Vatten & Avlopp
john_l: Det är bara att vända på konstruktionen. Den som är ansluten till höger idag ska sitta på vänstra vasken och vice versa. Sen kortar du slangen så att den inte buktar. Det där fixar du på 10 minuter och sen kan du dricka en byggöl och klappa dig själv på hantverkaraxeln när du är klar. Diskmaskin kopplar du in i ploppen precis under den vänstra vasken. /John
palbin: Edit: "Jag det var just det jag frågade om - huruvida hårda kromade kopparrör finns ..." skall det vara - "kromade" för- svann lite olyckligt från det jag skrev ... DS
andreasge: [citat] Jag har redan kollat allt på deras sida. Hittar fortfarande inte det jag söker där. Nu har jag dock fått info av rörläggare ang installationen...
prototypen: [citat] Med tanke på den långa elkabeln så blir 3-fas 6 ggr bättre (fasströmmen blir 1/3 och ingen nollström) med en kostnadsökning på 33%. Det blir lättare att uppfylla utlösningsvillkortet med en klen kabel då man inte behöver så stor säkring. 3-faspumpen har mindre delar som kan gå sönder och har bättre startmoment. Protte
elmont: En sugbil kan teoretiskt suga till ett djup av lite över 9 meter så att den skulle kunna suga upp en djupbrunnspump är föga troligt.
john_l: Jag kommer ju att vara "i de trakterna" när jag tömmer beredaren så då kan jag motionera säkerhetsventilen också. /John
gaia: Tråkigt att det inte blev fixat. Det kommer att lukta oftare och värre när vädret skiftar till kalt, tyvärr. Är det inte fuktigt så kan man kanske gissa att otätthet finns på ovansidan av något rör (ingen vattenläcka) och läcker bara luft. Räcker med mycket litet och osynlig otäthet för att det ska lukta pyton. Den måste tättas för att det ska sluta lukta för annars får du
TazzRat: Jag har ett enormt kök på en sisådär 3 kvm i en liten bostadsrätt. I detta skulle jag vilja flytta vatten-avlopp samt ta bort ett element. Huset är byggt 58-59 o stamrenoverat okänt årtal. Elementet är - såvitt jag med mitt ytterst okunniga öga kan utröna - ett vattenelement. Jag vill alltså flytta vatten/avlopp ungefär tvärsöver rummet och helt få bort elementet. Vore
Johan Gunverth: Det verkar bara användas till polykarbonatframställning och epoxiplaster. http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/bisfenol_a.htm
putte82: I en villa brukar man ha 110mm.
Amatörbyggaren: Till "min" stenkista så köpte jag en gul, flexibel (nåja) ledning som passade till röda avloppsrör från den lokala VVS-firman. Jag tror att den var avsedd för elledniingar i mark eftersom den hade ett dragsnöre invändigt.
Norrlandskusten: [citat] Nej. Knappt ens med omänskligt tålamod och omotiverad tidspillan.
mattiasbo: Plötsligt har allting löst sig. Tror jag. Efter att ha hörts avvikande ljud från toaletten i flera dagar hördes (direkt efter att vi spolade för en stund sen) nu ett rejält ljud från rören, som om en propp löstes upp, och vattennivån sjönk undan i golvbrunnen. Nu har allting återställt sig till det normala och det hörs inte längre några avvikande ljud från toaletten.
Göran.W: Det är bökigt att koppla ihop 2 brunnar till samma system och styra dom. Dessutom kostar pumparna mellan 6-10k st. En stor hydropres eller hydrofor tank måste ni ha för annars kan det bli tryck fall om båda hushållen tar mycket vatten samtidigt. Ska det borras 2 brunnar är det bättre att ha en var.
MMR: Tack för svaret, jag har nu ändrat lite på rördragningen så att jag kan sätta en t-koppling där inkommande vatten går in i badrummet och därefter dra separata 12mm till varje blandare, dvs de behöver inte längre dela på "en slinga". Så stora frågetecknet nu är om jag skall dra 15mm fram till denna delningspunkt? Från delningspunkten skall jag altså gå med en 12mm till dusch, en
norrbottenstorpet: Vad drar du för rör genom väggen? Prisolrör är ju redan plastisolerade för att just undivka kondens, rör-i-rör-system blir ju i stort sett det med. Inne i en gullfiberisolerad vägg, är ju luftlödet litet därmed också kondensationen liten. Sedan kvarstår frågan, hur mycket kommer det att spolas genom röret. Står vattnet stilla långa stunder, utjämnar sig temperaturen och ingen
Staffans2000: Hur har du "stängt pannans påfyllningsventil"? Troligtvis har Mats Lj rätt. Men försäkra dig först att det inte är "Pannans påfyllningsventil" som läcker genom att på enklaste sätt bryta rörförbindelsen! Staffan
Jenzza: Inga problem att få Securexkopplingen tät igen. 2 nya kulventiler är allt som behövs. Avzinkningshärdiga förstås.
mt78: jag håller på att kika på ett hus från 50talet i Lund. En sak som oroar mig är ett ganska nyligen upptaget hål i källargolvet med en pump med vattennivå kännare. Mäklaren sa att det går en å under, fattar verkligen inte detta?? och att vatten kommer upp och pumpas ut automatiskt. huset har enskilt vatten men kommunalt avlopp. Vad är detta? är det vanligt? Hela källaren är fuktig
prototypen: Möjligheten att sätta ett T där slangen kommer ut genom väggen med en plugg eller en kulkran finns ju också + att ta bort kranen på (ytter) väggen. Protte
prototypen: Exakt, det enda som talar emot är OM rören är i klenaste laget, i övrigt så funkar det. Protte
Jobe006: Hoppas på detta forum då min butik inte hade hört talas om detta problem tidigare. Jag har fjärrvärme med värmeväxlare till varmvattnet. I kranen i köket kommer det bara ca 35-36 gradigt vatten när engreppsblandaren står på varmast. Även om jag stryper kulventilen på kallvattnet så blir varmvattnet bara 36 grader. Nu kommer det speciella. Om jag slår på varmvattnet på varmaste
bonkeman: Hej! Jag står i valet och kvalet till vilken typ av blandare jag skall ha i tvättstugan till en tvättbänk jag har kommit över. Där finns hål för blandare i den som är snyggt pluggat med en rostfri bricka. Ska man välja vägghängd blandare och sedan vara fri till att sätta vad man vill under den i framtiden eller skall man satsa på en ny blandare att montera på tvättbänken? Det jag
quilding: Vad har du rengjort med? Ättika är fantastiskt bra för att ta bort diverse lukter. Jag sanerade min kattpissade bil invändigt med det. Spreja och låta dunsta. /Q
snuttjulle: Har aldrig dragit upp slang men dock dragit kabel. När man inte haft tillgång till en rikigt strumpa har det funkat med att linda spänband i kors neråt med öggla i drag änden. Sedan tape för att det inte ska lossna när det inte är drag på.
bonkeman: Jag ändrade upplägget. Jag får rör dragna i tvättstugan först inklusive genomföringar, SEN tätskiktar vi och kaklar i badrummet. Sen är rören mer fixa då blandaren skall monteras. Detta kräver två besök av vvs-firman men det tar jag gärna och känner mig säker på utförandet. Tråd låst :)
Jan-Å: Jag har rensat vårt avlopp flera ggr men rensmynstycket/slang till min kärcher, det fungerar utmärkt. Det är en vanlig konsumentmodell tänkta att tvätta altan och bilen men, typ