23 134 läst ·
26 svar
23k läst
26 svar
nån som provat vattenfilter?
Sida 1 av 2
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
hej. har precis borrat ny brunn och fick veta att jag har sprickor i berget. vilket gör att de rinner in lite grundvatten så ibland smakar vattnet väldigt mycke järn och blir lite brun/gult
tänkte att jag skulle sätta in ett lite billigare filter och köpa ett med insatsfilter och byta vid behov.
så jag ville veta om det är någon som har provat dessa "billiga" filter. såsom blå björn osv.
som man bara sätter in en liten insats i och byter varannan månad.
gärna åsikter om funktion och smak osv. vårat vatten är väldigt järnrikt här så det är det som är problemet.
tacksam för svar mvh Andreas
tänkte att jag skulle sätta in ett lite billigare filter och köpa ett med insatsfilter och byta vid behov.
så jag ville veta om det är någon som har provat dessa "billiga" filter. såsom blå björn osv.
som man bara sätter in en liten insats i och byter varannan månad.
gärna åsikter om funktion och smak osv. vårat vatten är väldigt järnrikt här så det är det som är problemet.
tacksam för svar mvh Andreas
Vi har ett s.k. Björn-filter som byts vid behov (några gånger per år). Det filtret är till för att förhindra sand och liknande små partiklar att fastna i kranarna, vilket det fungerar utmärkt för. Vi har inga problem med vattnet för övrigt.
Jag är tveksam till om ett Björnfilter hjälper till att minska järnhalten i vattnet, men det kanske finns olika typer av Björn-filter.
Jag är tveksam till om ett Björnfilter hjälper till att minska järnhalten i vattnet, men det kanske finns olika typer av Björn-filter.
Att det är sprickor i berget som släpper in grundvatten är hela iden med att bergborra. Skulle det däremot inte vara tätt mot berg är risken för att ytvatten rinner in i brunnen och det är oftast inte bra.
Har du tagit vattenprov?
Ett björnfilter fungerar som Hemakatten säger och hjälper ingenting mot järn.
Men är vattnet brunt eller blir det bruna avlagrningar? Om vattnet är brunt så tror jag det är av annan orsak än järnet.
Har du tagit vattenprov?
Ett björnfilter fungerar som Hemakatten säger och hjälper ingenting mot järn.
Men är vattnet brunt eller blir det bruna avlagrningar? Om vattnet är brunt så tror jag det är av annan orsak än järnet.
Vart hittar man info om detta ?Hemmakatten skrev:Vi har ett s.k. Björn-filter som byts vid behov (några gånger per år). Det filtret är till för att förhindra sand och liknande små partiklar att fastna i kranarna, vilket det fungerar utmärkt för. Vi har inga problem med vattnet för övrigt.
Jag är tveksam till om ett Björnfilter hjälper till att minska järnhalten i vattnet, men det kanske finns olika typer av Björn-filter.
www.beulcoarmatur.se och sedan kollar du på 'Vattenfilter'
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
har nu installerat ett ovan nämt filter.
fungerade i en vecka. vattnet smakade kanon!
har nu återgått till stort sett samma. har pratat med brunnsborraren om vad som kan ha gått snett. och han säger att vi gemensamt skall kolla vidare på detta.
jag funderar på vad de finns för "garantier" på sådana här jobb?
vattnet är ju obrukbart. jag borrade ju brunnen för att jag ville ha bättre vatten än i min grävda brunn. och det vatten jag har nu kan jag säga är 10 gånger sämre än i den grävda.
att själva järnhalten är hög de kan jag köpa. men att att de läcker in ytvatten i brunnen kan väl inte vara "godkänt" nu när jag satt in filtret så ser de ju ut som de är fyllt med lera. det är ju inget jag sett tidigare, bara kännt på smaken.
tacksam för svar! MVH Andreas
fungerade i en vecka. vattnet smakade kanon!
har nu återgått till stort sett samma. har pratat med brunnsborraren om vad som kan ha gått snett. och han säger att vi gemensamt skall kolla vidare på detta.
jag funderar på vad de finns för "garantier" på sådana här jobb?
vattnet är ju obrukbart. jag borrade ju brunnen för att jag ville ha bättre vatten än i min grävda brunn. och det vatten jag har nu kan jag säga är 10 gånger sämre än i den grävda.
att själva järnhalten är hög de kan jag köpa. men att att de läcker in ytvatten i brunnen kan väl inte vara "godkänt" nu när jag satt in filtret så ser de ju ut som de är fyllt med lera. det är ju inget jag sett tidigare, bara kännt på smaken.
tacksam för svar! MVH Andreas
Jag har bl.a. järnhaltigt vatten i min djupborrade brunn vilken är ganska vanlig i Mälardalen och installerade ett filter för över 10 år sedan.
