Hej,

Jag har ett gamalt hus från -48. I källaren går båda kranvatten och elementvattnet utan på källertaket. Nu har jag rivit ner hela källartaket för att byta ut isolerspånet till bättre isoleringsmaterial. När jag ändå gör det tänkte jag lkägga om alla rören så att det ligger precis innanför takbeällgningen. Detta kräver natiurligtvis att jag måste göra ingrepp i tak/golv-bjälkarna.
Min fråga: är det och rekomendera?

/Freddie

Det går utmärkt. ska man borra hål i bjälklaget ska man helst göra det mitt i bjälklaget, inte i underkant som du tänkt dig (det är det sämsta stället).

Jag antar att du använder pex-rör och då bör du ju även ha skyddsrör till dessa (dvs rör-i-rör) och då blir det rätt stora hål som inte är så roliga att ha på annan plats än mitt i bjälklaget. Där ligger dom också mer skyddade för yttre åverkan....

Jag bugar och bockar för det sanabba svaret.
Fråga, hur många håll kan mkan borra, tanken är ju att jag drar på de kranvatten och värmessystemet genom bjälklaget, det käns lite läskigt?

/F

MathiasS skrev:
Det går utmärkt. ska man borra hål i bjälklaget ska man helst göra det mitt i bjälklaget, inte i underkant som du tänkt dig (det är det sämsta stället).

Jag antar att du använder pex-rör och då bör du ju även ha skyddsrör till dessa (dvs rör-i-rör) och då blir det rätt stora hål som inte är så roliga att ha på annan plats än mitt i bjälklaget. Där ligger dom också mer skyddade för yttre åverkan....
Bör jag isolera Pex-rören för extra bra isoleringseffekt?

/F

Borrar du mitt i bjälken kan du borra så många hål du behöver.

PICT0140.jpg

...och är det väldigt många bör man nog borra enkilda hål, inte ett spår som jag gjort.

Det finns ju isolerade pex rör men dessa tror jag inte man brukar använda i vanliga hus om det är normala avstånd till tappställena. Ring tex Uponor/Wirsbo och kolla vad dom föreslår.

Har kollat Wirsbo-PEXrören och de verkar riktigt intressanta, sådan får det nog bli.

Tack, än en gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.