Nästa fredag 19/10, kommer ett antal vänner till mig för en trevlig helg. På lördagen är vi ca 14 personer som skall göra 50 cm:s ved
Veden skall travas.
Vi har tillgång till följande utrustning:
3 st vedklyvar, (2 st trefas, en bensin)
1 st vedkap 700mm
2 st Husqvarna motorsågar, 353G och 59
traktor med frontlastare (pallgafflar, skopa och Drivex lilla timmergrip)
1 st skruttig ATV-skogsvagn utan kran
2 st skottkärror
2 st säckakärror
Blivande veden ligger en liten bit bort från vedförrådet i form av 5-meters stockar som jag dragit in med traktorn.
Vedförrådet ser ut så här: (kommer att vara helt tomt när vi börjar). Rymmer ca 40m3 travat.
Tips önskas!!
Vi har tillgång till följande utrustning:
3 st vedklyvar, (2 st trefas, en bensin)
1 st vedkap 700mm
2 st Husqvarna motorsågar, 353G och 59
traktor med frontlastare (pallgafflar, skopa och Drivex lilla timmergrip)
1 st skruttig ATV-skogsvagn utan kran
2 st skottkärror
2 st säckakärror
Blivande veden ligger en liten bit bort från vedförrådet i form av 5-meters stockar som jag dragit in med traktorn.
Vedförrådet ser ut så här: (kommer att vara helt tomt när vi börjar). Rymmer ca 40m3 travat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips önskas!!
Naturligtvis, det var ju på skoj.Alfredo skrev:
Utan att ha en aning om vart eluttagen är så:
Vedklyvarna alldeles vid/utanför förrådsöppningen.
Vedkapen strax utanför klyvarna.
Motorsågar borta vid traven.
Traktor bär stockar från trave till vedkap samt kubbar från trave till klyvar.
ATV m vagn fraktar kubbar från trave till klyvar.
Klyvarna kastar det kluvna in i förrådet där det står ett antal staplare.
Risk för konflikt mellan flygande vedträn och plockande staplare kan göra att flera personer får hjälpas åt att mata klyvarna/klyva ett tag, och sedan gemensamt stapla.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Jag var inte gravallvarlig jag heller...bax skrev:
Men lite seriöst. Hjälps inte åt alltför mycket vid vedklyvarna. Med detta menar jag att den som har händerna på farliga platser också ska vara den som manövrerar klyven. Det kan vara lockande att en matar vedträd och en kör klyven men det kan väldigt fort gå väldigt fel... :eek:
Kul, vilken respons!
Mat och dryck:
Fredag kväll: Kalops med traditionella tillbehör. begränsat 'oholic.
Lördag frukost: Hotellfrukost.
Lördag lunch: Gulashsoppa, ingen 'oholic.
Lördag kväll: After work, glögg i salongen - öppna brasan tänd. Därefter helstekt oxfilé, komplett 'oholic


Vedkap är bara 700mm, stockar upp till 500mm. Klenare, upp till 250mm, i vedkapen.
Har ingen ATV, dock traktor. Hade dock tänkt använda skottkärra/säckakärra för att flytta kubbarna till klyvarna.
Klyvarna kastar det kluvna in i förrådet där det står ett antal staplare.
Vedtransportör? Har ingen, men är frestad.
Risk för konflikt mellan flygande vedträn och plockande staplare kan göra att flera personer får hjälpas åt att mata klyvarna/klyva ett tag, och sedan gemensamt stapla.
Min sambo, hon nämnde nåt om blåmärken...........

Förra gången var vi 8 pers, då gjorde vi ca 18m3 travat med en vedklyv. Den enda klyven var definitivt trång sektor. Se bilder på resultatet nedan:jojjeblom skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips? Alla som är bra!vojma skrev:
Mat och dryck:
Fredag kväll: Kalops med traditionella tillbehör. begränsat 'oholic.
Lördag frukost: Hotellfrukost.
Lördag lunch: Gulashsoppa, ingen 'oholic.
Lördag kväll: After work, glögg i salongen - öppna brasan tänd. Därefter helstekt oxfilé, komplett 'oholic
Se det som inspirationAlfredo skrev:
No pils 'til the work is done, sk morotbax skrev:
Definitivt så!Alfredo skrev:
20A till det lilla huset på bilden ovan. Skall se om jag kan stoppa in 25A i helgen. Huset har 25A.bax skrev:Naturligtvis, det var ju på skoj.
Utan att ha en aning om vart eluttagen är så:
Vedklyvarna alldeles vid/utanför förrådsöppningen.
Vedkapen strax utanför klyvarna.
Motorsågar borta vid traven.
Traktor bär stockar från trave till vedkap samt kubbar från trave till klyvar.
ATV m vagn fraktar kubbar från trave till klyvar.
Klyvarna kastar det kluvna in i förrådet där det står ett antal staplare.
Risk för konflikt mellan flygande vedträn och plockande staplare kan göra att flera personer får hjälpas åt att mata klyvarna/klyva ett tag, och sedan gemensamt stapla.
Vedkap är bara 700mm, stockar upp till 500mm. Klenare, upp till 250mm, i vedkapen.
