Du fick väl ett anbud/offert - vad står det i den? Det borde väl stå nånting om att borrhålet ska vara tätt på ytvatten eller dylikt?

Du skulle kunna kolla på www.SGU.se där står en hel del om certifierade brunnsborrare. (sök på brunnsborrare).
Sen borde det ju framgå av ditt anbud/offert vad som gäller vid borrningen.
Jag själv anlitade en Avanti ansluten borrare och där angavs vad som gällde för borrningen, ex garanterat vattenflöde, garanti att priset jag fick gällde till ett visst borrdjup.

jag fick ju ingen offert direkt...utan ett "pristak" de skulle inte kosta mer än en viss summa.
och de höll han ju då. sen sa han att dom lämnade vattengaranti på 200 liter i timmen. men om det va avloppsvatten eller dricksvatten lovade han ju inget om :confused:
det va det enda. efter som han är från orten så frågade jag inget om "offert" eftersom alla andra i min omnejd har använt honom. det är därför det är lite svårt o ställa honom mot väggen. mvh Andreas

Men han ska ju få det tätt mellan berg och foderrör annars är det inte korrekt utfört tycker jag. Vad säger brunnsborraren om att det inte är tätt mellan berg och foderrör? Tycker han att det är ett korekt utfört jobb? Dom gånger vi boorat och brunnsborraren misslyckats med tätningen har dom alltid rättat till problemet i efterhand
Det finns olika sätt att täta men en sak du kan göra ät att sänka ner ett plaströr med ett svällgummi som sväller av vatten och som du plaserar mellan berget och foderröret. En manschett fungerar ju också.

Redigerat:
Enligt Normbrunn 97 ska det tätas mellan foderrör och berg och jag har svårt att tro brunnsborraren skulle få rätt vid en eventuell tvist.

Sid 16 står det om tätning
http://www.sgu.se/dokument/service_sgu_publ/normbrunn-07.pdf

Läs även sida 14, 20 och 30 lite sxtra noga och visa dom för brunnsborraren så borde det ordna sig. Själv tror jag alltid på ett vänligt bemötande än ett aggresivt och anklagande.

Redigerat:
hur skall jag veta om det är tätningen som är kass eller om det är spricker nedanför foderrören som gör att de kommer inte ytvatten då?...blir galen på detta...nu har ja dessutom fått bergsgaser i brunnen oxå...vattnet är fullständigt odrickbart!
är de lönt att sätta in en manschett ca 10-15 meter ner i röret eller införskaffa ett vattenfilter...har bott här i snart ett år nu utan "VÄL" fungerande vatten...och har tröttnat för länge sedan.
finns det något filter som är helautomatiskt och som tar bort "ALLT" även "jordpartiklar

och som inte är svindyrt..

tack för alla svar. mvh Andreas

Jag tror det är större risk att det är tätningen mellan jord-berg som läcker än sprickbildning i berget som orsakar ytvatteninläckage. Men som du förstår är det bara ett antagande från min sida och absolut inte en sanning.

För gasen så behöver du lufta vattnet och sedan ett kolfilter vore nog melodin. Kolfilter tar relativt många parametrar och då framförallt humus samt att det tar en del järn och mangan och lite annat smått och gott ;-)

En manchett verkar vara en bra investiring i första hand, då kan du ju även testa dig fram med att ha den på olika nivåer och se vart det ger bäst resultat. Med lite tur kanske du slipper filter mm.

har nu tröttnat helt och skall investera i ett vattenfilter och göra om hela jävla vvs delen i "vattenrummet"...
har nu kommit fram till att det inte är säkert att vattnet innehåller "dagvatten" utan att vi kanske har omsatt brunnen för lite. jag vet ju att vattnet här är järnrikt så ett vattenfilter behövs i vilket fall. men om man bortser från "dricksvattnet" finns det några andra delar av vattensystemet som kan ta skada av för mycket järn? typ pumpen?
klarar den av alla järnmassor som finns i vattnet?

eller skall jag sätta in en manschett också?

vill ju hålla kostnaderna nere!!

tacksam för svar mvh Andreas

Håller med Tjacko i alla hänseenden ang tätningen och borrarens ansvar. Angående filter så tror jag inta att något "manuellt" filter kan lösa problemen. Vid minsta slarv med filterbytesintervallen så blir filtret i stället en bakteriehärd som kan ställa till ännu mer problem. Det enda system som kan rädda ditt vatten, om inte brunnen blir ok, är ett aggregat som jobbar med en kombination av bla ozon och UV-ljus. De har klarat humus, järn och luktproblem, vattnet verkar bli smakligt smaklöst ;-)

som sagt så är jag ju inte säker på att det är en spricka som läcker in ytvatten!
det är ju kanske bara så att vi har omsatt vattnet för dåligt...vatten provet gjordes ju inte så långt efter att vi hade borrat brunnen.
och då min svärmor är hälsovårdsinspektör så är alla bakterier livsfarliga. :P

jag kommer att sätta in en vattenfilter som har automatiskt backspolning och som tar bort järn, mangan och svavelväte. och det är dom värdena som var förhöjda på vattenprovet.
samt att vi hade mikroorganismer i vattnet!

efter ett tag så skall ja göra ett vattenprov igen och se vilka organismer som finns kvar i vattnet.

tack för alla svar!
mvh Andreas

Ang järnproblemet... Har också stora bekymmer med järn i brunnen.
Vi har ett järnfilter med någon blandning av olika filtermassor, dock med manuell backspolning :( Slarv med backspolningen gör att filtret sätts igen och flödet blir jättedåligt.
Före järnfiltret sitter ett "förfilter" modell patronfilter som kan backspolas (manuellt) och filterpatronen är rostfri och kan diskas. Den rostfria filterinsatsen tar bara det värsta men efter några veckor är även den igensatt av rött klet.

Man ska nog tänka sig för lite med vattnet från backspolningen då det knappast är jättebra att få ut i infiltrationen. Järnet sätter ju igen dräneringsrör så det lär väl även sätta igen infiltrationen.. Mitt tips är att leda ut backspolningsvattnet i dagvattnet om man har infiltration ;)

Nu har det gått ett tag sedan jag installerade mitt filter!
mitt problem är delvis löst. men mitt varmvatten luktar fortfarande "R*V" ibland!
kan det vara skit kvar i varmvattensberedaren? eller är det nån skit som löser ut i varmvatten? är lite osäker på om jag har fått iordning på den där "luftningsgrejjen" som skall lufta vattnet innan filtret?

men konstigt att de är varmvattnet enbart/oftast.
ibland luktar även kallvattnet väldigt väldigt lite.
kan ju vara gammalt kallnat Varmvatten??
nån som har tips? mvh Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.