Jag valde ett filter från samma filma som gör Göingefiltret, AquaExpert i Växjö.
Filtret funkar bra men är inte helt uderhållsfritt även om det inte är mycket som krävs.
En bekant är rörkrökare och han har ett Callidus filer och de är tydligen den bästa man kan ha, rekommenderas.
Försök att göra en deal med borraren om att kosta på ett riktigt filter istället för det du nu kikat på.
Många av dem erbjuder vattenanalys och bra priser, ställ dem mot varandra...
http://www.callidus.se
www.aquaexpert.se
http://www.aquagruppen.com/
Jag valde ett filter från samma filma som gör Göingefiltret, AquaExpert i Växjö.
Filtret funkar bra men är inte helt uderhållsfritt även om det inte är mycket som krävs.
En bekant är rörkrökare och han har ett Callidus filer och de är tydligen den bästa man kan ha, rekommenderas.
Försök att göra en deal med borraren om att kosta på ett riktigt filter istället för det du nu kikat på.
Många av dem erbjuder vattenanalys och bra priser, ställ dem mot varandra...
http://www.callidus.se
www.aquaexpert.se
http://www.aquagruppen.com/
andreas5514
Brunnsborrnarna brukar garantera ett rimligt flöde, så jag tycker verkligen du ska ta ett snack och säga att du vill ha brunnen tätad från ytvatten. Sedan får dom borra djupare eller försöka spräcka berget så du får vatten.
Att lämna en bergbrunn som läcker in ytvatten är tjänstefel och inget som du ska behöva acceptera. Nu verkar dom ju tillmötesgående så föreslå tätning av foderrör mot berg och att dom borrar vidare eller spräcker berget. Är man själv tillmötesgående och inte anklagande från början brukar det vara lättare att komma vidare
Brunnsborrnarna brukar garantera ett rimligt flöde, så jag tycker verkligen du ska ta ett snack och säga att du vill ha brunnen tätad från ytvatten. Sedan får dom borra djupare eller försöka spräcka berget så du får vatten.
Att lämna en bergbrunn som läcker in ytvatten är tjänstefel och inget som du ska behöva acceptera. Nu verkar dom ju tillmötesgående så föreslå tätning av foderrör mot berg och att dom borrar vidare eller spräcker berget. Är man själv tillmötesgående och inte anklagande från början brukar det vara lättare att komma vidare
Nu vet jag inte vilket av filtrena du monterat. Men ett björnfilter tar bara större partiklar. Ett sandfilter med luftning kan du få bort järn med, men som du beskriver har du ytvatten med humus och då är det kolfilter som gäller, detta tar även bort endel järn.
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
skall träffa borraren på torsdag. då han vill titta på brunnen igen.. funderar på vad man kan se ovanifrån?? tjacko---> är det tjänstefel då? jag tycker de borde finnas någon typ av garanti? det som är i brunnen nu är ju enbart samma som regnvatten i stort sett, 30000 för något jag kunnat få genom att ställa ut hinkar på gräsmattan tycker jag verkar orimligt, och det måste väl gå att reklamera?
finns det någon lag som säger något om detta? någon som vet?
bättre med lite mer kött på benen innan jag träffar honom på torsdag...
tacksam för snabba svar.
MVH Andreas
finns det någon lag som säger något om detta? någon som vet?
bättre med lite mer kött på benen innan jag träffar honom på torsdag...
tacksam för snabba svar.
MVH Andreas
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
såg även att jag skrivit fel i mitt översta och första mess. det skall ju inte vara grundvatten utan givetvis YTVATTEN, då jag har "Bakteriella organismer" i min brunn, enligt vattenprovet! //Andreas
Dom borrfirmor jag har att göra med garanterar alla ett bra flöde. Lyckas dom inte med borrningen så tar dom kanske till hydraulisk tryckning. Skulle dom mot förmodan inte ge tillräckligt med vatten behöver man inte betala något.
Om brunnen läcker in ytvatten så är det ju i princip ingen bergbrunn. Då skulle dom ju lika gärna grävt med maskin och satt ner ett par betongringar, vattnet är ju detsamma.
Om brunnen läcker in ytvatten så är det ju i princip ingen bergbrunn. Då skulle dom ju lika gärna grävt med maskin och satt ner ett par betongringar, vattnet är ju detsamma.
