Snailman
Snailman: har du någon länk till ett sånt dokument? (behöver inte ha med mitt spörsmål att göra, men nyfiken på hur de ser ut...)
5 svar · 2,8k läst
A
andersmc: Du bör kolla instruktionerna till just ditt filter. Det varierar hur de ska monteras. Vissa före, andra efter, en del kräver nån slags cirkulation mellan tank och filter.
3 svar · 9,6k läst
Immobil
Immobil: För att undvika galvaniska strömmar är det isf bättre att använda 4509: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=263 Den är galvad och passar till invändigt gängat rör. Eftersom röret var ~ 20 mm utvändigt bör det bli dimension 15 (=f.d. ½"). Risken för galvaniska strömmar bedömmer jag som liten, med tanke på den korta tid rören ska va pluggade. Själv hade jag valt
8 svar · 2,8k läst
T
Tjacko: Troligen svavelväte (berggas), det luftar du lättast bort då svavelväte är en lättflyktig gas och är lätt att bli av med med luftning. Du skulle även kunna testa och ha pumon djupare eller högre. Justera höjden och se om det blir bättre åt något håll. Skulle det tex vara bättre på djupet kan det räcka med sänkningen av pumpen men annars kan man sätta i en manschett i brunnen
1 svar · 7,1k läst
prototypen
prototypen: En alldeles normal pumpautomat fixar till trycket. Ta en med stor hydropress. Protte
4 svar · 3,4k läst
E
erber: tack, då blev det rätt....!!! :D Erber
2 svar · 1,5k läst
Y
yuphin: Tänkte väckaliv i denna tråden igen då jag behöver lite tips angående avloppet också...Tack för allaråd så långt angående inkopplingen av vattnet från PEM slang till kran. Det är bara sommarvatten och man får inte ha stenkista i området så jag funderar på att gräva ner en tunna under stugan med en dränkbar pump. Sen tömmer man tunnan med en vanlig trädgårdsslang när den
9 svar · 14,9k läst
A
arne: Det går alldeles utmärkt. "Bara" att kapa och sätta på ett grenrör. Jag gjorde själv så för några år sedan.
1 svar · 4,7k läst
·
templar
templar: Nu blev det en vacumventil på vinden iallafall. Fick inte tiden att räcka till för kapning av rör, täta hål osv, men det blev nog bra så här. Blev en durgo med frigolitmössa. Tack för alla svar! mvh Simon
7 svar · 1,7k läst
·
F
fremar: Nu skulle ett nytt tvättställ av rätt modell skickas ut till mig och transportören skulle ta med sig det av fel modell. Så jag får se om det löser sig till imorgon då, så att lilla toaletten kan bli klar efter att ha stått still i 3 veckor utan tvättställ nu.
28 svar · 13,8k läst
B
BAS: Stop och belägg. Den stora energiförbrukningen är inte värmeläckaget utan uppvärmning av kallt till varmt vatten. Det verkliga läckaget ligger troligen på några watt.
4 svar · 831 läst
M
m.Klint: Hej Jag har ett litet vårprojekt framför mig. Vi har en borrad brunn med nedsänkt pump, hydrofob och tryckströmbrytare är placerade en bit bort i jordkällaren. Har i perioder en del verksamhet på området (emellanåt en vattenförbrukning på 8-9m3) som innebär att vattnet måste vara godkänt. Senaste testet gav godkänt med anmärkning. Anmärkningen syftar till ett för högt värde av
0 svar · 2,3k läst
D
drakhenke: [citat] bara så ni vet finns det inga raka vinklar :D:D:D:D
6 svar · 1,1k läst
prototypen
prototypen: Golvbrunn i ett sovrum....... Ta bort brunnen och koppla ihop rören och gjut över men fundera över rensmöjliheten. Protte
1 svar · 850 läst
Immobil
Immobil: Här är en utmärkt sida som kan ge svar på dina frågor: http://www.avloppsguiden.se/ :)
1 svar · 939 läst
imported_Mogge
imported_Mogge: kolla först och främst upp om du kan fylla luft i hydropressen. Men i ditt fall kan det nog vara smartast att köpa rubbet nytt, då slipper du mer bekymmer i X antal år framåt.
