Cheever
Cheever: Svårt att säga vilket fabrikat, jag kan kolla lite närmare, men det är förmodligen en Mora eller FMM, det som stör mig är klunsarna bakom rattarna, kan inte riktigt placera dom, kan även vara en tidig VA även om jag inte tror det. Finns ett par olika sätt att ta reda på vilket fabrikat det är. Det lättaste är att vrida upp en av vattenkranarna fullt och rycka upp plastratten, FMM
2 svar · 13,6k läst
·
Göran.W
Göran.W: Antog att dörren var stäng. Säljare brukar bara vilja sälja och glömer helt den biten med information eller saknar kunskapen. Berätta gärna hur det går med dörren öppen. Göran
10 svar · 1,9k läst
T
Tjacko: Pumparna bör ge ca 0,9l/sek momentant och om alla hushållen tappar för fullt så skulle 300l vatten i en hydrofor räcka ca 4min. Dock är det inte troligt att alla använder helt öppen kran samtidigt. Om man räknar på att varje hushåll har kranen öppet till ca hälften (ca5l/min) så klarar ni er ca 13min innan pumparna startar. En hydropress som är förtryckt har en nyttovolym på ca
7 svar · 3,9k läst
D
drakhenke: under wc bör det vara ca 60 mm eller mer för att du skall undvika att borra och skruva i det,
1 svar · 1,6k läst
nimhed
nimhed: [citat] Pannan är nyinstallerad 2005 och tryckkärl finns i källaren och jag gissar även någon form av pump i pannan. Det finns väl inga nya pannor som förlitar sig på självcirkulation, eller?
2 svar · 1,2k läst
B
Bulwark: Det blev så att jag beställde FMM till rubbet. Var inne på Mora ett bra tag, då även Rinkay har dessa till ett rätt smakfullt pris. Tack för feed-back hempularen.
4 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: Isolerar man hydroforen så är det inget problem med att vattnet blir varmt Protte
14 svar · 2,9k läst
Göran.W
Göran.W: Det enklaste är att byta pumpen mot en som ger bättre tryck. Det finns pumpar som är gjorde för att ge bra tryck även om man tar vattnet från 100+ meters djup.
3 svar · 2,4k läst
oavvs
oavvs: citek kan du använda det tar bort alla kalk avlagringar och är helt ofarligt. det tar bort kalk på alla matreal.
2 svar · 3,2k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: För att klargöra så gäller det jag skriver bara avloppet i källaren. Att ni byter där ni renoverar tog jag förgivet.
4 svar · 1,6k läst
5.2 racing
5.2 racing: Nivån i trekammarbrunnen är helt normal. Jaja. Får väl se vad som säger imorrn.
9 svar · 971 läst
M
maskinförare: ja de kan du göra.man pluggar bara inloppet tills på koppling från huset ska göras. å har man husritningen klar.så kan kan du du även göra klart grusbädden för grunden när du endå har maskin på plast.
6 svar · 1,4k läst
Xanthy
Xanthy: jag tror inte jag kan andvända väggbockfixtur.. då jag skall regla upp en timmervägg med 45x45 regel. Enligt ahlsell webbutik måste det vara minst 70 i väggtjocklek med väggbockfixtur.. Stämmer detta. Tack Mäster för att du letade upp dom länkarna det jorde att det klarnade mycket för mig. Tack Tack
9 svar · 2,1k läst
V
VF_forever: Jag skall ta vara på tipsen och göra en ny kanal samt kolla så att den gjutjärnsbrunn som finns är ansluten till huvudstammen. Hoppas inte man stöter på för mycket patrull bara, orkar inte med mer krångel nu.
8 svar · 4,4k läst
·
oavvs
oavvs: ok!
4 svar · 2,4k läst
oavvs
4 svar · 2,4k läst
nsiak
nsiak: Vad menar du med att den behövde luftas? Hoppas du menar att den behövde fyllas på med luft och inte tömmas på luft...
10 svar · 6,8k läst
S
Silåts: Visst ja, slamavskiljare ska man också ha.. : ) Och pump..? En infiltrationsbädd avpassad även för oss finns som sagt redan klar på grannens tomt. Den ska räcka för 4 året runt-hushåll men vi använder stället mest vår, sommar och tidig höst. Vi är 4-6 personer med gäster på besök emellanåt. Hur stor eller liten kan lutningen till tanken vara?
