H
hempularen: genom ett skvallerrör vid golvet på badrumssidan. "golvet" under fixturen inne i väggen ligger 5cm högre än inne i badrummet. Och som sagt hela utrymmet inne i väggen fukstpärrat.
14 svar · 8,1k läst
B
BAS: Det skulle kunna vara så att du har en termostatblandare där det fungerar, den justerar alltså för de ojämnheter i temperatur som kommer från värmeväxlaren så att det inte märks så väl. Där det saknas termostat i blandarna märks skillnaderna i varmvattentemp mer. Bara en spekulation men kanske värt att fundra över.
5 svar · 6,4k läst
T
Tjacko: Men att sätta in en avluftare är väl inget drastiskt, snarare en av dom lättare lösningarna tycker jag. Ta någon bild och lägg upp, det är svårt när man inte sett och då du inte själv vet vad det är för ventiler så är det lätt för missförstånd. Det krävs inget järnfilter för att man ska få luftproblem i vatten, men det kan vara en bidragande orsak. Edit Ser att jag blandat
28 svar · 20,8k läst
Nusnäs
Nusnäs: Jag har just genomfört ett sånt jobb vid en fritidsfastighet, pumpen kostade 25.000 inkl. moms, grävningen och rörkrökeriet kostade sammanlagt 20.000 inkl. moms. Dessutom ville kommunen ha 10.000 i anslutningsavgift trots att fastigheten sedan tidigare hade kommunalt va, det här var ett hus som saknade anslutning.
4 svar · 1,8k läst
B
Badger: Fråga kommunen. Skiljer sig från kommun till kommun. Här kostar det cirkus en 80 tusen för va anslutning av tomt
1 svar · 870 läst
MathiasS
MathiasS: Eftersom alla som söker på PEX eller väggbricka verkar hitta just denna tråd så är det på sin plats med en uppdatering. Prylarna på bilden är inte längre rätt saker. FMM har nuförtiden (sedan något år vad jag kan förstå) ett speciellt kit för PEX slang (som har en annan stödhylsa/klämring). CU kittet är nog rätt likt detta gissar jag. Använder du pex ser det således inte
19 svar · 14,7k läst
·
L
lundatok: Jag köpte en s k hålpunch på biltema för 69 kr och tog upp hålet. Det var bara 27->35 mm som skulle upp, så det var inga större bekymmer. Hade hört att sidorna kunde fransa sig om man gjorde ett befintligt hål större, men det gick bra. Stort tack för alla svar!
9 svar · 15,8k läst
M
monsterbyggare: En fråga angående dimensionering av golvärmerör. Är det inte bäst att köra 20*2mm överallt? Istället för att blanda..Är det inte bara lägga med större glipa istället för tätare dragningar med smalare rör?
7 svar · 8,7k läst
M
monsterbyggare: Ok tackar för tipsen.Räcker det då med en luftning på huvudstammen (ca 30m )till kommunen AV från längsta avståndet på WC avlopp.
17 svar · 4,8k läst
A
andersmc: Pumpautomaten är en komplett anläggning, så det behövs ingenting extra runt den. Ett vägguttag att plugga in den i, bara. Sen måste man naturligtvis ha en slang från pumpen och ner i brunnen, och en backventil i botten på slangen.
3 svar · 14,1k läst
A
Amarace: [citat] Fast det är ju inte för att ta bort kondensen, den får man snällt släppa ur tankarna själv, spriten är ju för att kondensen som finns inte ska frysa.
9 svar · 15,1k läst
P
ptlf: Undrar bara vilka vattenrör som behöver isoleras så man slipper kondens, dvs har det någon betydelse om man har prisol(räcker det med plasten) pex eller RiR? Och gäller det både kv o v v? Det handlar om dold dragning.
0 svar · 2,2k läst
J
Johan Nordmark: det har nog löst sig hittade lite papper på dom. Jo vi tömde dom efter som dom är sen 1985 och inte vart i gång på ett bra tag så var dum rätt sunkiga. Men dom blir nog bra med lite nya massor och sånt.
4 svar · 1,7k läst
T
tob_ekl: Hej, finns det något avstånd som dagvattenbrunnen måste sitta från hörn på en takterass, såsom det finns för badrum? Det är en spygatt som är avsedd att sitta i övergången golv/vägg.
0 svar · 1,3k läst
Cheever
Cheever: Öhh, en liten nyckel som brukar följa med passar fint att knö upp där. Och finns inte den kvar är det bara att testa sig fram.
