Jag har en Gustavbergs toalett som jäklas

Det rinner en del ur den, har byt bollen men det verkar som bottenventilen är felet , inte riktigt rund eller jämn försökt att slipa till den med fint sand papper men lyckas inte få det bra ändå :(

Vad ska jag göra ?

Hittade en sida där de beskrev hur man byter botten ventilen, men jag försökte dra upp den men den verkar sitta där den sitter.

• Gilla
delikat
  • Laddar…
Är du säker att det inte rinner över i bräddavloppet?

100%

Har just nu locket borta

Och trycker jag ner bollen mot bottenventilen blir det tät. :(

Knepigt. Har aldrig varit med om liknande trots otaliga "boll"-byten. Är du säker på att den sitter som den skall eftersom den blir tät när du trycker ner den? Tog du loss hela gaffeln när du bytte bollen eller grejade du därnere i spolcisternen?

tog loss hela gaffeln när jag byte

Följer detta med spänning, har en Gustavsbergporslinstron från tidigt 70-tal som småläcker trots ny boll.

Vår är från 79 tror jag.... modell 325 står det något om på sidan

325-4

Är du säker att du fått tillbaka den i rätt läge och är det rätt boll?

det tror jag .. det var en rörmokare som byte den när de kollade på en annan sak här....

Så nu har man tagit bort bottenventilen efter lite bråk.

Trodde Krauta hade hemma :( men den var just nu slut .....

Hoppas jag hittar ny annars blir det en ny toalett ..

Borde väl finns ?
Har en Gustavberg 325-4 modell om det kan stämma.

Y
1. http://www.gustavsberg.se/39137.asp - på den sidan visas en film som visar ifall de läcker - måste dock vara deras senaste modell, de börjar bli kusligt kluriga invändigt. Tacka vet man 90talets med tryckknapp och enkelt innehåll.

2. Finns förbättrade utbytes-flottör-tjosan hejsan av universalmodell, bara att byta hela och så slipper man krångel i de äldre modellerna där alla möjliga gummidetaljer börjar läcka och vattnet går över skyddsnivåröret... (vilket i ditt fall inte var problemet, kanske ifall du har tryckknapp modell men tror inte då heller...)

3. Är det en tryckknapp eller dragknapp du har?

3b. Dragknapp - koppargaffeln under locket är ganska svår att ta loss och att montera, även om man inte märker det så är risken att man lyckas böja den fel och då blir de aldrig tätt - enklare att ta en ny gaffel och pröva på nytt.

3c. Dragknapp - ja lite fint sandpapper mot bottenringen kan ibland göra nytta också. Men ny boll är ett måste.

3d. Dragknapp - När du monterar ihop allt igen, lagt på locket och ska skruva fast plastbiten som klämmer ihop gaffel och locket, då får man inte dra denna för hårt - dels riskerar man att tvinga gaffeln att luta eller att dra upp sig - krävs inte mycket för få läckage.
- Bäst är alltså att testköra utan locket på, konstantera att det är tätt, sen gå till steg två att montera locket osv utan att de börjar rinna igen...

---

fast nu hade du ju plockat bort bottenventilen ändå, något jag aldrig gjort, ibland kan man råka vrida dem lite vilket man fasar för efter varningar av de äldre... hehe

IFall du får för dig att byta hela toaletten så kan det ju vara bra att tänka på att nyare släpper inte lika många liter vatten per spolning - bra kan man ju spontant tcyka men har man dåliga rör osv kan det sluta med endel stopp osv. ;)

Redigerat:
Jag tror vår stol är tillverkad 1979 modell 325-4

Ja nu måste jag få tag i en ny bottenventil som man kan se på bilden :)

Försökte slipa med fint papper det hjälpte inte.. och enligt mig tyckte jag inte bottenventilen var helt slät. var lite ojämn så jag gissar att detta är felet..

får jag bara tag i en ny nu så hoppas jag den blir tät..

Så då har jag fått tag i en helt ny del :) för de som följt denna resa.

198:- samt tog en ny boll med 60:- så summan var ju inte så farlig

Var lite knepigt att få dit den men jag tänkte att försöka utan att lossa cisternen först.. efter några min kom jag på en ide hur jag skulle få ihop det och nu har jag skruvat ihop det och just nu verkar det hålla tätt, hoppas det gör det "peppar peppar"

Man det kanske börjar läcka inom kort jag vet inte vatten letar väl sig fram.. får man försöka dra åt lite till B planen ossa cisternen och dra åt på det sättet

Bäst idag var att ett företag jag mailat om de har den delen jag vill ha på lager eller kan beställa hem..
De ringer och säger typ det där kan du inte byta själv !
Jaså svarade jag jag har ju fått bort den gammal... svarade jag
Vaaa hur fick du det ?? sa de

jag skruvade loss den... svarade jag

Ja men hur ska du få ditt den du får ju inte dit låsbrickan i botten..... sa de

Jag på samma sätt som jag fick loss den och låsbrickan är ju den gamla som ligger kvar och går inte det får jag väl lossa cisternen,...... sa jag

Okej ... sa de..

Har ni en sådan del som jag söker .. sa jag ?

Näää :)

Bra jobbat!
Själv är bästa dräng!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.