Vatten & Avlopp
Bambi: OK, tack för hjälpen! Det största problemet är att det sitter en likadan fördelare ca 25cm under denna som inte syns på bilden, den kommer man knappt åt att känna på om man sticker ner fingrarna, kan juh vara ett problem om man vill kontrellera. Mvh :)
Mäster: [citat] Du har rätt, någon sa en gång att det var finskt, och jag tog det okritiskt, LK-Rehau är väl dock finskt, det var väl därför,,,
-MH-: Jopp, det är en kombinerade ack-tank och expansionskärl. 3dm brett och 110 dcm högt... :) Idag hittade jag skvallerröret till expansionskärlet, det går ut genom siodväggen och mynnar ut på yttertaket ovanför badrummet. Så det lutar då mer åt att det är något med varmvattnet. Men inte inkopplad/använd...?
Per_Kylsten: Ju kallare vatten ju mer syre - eftersom lösligheten är större i kallt vatten. Sen är troligen syret i varmt vatten mer aggresssivt - men det är en annan fråga. Varför är det bara problem med koppar/järnblandning i ena riktningen? om man får en galvanisk ström så struntar väl den i vattnets flödesriktning. Elektronerna strömmar snabbare än vattnet. Även om man byter hela
storstockholms vvs: tråkigt med bolaget..men ni verkar ju ha läget under kontroll lycka till
utgång: Precis, den fungerar som sagt utmärkt :-). Anledningen att jag alls noterade något är f ö att termostaten ändrat ljud. Beredaren sitter ganska öppet men tidigare har man inte hört till-/frånslagen utan att gå nära - nu är det plötsligt ett ganska markant klickspel från den där vrån.
zizela: Var/vilken butik kan man hitta Penetron? / Peneplug? tack på förhand
bearpower: Tack för era svar.:) Då ska jag i alla fall kunna få rören ner i källaren och koppla på stammen. Och på ett någorlunda vettigt draget sätt. Den biten ska jag lämna åt en rörmokare. Känns bäst. :)
lordvvs: Om du går genom/under en gjuten platta eller liknande så är det bra med kabelrör eller motsvarande för att slippa bila upp om du måste byta ut. Isolera öppna änden med ull mellan kabelröret och PEM-slangen.
uaj64: Hej! Jag körde med PEX-rör när jag drog in vattenburet till övervåningen. Lade en stam i kattvinden som sedan gick in i kanten på takkupan i varje rum, (4 st). I rummet grenade jag sedan upp till varje radiator. Alla skarvar finns inne så att man ser om man får något problem... Annände sedan den gamla golvsockeln för att bygga en liten låda som döljer rör dragningen. Det enda som
Tjacko: Precis som prototypen säger, inget krångligare än så Det beror ju lite på om du vill ha den trycksatt eller om du kan tänka dig en öppen lösning med pump efter. Eftersom du är instresserad av damm så skulle du ju kunna göra en miniinfiltration. Då skulle du få en lite fontän över en sandbädd.
shelby67: Det gäller att fylla så mycket vatten som det bara går i pumpen och slangarna, försöka få bort all luft innan du startar pumpen, det kan vara ett sjuhelsikes jobb innan man får pumpen att börja pumpa, se även till att få bort all tjuvluft, annars kan det vara helt omöjligt.
Hemmakatten: Ritningarna du får bör vara i A1-format, gärna flera stycken, eftersom du behöver ge byggarna åtminstone en. Vatten och avlopp på en ritning och ventialtion på en annan. Ritningarna skall vara så noggranna att byggarna kan lägga avloppsrör och vatten på exakt rätt ställe. (inte så kul om någon brunn kommer upp på fel ställe) Dimensioner på avlopps- och vattenledningar skall
Cheever: Inte för väggbrickans skull i alla fall, jag vet inte om du har annat som behöver övervakas :D
Tjacko: Kallvattnet bör issoleras så du slipper kondens, annars som prototypen säger att varmvattnet avger ju värme som vilken annan värmekälla
MathiasS: [citat] Äh det blir man väl inte. Men vi vill ju förstås se vad en nästanyrkesman knåpar ihop! ;)
Tjacko: Det går att borra vidare men en tryckning för mer sprickbildning kanske kommer vara tillräcklig. Kontakta en brunnsborrare för tips och prisuppgift.
Husletaren55: [citat] Ja precis, inte direkt när man stänger av, men efter 30 minuter kanske, ibland kan det gå längre tid. Sedan smäller det till ett par gånger under kvällen, på dagarna hör man den inte men jag antar att det är för allt annat ljud...
TunaNina: Hej! Jag borrade efter nytt vatten den 18/12-08. Skickade in vattenprov för att kolla arsenik och uran. Egentligen ska man tydligen vänta ca 2-3 mån för att brunnen ska "stabilisera" sig. Nu har jag efter alla helger äntligen fått svar från labbet och det visar sig att vattnet är otjänligt p g a hög arsenikhalt 0.017 och anmärkning p g a uran 0.033. Min fråga är: kan resultatet
Bambi: Tack Mäster! Då har jag en reservplan ifall jag inte får detta åtgärdat som det ska va.
kobban: Jag är också intresserad av detta av exakt samma anledning. Någon som vet något?
Consensus: Jag är osäker på värmeledningar, men vad gäller tappvatten så ska det inte finnas dolda skarvar eller skarvar som vid läckage inte dräneras ner i golvbrunn eller liknander. Personligen skulle jag betrakta värmeledningarna lika varsamt. Sen kan det finnas speciella regler vid ROT, exempelvis att man kanske kan lägga presskopplingar dolda. Det skulle jag dock inte förlita mig på. Har
bosse_l: Jag fick de svar jag trodde jag skulle få, men hade hoppats på annat.... Jag anade att de härdade med tiden pga värmeväxlingar och mekanisk åverkan. Deformationshärdning tänkte jag inte på, men det är nog största påverkan. Helt klart är det bockat med bockverktyg dessutom. Mjukglödgning således, vilket kanske också kan vara en risk..., på flera sätt. Får hitta på nåt annat
bearpower: Men om jag sågar upp golvbrunnen och följer det röret., sammankopplas inte det röret med en 110 stam i samma rum troligtvis? Behöver lite mer förtydligande! :) Vad är vanligast?
timmpo: jag har inte kopplat på min avluftning ännu efter badrums renovering sitter ett plast lock i röret.. händer inte mer en att det kan bli lite baksug när man spolar så vattnet till vatten låsen sugs med ... finns backventiler man kan sätta på luftningen ifall man har det inomhus...
tallmilan: Jo vi sitter på en tveksam lösning som fick nedslag (den fanns ju inte i deras "listor" över kända bolag) Men kan CE-märkningen bli ett krav retroaktivt, eller utökade krav ? Man vill ju inte köpa minireningsverk två gånger ...
Cheever: Om du läser i texten från länken som du själv postade till handukstorken står det precis vad du skall ha. [citat] För jag hoppas att du tänker ha en ventil först... Sen kan du botanisera bland klämringskopplingarna och köpa en G15x12 cu-koppling till exempel.