4 867 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Styra VVC-pumpen
Hej!
Vad anser ni om min idé om att tidsstyra VVC-pumpen, det finns ju ingen anledning att ligga och cirkulera varmvattnet nattetid, eller när man inte är hemma.
Men är pumparna gjorda enbart för kontinuerlig drift så man sliter ut pumpen mycket fortare om den får stå och gå lite "hur som helst".
Det jag vill uppnå är ju att minska antal starter på värmepumpen för att göra varmvatten, finns ju ingen anledning att cirkulera bort varmvattentemperaturen.
(Styrning för det hela finns redan iom att jag har en PLC för utebelysning mm)
/L
Vad anser ni om min idé om att tidsstyra VVC-pumpen, det finns ju ingen anledning att ligga och cirkulera varmvattnet nattetid, eller när man inte är hemma.
Men är pumparna gjorda enbart för kontinuerlig drift så man sliter ut pumpen mycket fortare om den får stå och gå lite "hur som helst".
Det jag vill uppnå är ju att minska antal starter på värmepumpen för att göra varmvatten, finns ju ingen anledning att cirkulera bort varmvattentemperaturen.
(Styrning för det hela finns redan iom att jag har en PLC för utebelysning mm)
/L
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns givare som monteras på vattenröret (inkommande till VVB) som startar cirkulationspumpen. När du öppnar kranen så får vattnet en extra skjuts runt i systemet och kortar tiden. Denna mackapär följde med min Termia pelletspanna och startar en pump inne i pannan och det verkar fungera.
Protte
Protte
Precis, det är nått liknand ejag tänkte göra, fast med ännu mera konfort, och låta pumpen gå mest hela tiden utom när man är hemma eller somver.
Sen dra igång pumpen innan morgondusch, bara nu pumpen inte mår sämre av det.
/L
Sen dra igång pumpen innan morgondusch, bara nu pumpen inte mår sämre av det.
/L
Vad jag vet så är många vvc pumpar kopplade så? Det blir ju mindre starter än om den bara styrs av vatten temperaturen. Då startar den ju så fort temperaturen är under x grader och så går den tills varmvattnet är framme.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och kliver man upp mitt i natten så får man med andra ord spola, en kännare på röret kortar tiden.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Drakhenke har tydligen inte tonåringar
Protte
Protte
Jag ha ringa tonåringar (än), och allt sker på regelbundna tider.
En PLC finns som sagtvar redan i närheten av pumpen, så styrning via tidkanal är en baggis.
Då skall jag sätta dit en kontaktor och köra via tidkanalen.
/L
En PLC finns som sagtvar redan i närheten av pumpen, så styrning via tidkanal är en baggis.
Då skall jag sätta dit en kontaktor och köra via tidkanalen.
/L
Klicka här för att svara