8 869 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Installation av avloppsrör och vattenledning
Hej, har ett litet fritidshus där jag nu ska lägga in avloppsrör och vattenledningar (för framtida bruk), mina frågor är:
Hur tjocka rör behöver jag ha till gråvatten från dusch och handfat?
Är det generall lutning på detta rör (dvs ca 1cm fall/2 meter)?
Vattenledningarna, ska det vara kopparrör eller kan jag använda plaströr, vilket är att föredra?
Alla rören kommer ligga i golvet som blir isolerat.
Är det något annat jag borde tänka på, ex lägga in andra rör för framtiden mm?
Tacksam för svar !
Hur tjocka rör behöver jag ha till gråvatten från dusch och handfat?
Är det generall lutning på detta rör (dvs ca 1cm fall/2 meter)?
Vattenledningarna, ska det vara kopparrör eller kan jag använda plaströr, vilket är att föredra?
Alla rören kommer ligga i golvet som blir isolerat.
Är det något annat jag borde tänka på, ex lägga in andra rör för framtiden mm?
Tacksam för svar !
Avloppsrör 75mm blir nog bra till avloppet.
Angående vattnet. Avser du varm och kallvatten eller är det röret till brunnen?
Oavsett vilket så bör du eftersträva att dra rör i rör med ett yttre skyddsrör som installeras så att ett ev läckage rinner ut på "ofarligt" ställe och så att innerröret blir utbytbart.
Om det handlar om kallvatten från brunn så kan du ta PEM slang (svart polyeten). Till varm och kallvatten till tappställen kan du använda PEX rör lämpligen 15 mm (av någon anledning kallas PEX rör, men det är en plastslang precis som PEM). PEX kan köpas färdig som RiR (Rör i RöR), men det finns även lösa skyddsrör. Kolla här http://www.sigro.se
Notera att PEX kan anslutas i klämringskopplingar, men att speciella stödhylsor då skall användas.
Angående vattnet. Avser du varm och kallvatten eller är det röret till brunnen?
Oavsett vilket så bör du eftersträva att dra rör i rör med ett yttre skyddsrör som installeras så att ett ev läckage rinner ut på "ofarligt" ställe och så att innerröret blir utbytbart.
Om det handlar om kallvatten från brunn så kan du ta PEM slang (svart polyeten). Till varm och kallvatten till tappställen kan du använda PEX rör lämpligen 15 mm (av någon anledning kallas PEX rör, men det är en plastslang precis som PEM). PEX kan köpas färdig som RiR (Rör i RöR), men det finns även lösa skyddsrör. Kolla här http://www.sigro.se
Notera att PEX kan anslutas i klämringskopplingar, men att speciella stödhylsor då skall användas.
Redigerat:
Det jag undrade var först och frmst varm och kall vatten som ska dras inne i huset. Det verkar smart som du sa att dra ett annat rör och i detta röret sedan dra andra saker. Kanske ska lägga in 2 avloppsrör då och i det andra sedan dra vattnet och om jag sedan önska finns det ju plats att peta in lite annat om det kommer upp.. =), Då blir det PEM och PEX som gäller då !
Till gråvatten kan du använda 75 eller 50mm avloppsrör. Har du inga platsproblem kan du gärna använda 75 överallt, det går att reducera till 50 vid tappstället om det skulle behövas.
Lutningen ska vara 2cm /meter. Eller minst 1cm /meter åtminstone. Ju mindre lutning du har desto mer 100% säker på fastsättning och orubbligt läge måste du vara.
Till inkommande vatten använder du PEM-slang.
Till all osynlig vattendragning i huset använder du gärna PEX med ytterrör.
http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=791
Till synlig dragning använder man lämpligtvis nåt snyggare.
Inga dolda skarvar, OBS.
PEX och PEM går inte sönder om det fryser med vatten i, men däremot kan kopplingarna paja. Med tanke på att det ska vara i fritidshus.
Lutningen ska vara 2cm /meter. Eller minst 1cm /meter åtminstone. Ju mindre lutning du har desto mer 100% säker på fastsättning och orubbligt läge måste du vara.
Till inkommande vatten använder du PEM-slang.
Till all osynlig vattendragning i huset använder du gärna PEX med ytterrör.
http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=791
Till synlig dragning använder man lämpligtvis nåt snyggare.
Inga dolda skarvar, OBS.
PEX och PEM går inte sönder om det fryser med vatten i, men däremot kan kopplingarna paja. Med tanke på att det ska vara i fritidshus.
Klicka här för att svara