Har ingen ATV, dock traktor. Hade dock tänkt använda skottkärra/säckakärra för att flytta kubbarna till klyvarna.
Klyvarna kastar det kluvna in i förrådet där det står ett antal staplare.
Vedtransportör? Har ingen, men är frestad.
Risk för konflikt mellan flygande vedträn och plockande staplare kan göra att flera personer får hjälpas åt att mata klyvarna/klyva ett tag, och sedan gemensamt stapla.
Min sambo, hon nämnde nåt om blåmärken...........
Good point!!!bax skrev:
Min mardröm. Hade en gång ett par bröder som hjälpte mig, vågade inte titta på. Snacka om samkörda. Länsförsäkringar har en bra "medarbetarförsäkring" som jag tecknat.Alfredo skrev:Jag var inte gravallvarlig jag heller...
Men lite seriöst. Hjälps inte åt alltför mycket vid vedklyvarna. Med detta menar jag att den som har händerna på farliga platser också ska vara den som manövrerar klyven. Det kan vara lockande att en matar vedträd och en kör klyven men det kan väldigt fort gå väldigt fel... :eek:
Finns vanligtvis bara i storlek 10 på lågprisAlfredo skrev:
Redigerat:
Våra vänner älskar att komma till oss i huset för t.ex. en trevlig helg, midsommar mm. Alltid trevligt sällskap, god mat och dryck. Jag och sambon är veckopendlare. Bor i stan under veckan. Våra workoholic vänner bor i stan.
På alla lediga stunder bär det iväg till huset, har ca 8 ha skog och ett fantastiskt naturskönt läge.
Ingen av vännerna är vedeldare själva, man gör det till ett "event" eller nåt. Maskiner, organisation och resultatorienterat.
Nämnde jag god mat och dryck
Vi jobbar bara på lördan, dvs workoholic gänget. Jag har kanske förberett lite innan...........
På alla lediga stunder bär det iväg till huset, har ca 8 ha skog och ett fantastiskt naturskönt läge.
Ingen av vännerna är vedeldare själva, man gör det till ett "event" eller nåt. Maskiner, organisation och resultatorienterat.
Nämnde jag god mat och dryck
Vi jobbar bara på lördan, dvs workoholic gänget. Jag har kanske förberett lite innan...........
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu kommer ett allvarligt tips.
De som presenterats hittills är ju bara små variationer på samma tema
Grundförutsättningen för mitt förslag är att 40 m3 ved är en förskräcklig massa trä.
Och denna vedmängd skall förmodligen huggas, sågas och klyvas år efter år efter år.
Ett mer rationellt sätt att använda begränsade resurser (träråvara, vänner, öl) borde finnas.
Så här kommer mitt förslag:
Köp reglar
Köp isolering
köp lite småsaker som spik, skruv etc.
Sälj veden, eller byt den mot ovannämnda reglar, men spara ca en kubik för trivseleldning
Sätt de tretton vännerna i arbete med att spika reglar och isolera husets fasader.
Förhoppningsvis räcker den inköpta isoleringen till några dm på vinden också.
När ovanstående är klart; frikostigt med pilsner, men helst Champagne,
för nu vet alla att tråkig vedsågning, -klyvning och -travning är ett minne blott.
Kommande år kan ni träffas bara för att ta ett glas Champagne eller två,
och njuta av stugvärmen
PS
Det är ju nästan lördag, så lite får man väl släppa på allvaret
De som presenterats hittills är ju bara små variationer på samma tema
Grundförutsättningen för mitt förslag är att 40 m3 ved är en förskräcklig massa trä.
Och denna vedmängd skall förmodligen huggas, sågas och klyvas år efter år efter år.
Ett mer rationellt sätt att använda begränsade resurser (träråvara, vänner, öl) borde finnas.
Så här kommer mitt förslag:
Köp reglar
Köp isolering
köp lite småsaker som spik, skruv etc.
Sälj veden, eller byt den mot ovannämnda reglar, men spara ca en kubik för trivseleldning
Sätt de tretton vännerna i arbete med att spika reglar och isolera husets fasader.
Förhoppningsvis räcker den inköpta isoleringen till några dm på vinden också.
När ovanstående är klart; frikostigt med pilsner, men helst Champagne,
för nu vet alla att tråkig vedsågning, -klyvning och -travning är ett minne blott.
Kommande år kan ni träffas bara för att ta ett glas Champagne eller två,
och njuta av stugvärmen
PS
Det är ju nästan lördag, så lite får man väl släppa på allvaret
Tack för förslaget, förstår att det är gjort med glimten i ögat. Men huset är på 400m2 och fasaden ser så här:
På vinden ligger ca 20-30 cm lösull.
Vad som är på G är en ny panna istället för denna med ca 35-40% verkningsgrad http://www.byggahus.se/forum/biobransle/187923-gamla-trofast.html
Det blir en ved/pellets panna. Blir en egen tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På vinden ligger ca 20-30 cm lösull.
Vad som är på G är en ny panna istället för denna med ca 35-40% verkningsgrad http://www.byggahus.se/forum/biobransle/187923-gamla-trofast.html
Det blir en ved/pellets panna. Blir en egen tråd.
