Hej,

Har ett gamlat hus med massa olika dimensioner på dricks- och värmesystemsrören.
Fråga 1: Vad är standarddimenrsionerna på rören från panna till element?
Fråga 2: Vad är standarddimenrsionerna på rören från panna till vattenkranar?
Fråga 3: Kan man dela "matarrör" till mer en ett element?

/Freddie

Fråga 3: Kan man dela "matarrör" till mer en ett element?
Ja, men hur många beror av storleken på radiatorerna. Se tumregel nedan.

Fråga 1: Vad är standarddimenrsionerna på rören från panna till element?
Rörledningssystemet bör utföras med successivt minskande rördimension beroende på hur stor effekt som skall överföras dvs hur stort flödet är. Det finns säker regler för detta men jag skulle använda följande ungefärliga tumregler för uppvärmd yta. De bygger på egen iofs begränsad erfarenhet, men bör enligt min erfarenhet göra det möjligt att köra cirkulationspumpen på lägsta hastighet i en normalstor villa

40 - 250 kvm 22 mm Cu
40 - 10 kvm 15 mm Cu
10 - 1 kvm 12 mm Cu

Fråga 2: Vad är standarddimenrsionerna på rören från panna till vattenkranar?
22 mm fram till fördelningspunkter därefter 15 mm. Till enstaka tappställen och korta sträckor kan man gå ned till 12.

Där det är stora krav på flödet ex. vattenutkastare utomhus. Dra minst 15 mm ända fram.

Vid låga krav på flödet ex. WC räcker 10 mm.

Notera att PEX har mindre inre area jämfört med Cu, vilket man bör ta hänsyn till. jag tänker då främst på värmesystemet.

Jag bugar och bockar ödmjukt. Tack.
/F

Jag hoppas att du får fler svar med förhoppningsvis mer info om de "regler" som gäller.

Jag tycker dock att du skall fundera på dimensioneringen av varmvattnet. I regel har man inte samma krav på varmvattenflödet och en minskning av ledningsarean gör att det tar kortare tid att få fram varmvattnet från beredaren. Detta skulle tala för att dra 15 mm fram till fördelare. Den märkbara nackdelen blir i normalfallet bara att det tar lite längre tid att fylla badkaret.

Håller helt med. de matarrör jag har idag är 22mm och det tar en evighet att få tappvattnat varmt.

/Tusen tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.