7 svar · 4,3k läst
A
andersmc: Ett annat bra skäl att ha kallvattnet nederst är att det annars blir väldigt mycket kondens, som sedan droppar ner på varmvattenröret.
4 svar · 9,3k läst
T
Tjacko: [citat] Perssonligen tror jag du snabbt har igen pengarna på en kulvert gentemot att värma upp det med en byggfläkt. Men är du ute efter den initiala kostnaden så visst kommer du spara några kronor men skulle du se investeringen på 5-10år så kan jag inte tänka mig annat än att kulvert kommer vara det bästa alternativet, framförallt då du har en överdimensionerad VP. VP kommer
8 svar · 6,1k läst
F
Floppman: Tycker det ser mkt bättre ut, det jag skulle undvika är 90gr böjen under ena WC:n, finns stopprisk där...
7 svar · 2,6k läst
·
H
hempularen: Kommer inte ihåg vad det stod på Hornbach. Men namnet tydde på att de kom från Storbritanien.
2 svar · 2,1k läst
Immobil
Immobil: Jag misstänker att tillrinningen är för dålig. När du stängde pumpen, fick brunnen en möjlighet att återfylla sig.
3 svar · 4,8k läst
I
imported_Calle: Nej, jag har en känsla av att man inte kan hindra dem, lite trist bara att man inte "når" fram till grävarna bara... Stenisen gjorde snabbkalkyl på återställningen och med de omgjutningar av stödkanter och mur som troligen kommer att behövas så landade det på omkring 100-130k SEK. Detta beroende på att han räknade på att den del av mönstret som blir "skadad", (ca 1,5 meter) måste
2 svar · 3,1k läst
v-g
v-g: Miljöavgift och förbrukningsmaterial ser jag som skäliga. Du vet "gratis med släpvagnen på tippen" existerar inte för företagare. Kommer de med EN icakasse så kostar det här i kommunen 250 spänn oavsett. Resten orkar jag inte ta ställning till finns redan otaliga trådar om dessa påslag och deras ursprung och falska prislistor.
4 svar · 4,2k läst
B
Berka81: [citat] Vilken dimension är det på röret/stammen som går in i pumpen?[/QUOTE] Pumparna jag kollat på har oftast 1 1/2" (R32?) anslutning, finns det nån övergång till R25 eller måste pumpen ha en R25 gänga annars funkar det inte??? ISf passar ju endast grundfors pumpar, har inte hittat nåån annan med R25 anslutning.. tack på förhand!
7 svar · 3,4k läst
GoForIt
GoForIt: Normalt så går ju avloppen ihop till en gemensam servisledning ut till ledningen i gatan, men det förekommer flera/separata anslutningar också.
1 svar · 919 läst
Cheever
Cheever: Badrum och vatten/avloppsledningar fortplantar ljud väldigt "bra" och det är ett stort problem utan någon riktigt bra lösning. I ditt fall verkar det vara värre än vanligt men det är inte helt ovanligt att man kan höra grannarna rätt bra från badrummet i flerbostadshus. Svårt att säga vad som är värst i ditt fall men som tjacko säger brusar det mest vid höga flöden i små
3 svar · 8,1k läst
prototypen
prototypen: VP bör för att gå mest ekonomiskt inte göra högre temperatur än nödvändigt, dvs raka rör ut till elementen. Hur det där nu heter med flytande och fast kondensering Det ska visst finnas IVT pumpar som alltid gör 55 gradigt och sedan shuntas från det men det måste väl vara nån sorts leksakspumpar. COP kan ju inte vara så högt då. Protte
5 svar · 1,5k läst
G
gnoll: en annan har ju ett av Sveriges bästa kommunala vatten ;)
4 svar · 1,4k läst
F
frhe: Jo, visst är värmesystemet feldimensionerat. Det gjordes på 20-talet och pumpen är ny. Dock ett billigt sätt att "uppgradera", istället för att byta ut de gamla fina radiatorerna. Skytte - men ibland, som i mitt fall, kan det snarare vara väldigt ekonomiskt att kyla ned värmesystemet eftersom det håller temperaturen i systemet på en nivå som ger värmepumpen en mkt bättre
12 svar · 39,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.