3 svar · 16,1k läst
F
fuinho: [citat] Är inte stödhylsor för dom härliga Radisol rören av mässing!?:D
11 svar · 13,0k läst
D
drainsniffer: Finns såvitt jag vet inga mindre än 500 liter av den modell som sitter efter markbädden, med filtermaterial. Fann VA-teknik har 500-litersmodeller i lösvikt och i storsäck (skillnaden är att den första töms massan med sugbil, den andra töms massan med kranbil). Alternativen torde vara att välja en lösning med kemfällning i slamavskiljaren, typ Baga Easy (Plus) eller Uponor
1 svar · 3,5k läst
prototypen
prototypen: Muffar brukar vara på utsidan. Är du orolig för att muffen kommer åt "fel" håll så är inte det något problem. Protte
1 svar · 1,2k läst
J
jimmyboy_666: Jag köpte fördelare på vvs-boden. Den är komplett med stödhylsor och anslutning för pex. Jag ansåg att den var lättast och köpa då den är färdig för ansl till pex. Tror inte den blir dyrare än att köpa på Rinkaby rör då man måste komplettera med halvkopplingar avsedda för pex på den precis som du skriver. Det enda du kan behöva komplettera med är fästanordning för att
37 svar · 17,1k läst
F
fuinho: Lin och pasta ftw!!!
29 svar · 14,2k läst
M
Mäster: Det ska inte vara några bekymmer att byta rör pga fixturen, den är ju i ena änden, så där kan ju hjälpredan stå och mata på om det skulle behövas, Hittills har jag klarat att byta rör utan hjälpreda som skjuter på..
5 svar · 2,9k läst
M
master_mimer: det är mycket tråkigt att regnvatten går ner i avloppet. sedan lång tid tillbaka separerar man dagvatten från spillvatten i olika rör och olika reningsanläggningar. i dagvattennätet vill man dock helst bara ha dagvatten som behöver renas dvs från gator med bilsmuts. dagvatten från tak och gräsmattor vill man inte belasta reningsanläggningar med och därför gäller numera inom
14 svar · 2,5k läst
M
muruc: [citat] Står inget i säkervattens regler om hur avloppet ska dras från toaletten, så länge det är 60mm under golvet vid stolen. (jag kunde inte hitta något om det iaf, men du kanske kan visa var det är?) Håller visserligen med om tätskiktet, men det är ju inte vad som står i branschreglerna.
65 svar · 6,1k läst
P
pl_84: måste vet årsmodell för försäkringsbolaget.. Okey då ska jag ringa till Debe.. Tack så mycket!
5 svar · 4,8k läst
T
Tjacko: Ja det låter vettigt. Eftersom debe har en bra katalog på nätet så länkar jag lätt till dom och om du kollar på sid 22 http://www.debe.se/Katalog2008.pdf så har dom tex på 60l och 120l och självklart större. Beroende på prisskillnad och utrymmeskrav så visst är en 120l bättre men jag tror inte jag skulle betala mycket mer eller offra utrymme för en sådan mot en 60l. Vid rätt
5 svar · 5,2k läst
A
andreas_gbg_: En spolbil kan spola med hetvatten. Men kvar har du problemet att det kan frysa igen.
1 svar · 1,7k läst
R
Robert_Brink: hej fråga1: har haft ett handfat i källaren som jag tagit bort. gjutjärnsröret till avloppet sticker upp fortfarande och det vill jag plugga. i marken ligger höganäsrör. jag har precis tagit upp ett hål i en vägg bredvid så jag hackar och murar iaf så då tänkte jag ta bort röret iaf. jag vill inte hacka upp hela golvet och plugga vid stammen ännu. det får bli ett senare projekt
0 svar · 4,0k läst
G
genesh: Han var här igår ca 30min, då blev det fixat. Jag ska föreslå att han filmar om det blir stopp igen. Tack för all hjälp, gubbar och gummor! :D
5 svar · 8,5k läst
te96usn
te96usn: Är envånings, så den sitter i jämnhöjd med silen i diskhon och handfatet i badrummet. (badrummet och köket är Vägg i vägg)
3 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.