4 svar · 5,5k läst
M
monsterbyggare: Sant. Men jag har bara VVS ritningen i huvudet ännu, alltså ingen riktig ritning. Men det brukar funka ganska bra till 95% :)
29 svar · 11,8k läst
·
M
Marcus och Bea: Tack för svaren. Det spar mig bilningstid och framförallt kroppen=)
3 svar · 4,1k läst
oavvs
oavvs: vet inte vilken slang du menar. sen 90 anslutningen är en ovanlig anslutning för en GB sen 50mmpp inte500pp
3 svar · 2,3k läst
oavvs
oavvs: det är olika på blandare och bladare när det gäller backventil lr inte. det får du ta å kolla i dina papper på blandaren. du ska tex använda en backventil till en vvb för att inte få in va till kall vatten systemet.
1 svar · 7,1k läst
oavvs
oavvs: Har du problem med kalkavlagringar och är trött på det så är det enda sättet å bli av med det är att sätta in en vatten avhärdar tex http://www.callidus.se/ dem har vi instalerat mkt innan dem gjorde om vattnet här i staden och då vi har haft kontakt med dem så har dem varit bra med å göra och har bra maskiner. så dem rekomenderar jag.
5 svar · 4,0k läst
B
bävern: bild nu då! http://www.avloppsguiden.se/avloppsteknik/Komponent_Markbadd.htm
3 svar · 1,8k läst
oavvs
oavvs: det finns normer på hur många l/minut du ska ha i blandaren och då måste du dra en viss dimension fram till blandarens anslutning. Blandarens rör är normalt 10mm som det heter och då är det ett utvändigt mått. sen varför kall vattnet blir varmt det blir det om det får stå för länge, bara för att du har isolering betyder det inte att du har samma temperatur på kall vatnet hela
1 svar · 744 läst
oavvs
oavvs: du akn använda rör anslutningen till Golv brunnen om det är minst 110 rör som brunnen är ansluten med om det är 75 rör så ska det vara en kvarn för att det inte ska bli stopp mm (kvarnen måste rensas då och då och det är inte roligt.) men som sagt så ska du ansluta på röret och inte i själva golv brunnen så då får du bila upp röret så att dem som ska göra jobbet kommer åt
3 svar · 1,4k läst
oavvs
oavvs: lecakulor fungerar fin fint att lägga i det gör riktiga fack män så det fungerar.
1 svar · 2,2k läst
oavvs
oavvs: enda gången du bör byta dem där rören i dagsläget är om du. 1. har bakfall fsat då kan du bara ta å palla upp så att du får fall i rätt riktning. 2. om dem har gått sönder vid ditt bilnings arbete.
14 svar · 4,4k läst
·
P
puu: Ser att min gamla tråd är vaken igen. Tänkte berätta hur det gick. Jag bestred skriftligen fakturan då rörisen inte ville diskutera i telefon. Jag betalade alla hans timmar och hans bil 3st a 300+moms. Matrialet drog jag av ca 5000 kr på då jag tyckte det var skäligt att betala marknadspris + 20% och inte marknadspris + 100%. Han hörde aldrig av sig igen. Tyckte väl det ändå var ok
125 svar · 27,0k läst
Macke202
Macke202: Ahh detta låter faktiskt troligt, för jag har nämligen stängt av värmen i toaletten och i rummet bredvid tillfälligt när jag river ut den inte så fina panelen på väggarna i källaren. Och det blir mer när frugan duschar länge och frånluftsfläkten är avstängd. Verkar som vi hittat en möjlig förklaring, jag låter nog stolen vara ett tag till och torkar upp efterhand tills värmen
5 svar · 14,1k läst
marcusjohnson
marcusjohnson: Jag har bifogat en sido vy och planlösning för huskropp 1 (1vån) och huskropp 2 (2 vån), se bilder. Huset består alltså av 2 huskroppar där huskropp 2 har halva källaren under mark. Badrummet är antagligen renoverat på 80-talet och har plastmatta på golv och träpanel(!) på väggar. Jag ska renovera enkelt med plastmatta golv och vägg. När jag hade golvläggaren ute så sa han att
7 svar · 4,8k läst
·
shelby67
shelby67: Och om du redan har en hydropress på plats, kan du även installera en luftare till den.;)
3 svar · 3,0k läst
M
millcreek: Ska till att dra in kommunalt vatten och avlopp i fritidshuset. Någon som- mellan tummen och pekfingret- har koll på vad en rörmokare kostar? Kommunala anslutningarna ligger ca 5-7 m i från huset, och badrummet och köket ligger vägg i vägg. Indragningen av rören kommer att ske i samband med att krypgrund- golvreglar läggs,så det är ganska fritt fram. Kan jag räkna på 5000 eller
0 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.