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
han som borrade va här o tittade. sa att man kanske kunde sätta in en manschett på 10 meters djup pga av att foderrören bara satt 6 meter ner. och att han kom ihåg att de va en "stor" spricka på 8 meter. han rådde mig till att spola ur brunnen, dvs låta de rinna en hel dag. och se om de blev nån skillnad, jävla lotteri de här! rena chansningarna, sätta in en manschett på 10 meter för 5000:- och sen kanske de inte blir bra ändå...finns de inga. ä garantier på sånna här grejjerr så jääävla trött på att vattenproblemen nu så jag säljer snart kåken! vattnet smakar prutt och är till och från bajsbrunt. ÅHHH! /Andreas
Hej Andreas!
Jag håller fullständigt med Tjacko. Att en borrad brunn inte släpper in ytvatten är ju ett måste krav. Det måste en brunnsborrare ta ansvar för (i alla fall om han är auktoriserad). Det finns ju garantier som de auktoriserade måste följa. Har själv fått en brunn borrad för några år sedan. Den blev 110 meter djup, med foderrör på ca 9 meter. Det brunnsborraren var noga med var att täta mot berget när han satt ned foderröret. Jag har även ett Aqua Expert som tar bort järn och mangan på ett mycket effektivt och miljövänligt sätt (renas med grus och kalk). Stå på dig om tätningen, tycker inte du ska betala något extra för detta!
Jag håller fullständigt med Tjacko. Att en borrad brunn inte släpper in ytvatten är ju ett måste krav. Det måste en brunnsborrare ta ansvar för (i alla fall om han är auktoriserad). Det finns ju garantier som de auktoriserade måste följa. Har själv fått en brunn borrad för några år sedan. Den blev 110 meter djup, med foderrör på ca 9 meter. Det brunnsborraren var noga med var att täta mot berget när han satt ned foderröret. Jag har även ett Aqua Expert som tar bort järn och mangan på ett mycket effektivt och miljövänligt sätt (renas med grus och kalk). Stå på dig om tätningen, tycker inte du ska betala något extra för detta!
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
det är ju det som är svårt...han är ju garanterat auktoriserad, men hur vet man vad för garantier som skall följas? teoretiskt sett så har han ju bara borrat att hål, han har ju inte gett mig min "brunn" som jag betalat för? eller har han det?
som sagt, järnrikt vatten osv det kan jag köpa att jag måste filtrera bort, men jag har ju så mycket "jord" partiklar i att filtret tätnar på ca 3 veckor, och enligt vattenprovet har jag ju ytvatten & bakterier i brunnen.
dock är de ju enbart ett sådant billigt bomullsfilter, har prövat alla olika insatserna nu och ingen håller bättre än den andre.
så frågan är!!
skall jag borra ny brunn och betala en gång till?
skall jag be borraren och fara åt H*****vete och sätta in en "stort & riktigt" vattenfilter?
skall jag sätta in en manschett för 5000 och hoppas på det bästa?
alternativet är ju och koppla in allmänna reklamatationsnämnden, men eftersom borraren är från min lilla ort så vill man inte dra igång för mycket heller...men de betyder ju inte att man skall betala för ett hål i marken som är oanvändbart!
riktigt svårt, eftersom jag samtidigt håller på och bygger garage o stall på fastigheten är budgeten ganska ansträngd redan innan och man vill givetvis försöka hålla nere kostnaderna. jäkla svårt dehär. tacksam för svar. mvh Andreas
som sagt, järnrikt vatten osv det kan jag köpa att jag måste filtrera bort, men jag har ju så mycket "jord" partiklar i att filtret tätnar på ca 3 veckor, och enligt vattenprovet har jag ju ytvatten & bakterier i brunnen.
dock är de ju enbart ett sådant billigt bomullsfilter, har prövat alla olika insatserna nu och ingen håller bättre än den andre.
så frågan är!!
skall jag borra ny brunn och betala en gång till?
skall jag be borraren och fara åt H*****vete och sätta in en "stort & riktigt" vattenfilter?
skall jag sätta in en manschett för 5000 och hoppas på det bästa?
alternativet är ju och koppla in allmänna reklamatationsnämnden, men eftersom borraren är från min lilla ort så vill man inte dra igång för mycket heller...men de betyder ju inte att man skall betala för ett hål i marken som är oanvändbart!
riktigt svårt, eftersom jag samtidigt håller på och bygger garage o stall på fastigheten är budgeten ganska ansträngd redan innan och man vill givetvis försöka hålla nere kostnaderna. jäkla svårt dehär. tacksam för svar. mvh Andreas