Vatten & Avlopp
h2oro: Nikasp Ditt ämne har grundligt ventilerats på http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/107788-kommunalt-eller-privat-mest-prisvaert.html
Abbendix: Sorry, glömde nämna det att det är OK med kommun!
gnilrub: Jo lite epa blir det ju men lite enklare också med tex transport. Men det är klart det blir ju rakt och fint med koppar.
AndersS: Du behöver inte använda den speciella klinkersramen för just plastgolvbrunnar, utan kan använda en enklare ram som du dessutom kan justera lite utifrån hur plattorna passar med kapning bara du kan få upp vattenlåset för rengöring. I ett vanligt hus finns ingen anledning att välja något annat än en golvbrunn av plast..
andreas pelz: Det är nog inte så farligt. Röret (grått avloppsrör) följde med kanske 2 centimeter upp och när jag kände på det senare så kändes det att det var ett motstånd att trycka ner det igen. Så röret går säkert ner i en anslutning med en packning. Tack för alla svar. Bra grej det här med forum.
mycke_nu: Ja, fast frågan är väl om en trekammar brunn räknas som ledning. Fast med ett kreativt kvitto så .. ;)
Jenzza: Nä inte direkt, Jag jobbar inte mycket i Tullinge numera men jag bor ju där och har en del vänner som bor på fel sida järnvägen, Ingen har så vitt jag vet haft några problem om man inte spolar ner bindor och tamponger eller dyl. Nån pump har jag bytt som hade brunnit men på det stora hela verkar det funka fint.
mIkEtReE: Tack för tipset. Viktigt att kolla just detta med vägg/grunden som du säger. Inte tänkt på det faktiskt! Det blir troligtvis bergvärme som installeras. Är bara lite orolig för krypgrunden och skorstenen som använts flitigt alla år tidigare. Installerar jag nu bergvärme så kommer vi inte att elda lika mycket i öppna spisen.
gninlag: Hej, jag håller på med en källarrenovering och ska lägga ner plusprisolrör för vatten till toalett osv. Frågan är om jag kan lägga dessa under isoleringen eller om jag ska gjuta in dom i den nya betongplattan? Ska lägga ner vattenburen golvvärme så jag tänkte att det vore smidigast att lägga dom under isoleringen.
MÖCKE: HEJ Undrar om det finns några erfarenheter av det efterpoleringspaket som kan köpas till Biokem 6 minireningsverk. Detta paket borde väl kunna användas till alla reningsverk som arbetar efter samma princip som Biokem? Eller finns det kanske andra lösningar på marknaden?
nattugglan11: Okej tack, blir ingen tvättmaskin... blir inte snyggt eller praktiskt. En till brunn är ju bästa lösningen, men bilar inte upp ett nytt 3 år ungt badrum.
mandus: Det finns ju också PEX-väggdosor, som klarar 45mm. Tex Uponor och LK
magnusj: Tack för alla svar! Bytte till en ny pump och då funkade det direkt!
spyrius: 74000 inklusive moms 23 m stålrör till berg totalt 87 m borrning pump inkoppling ,grävning och återställt även ,nya kopplingar och manometer på tanken mvh jonas
Mäster: Ska jag hållas ansvarig så skulle jag röstat på denna, ser ut som att den kan sågas till önskad längd, gummimuff ingår, "halva priset" mot ordinär böj + wc-stos http://www.vvsonnet.se/wcanslutning-lang-boj-885-110-p-6739.html Men jag har satt med vanlig 90 böj, å det har funkat,
Cheever: FMM har gjor sin nya serie med slangar iställlet, äntligen om du frågar mig. Den är bara att dra som vanligt, med en klämringskoppling som prototypen sa. Testade häromveckan och det är fortfarande tätt, utan stödhylsa ;)
Cheever: En VVS-butik skulle jag pröva. Bor du i Sthlm finns gott om ställen att välja på.
FSS: [citat] Tack! Fungerade utmärkt, hoppas den håller sig tät nu.
Janet_Johan: Jag är jättenöjd. Jag gav 60.000:- och det priset är inkl moms.
Immobil: Du bör ha luftningen på taket, klättra upp och lys ner med en ficklampa. Det kan vara fåglar som kan ha byggt bo eller släppt ner grenar. :rolleyes: Vänta tills det blir dagsljus så du inte drattar ner. :D
mandus: Hittade en amerikansk koppling av samma typ, på cowboy-manér döpt till SharkBite. Verkar onekligen ganska smidigt...
Immobil: Kanske kan du hitta info här: http://www.gustavsberg.se/drift.asp
hillbilly6: jag kollade lite på nätet om relining och det va inte det jag tänkte på....det jag hörde talas om var en slang som man bara styrde ner i det gammla avloppet....men jag kan ju ha missuppfattat hur dom mena.
GzO: Lägg dit en sån här, och dra sen ett kromat rör genom bänkskivan, så löste jag det en gång. [bild] (Oras)
Kvick: Skruvade lite på bakre skruven och den började snurra. Slutsats: den hade fastnat och stog stilla. Tack för hjälpen!