarna till klyvarna.

Klyvarna kastar det kluvna in i förrådet där det står ett antal staplare.

Vedtransportör? Har ingen, men är frestad.

Risk för konflikt mellan flygande vedträn och plockande staplare kan göra att flera personer får hjälpas åt att mata klyvarna/klyva ett tag, och sedan gemensamt stapla.

Min sambo, hon nämnde nåt om blåmärken...........

bax skrev:
Och hörselskydd en masse.
Good point!!!

Alfredo skrev:
Jag var inte gravallvarlig jag heller...;)

Men lite seriöst. Hjälps inte åt alltför mycket vid vedklyvarna. Med detta menar jag att den som har händerna på farliga platser också ska vara den som manövrerar klyven. Det kan vara lockande att en matar vedträd och en kör klyven men det kan väldigt fort gå väldigt fel... :eek:
Min mardröm. Hade en gång ett par bröder som hjälpte mig, vågade inte titta på. Snacka om samkörda. Länsförsäkringar har en bra "medarbetarförsäkring" som jag tecknat.

Alfredo skrev:
Och arbetshandskar.
Finns vanligtvis bara i storlek 10 på lågpris:p
 
Redigerat:
TS kan själv komma med ett tips: hur lyckas man engagera 13 personer att komma hem till sig för att processa ved en hel helg?
 
  • Gilla
Elffors
  • Laddar…
Våra vänner älskar att komma till oss i huset för t.ex. en trevlig helg, midsommar mm. Alltid trevligt sällskap, god mat och dryck. Jag och sambon är veckopendlare. Bor i stan under veckan. Våra workoholic vänner bor i stan.

På alla lediga stunder bär det iväg till huset, har ca 8 ha skog och ett fantastiskt naturskönt läge.

Ingen av vännerna är vedeldare själva, man gör det till ett "event" eller nåt. Maskiner, organisation och resultatorienterat.

Nämnde jag god mat och dryck:cool:

Vi jobbar bara på lördan, dvs workoholic gänget. Jag har kanske förberett lite innan...........
 
Nu kommer ett allvarligt tips.
De som presenterats hittills är ju bara små variationer på samma tema :rolleyes:

Grundförutsättningen för mitt förslag är att 40 m3 ved är en förskräcklig massa trä.
Och denna vedmängd skall förmodligen huggas, sågas och klyvas år efter år efter år.
Ett mer rationellt sätt att använda begränsade resurser (träråvara, vänner, öl) borde finnas.

Så här kommer mitt förslag:
Köp reglar
Köp isolering
köp lite småsaker som spik, skruv etc.
Sälj veden, eller byt den mot ovannämnda reglar, men spara ca en kubik för trivseleldning

Sätt de tretton vännerna i arbete med att spika reglar och isolera husets fasader.
Förhoppningsvis räcker den inköpta isoleringen till några dm på vinden också.
När ovanstående är klart; frikostigt med pilsner, men helst Champagne,
för nu vet alla att tråkig vedsågning, -klyvning och -travning är ett minne blott.

Kommande år kan ni träffas bara för att ta ett glas Champagne eller två,
och njuta av stugvärmen :thumbup:

PS
Det är ju nästan lördag, så lite får man väl släppa på allvaret ;)
 
Tack för förslaget, förstår att det är gjort med glimten i ögat. Men huset är på 400m2 och fasaden ser så här:

DSCN1148 - Copy.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På vinden ligger ca 20-30 cm lösull.

Vad som är på G är en ny panna istället för denna med ca 35-40% verkningsgrad http://www.byggahus.se/forum/biobransle/187923-gamla-trofast.html

Det blir en ved/pellets panna. Blir en egen tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.