Har installerat en begagnad Metro Cabinett 110l (ca 1-2 år gammal) för några veckor sedan. Funkar fint att duscha, men när tjejen skulle bada så började det succesivt komma kallare och kallare vatten efter kanske 40-50l. Sen helt kallt vatten. Testade idag igen och samma problem uppstår, trodde kanske först att det fanns luft i den så varmvattnet var begränsat men icke.
Beredare står på max värme och termostaten på lagom :)
Är det så illa att beredaren är dålig? trodde dom antingen fungerade 100% eller la av helt. Kan det vara något annat som spökar?
tacksam för svar

ä de termostaten på beredaren eller blandningsventilen som står på max?

termostaten på beredare står må max, kommer inte ihåg vad det innehär för temp. Kanske 85 grader eller så.
Skall också nämnas att beredare ligger ner, så kapaciteten är reducerad med 25% enl tillverkaren. Vilket borde ge ca 80l varmt vatten och det dubbla om man tänker sig ca 40 grader ut.

Ställ blandningsventilen på max och mät varmvattentemp vid ett tappställe.
Pss bör du kunna kolla att termostaten funkar.

En varmvattenberedare är beroende av temperaturskiktning. Kallt vatten är tyngre och sjunker därför i beredaren.

Kallvatten skall idealt släppas in vid beredarens lägsta punkt och tas ut vid den högsta. Om varmvattenröret inne i beredaren är felmonterat så kan den funka utmärkt stående, men ha för liten kapacitet liggande. Anledningen till de 20 % minskad kapacitet som tillverkaren talar om torde vara att den inaktiva volymen ovanför varmvattenröret blir större vid ett sådant montage. Det finns kanske en det att vinna på att luta den om detta är möjligt.

Har testat och läst på lite idag.
Maxtemp som man kan sätta beredaren på är 67 grader (lite lågt tycker jag). När jag sätter blandningsventilen på max kan jag mäta upp 59 grader i strålen. Det får man väl anse vara hyffsat, även om det är några grader för lågt.

110L x 0,75 (25% förlust för att den är liggande) blir ca 82L 67gradigt vatten. Det borde ge ungefär 137L 40 gradigt vatten (67/40=1,65x82L=137L, om jag räknat rätt)
Räknar man på 59 gradigt vatten blir siffran 121L 40 gradigt vatten.

Har mätt lite i badkaret och kommit fram till att beredaren levererar ca 60L 40gradigt vatten. Vilket är ungefär hälften av vad den borde.

Det är ju uppenbarligen något som är galet, vad?

Jag räknade lite på detta. Temperaturkvoten din beräkningen skall justeras för temperaturen på inkommade kallvatten. Om vi antar 5 C så blir första beräkningen (67-5)/40-5) x 82 = 62/35 x 82 = 1,77 x 82 = 145 liter

Skillnaden mot din beräkning blir mycket liten, men om inkommande vatten håller 20 C så börjar det hända saker i resultatet.

Det kan inte vara annat än att beredaren är felaktigt tillverkad/konsterad, men den kan ha funkat bra om den tidigare var monterad stående.

======================================================
Beräkningen går att härleda ur följande formel samt insikten att hela den i beredaren lagrade värmeenergin "dumpas" i badkaret:

E = 0,00116 x dT x m

där

E = Energin i kWh

dT är temperaturskillnaden mellan inkommande kallvatten och temperaturen i beredaren.

m = beredarens volym mätt i liter.

Tack för svaret och rättelsen på uträkningen.
Kanske är som du säger att beredaren inte klarar liggande (eller resultatet är långt under utlovade 75%). Problemet är att det inte finns plats att ställa den upp, möjligen luta den lite mer. Kanske kan få ut några liter till isåfall.

Tycker bara det är konstigt att MetroTherm påstår att den ska fungera liggande med 25% lägre kapacitet, men i praktiken är det snarare 50%. Företaget känns ju ganska seriöst. Ska ringa ock prata med Metro på måndag och se vad dom tror.

En möjlighet skulle kunna vara att inlopp och utlopp till beredaren är förväxlade. Felmärkta?
Detta borde kunna ge ett liknande resultat. Lägre vattentemp och lägre kapacitet.

Redigerat:
Kan också vara som i den beredare som jag skrotat. Symptomen var likadana. Min beredare var stående och med både in och utlopp på underänden. Inloppet slutade i nederänden, medan utloppet gick med ett kopparrör ända upp till toppen, för att hämta det varmaste vattnet högst upp. Problemet var att utloppsröret var helt igenomärgat längst ner. Det kalla inloppsvattnet fick därigenom en genväg rätt över till varmvattenutloppet.

KOB.

Har din beredare däremot utloppsanslutningen placerad längst uppe på toppen, så får du söka felet på annat håll.

Jag har anslutningarna undertill, så visst skulle det kunna vara genomärgat. Fast beredaren är ju max två år, borde hålla längre än så.
Det slog mig precis att det kanske finns luft i den?
Beredaren är svagt lutat (mot stående, kanske 5-10 graders lutning), vid installationen så ska man ha en blandare öppen. Det skedde inte. Enligt Metro Therm är det ingen fara så länge det inte spottar och fräser. Fast kanske det finns en luftficka i beredaren? Jag vet inte hur dom är konstruerade inuti.

Är den monterad så rätt sida är uppåt nu när den är monterad liggande? Tänkte på att det på den här sidan http://www.metrotherm.se/index.asp?id=4&productID=36&categoryID=1 står att den kan ligga på rygg och om den är roterad på något annat sätt kanske in- och utlopp hamnar dumt så att kapaciteten reduceras ytterligare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.