Behöver fräsa in Wirsbo-combiPEX RIR 22x3.0 i väggen och få ut rörändarna i 90gr. Finns ju fixturer (de där gröna) till 15x2.5 men verkar inte finnas till de grövre grejorna?
Kallbockfixturer finns ju förvisso men väggen i lecca är bara 120mm så då kommer en del av kallbockfixturen att sticka ut vilket ju inte är särskilt snyggt.

Någon som har en idé om hur man kan bära sig åt?

Det går att värma PEX och bocka med en gummikärna instucken i röret. Är osäker på vilken radie som kan åstadkommas med denna metod.

Varför måste du ha ut dem i exakt 90 grader? Jag frågar därför att detta är vanligt med 15, men ingen av de anslutningar jag tänker på i detta sammanhang (väggbrickor, blandafästen ...) skall anslutas till grövre rör än så.

Dålig planering från min sida vid nybygge av pannrum. Vill ha dem i väggen och rakt ut. Går ej att göra från andra sidan. Vill heller ej ha dem genom taket därav min förfrågan.
Tack för tipset! Värt att prova tycker jag!

En alternativ metod är att skarva på med Cu 22 med en pressskarv i väggen. Jag vet dock inte säkert detta är godkänt, men jag tror att så är fallet.

En 90 böj i Cu tar inte mycket plats.

Skall kolla upp även detta alternativ även om det inte känns särskilt kul att ha en inmurad skarv i väggen!

Jag skulle inte vara orolig. Är det godkänt så täcker villaförsäkringen en ev. skada och det torde vara mycket ovanligt att en sådan skarv, rätt utförd, läcker

Även om jag säkert hade kunnat hyra verktygen så lät jag en en rörmokare göra mina dolda skarvar (Gänga - presskoppling). Kändes säkrare och jag kan inte misstänkas för att ha utfört ett icke fackmannamässigt arbete.

Befintliga järnrör skarvades med koppar. Rörisen var först inne på att skarva med PEX, men hade inte rätt presskoppling för detta. Jag tror det var LK som hade pressskarvar för PEX, men det kanske finns andra. Jag kopplade in värmen och hade möjlighet att observera skarven under en längre tid innan den byggdes igen med isolering och betonggolv med vattenburen golvvärme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.