Vatten & Avlopp
R_J: Näe, den har separat tryck och temperatur reglage. Min har ett grepp ("spak"), uppåt reglerar tryck, vänster/höger reglerar temp. Typ en sån här, http://www.vvsochbad.se/Badrum-Duschblandare-Oras--Oras-Safira-1085-Ettgreppsblandare-foer-dusch-(160-c-c)-307264.html Lätt att byta insats genom att lyfta på "spaken", om jag nu hittar nån.
valter53: Är det en plast eller cementbrunn? Cementbrunnar är det sällan fel på, om det inte är en gammal anläggning. Med plastbrunnar är det annorlunda. Under mina år som slamsugningsarbetare såg jag ett otal olika konstruktioner. Den ena mer korkad än den andra. Det fans även bra plastbrunnar, men alla var inte det. Om du vill veta hur en korrekt anläggning skall se ut så titta på
Patrick E: Hej, det beror mer på hur det ser ut underer diskbänk än om blandaren har ett eller två handtag. Till blandaren kommer det två rör. Ett med kallvatten och ett med varmvatten. Ev kan det också finnas anslutning för diskmaskin också. På alla blandare sitter det normalt ca 40 cm rör eller slang för anslutning till bef KV/VV. Är den blandare du har idag av senare tillverkning borde det
fn76: Den håller nog minst slangens livslängd iaf. Kolla mer info på http://www.beulco.se/index.php?option=com_webcatalog&view=productlist&Itemid=56&pid=20011&gid=20001&menuid=20001
Hemmakatten: Tack för tipset, men har nu beställt från eurofins.se
stekka: Hur ska jag göra? min första tanke var att använda Wirsbo´s (eller liknande) rör i rörsystem men det verkar bara vara anpassat för regelvägg inte en 120mm timmervägg med osb och gips? Använda vanliga kombipex eller tom kopparrör? Några ideer.........
MathiasS: Ja det är det. Har själv en huvudvärk varje gång jag ska ha rörsaker men efter att ha bytt all vvs i huset så går det lite snabbare att komma på banan igen även om man inte alltid hittar dom snyggaste lösningarna på ett problem (något ska väl vara dom riktiga rörproffsen förunnat att kunna själva också!).
MaZtoR: Kedjorna funkar inte som de ska. Finns där något i närheten av dem som inte tål att bli väldigt blött varje gång det regnar så rekomenderar jag inte det. Falsade rörböjar i galvad stålplåt går att beställa från lindab.
JerreEssberg: Antar att det bara är en ½" (R15) avtappningskran så det funkar bra med gängtape om du inte har lin till hands
Patrik999: Hejsan har ett litet problem nere i källaren när man badar och duschar så bubblar det i avloppet när man häller ut vattnet även i den andra avloppsbrunnen bubblar det? Men inget när man använder vatten på övervåningen det som är lite mystiskt är att det ligger kvar vatten i rören i källaren när vi kollade me slang kan det vara så att det är stop? Idag så tömde dom
Schäfer: Ok då får det bli så. Har beställt 50M PEM32 541:- helt okej pris.
nsiak: Gardenakopplingar kan läcka så det är inte fel att ha den över diskhon tex. Har denna som funkar finfint. Man skruvar bara på den på kranen. [bild]
byggare henke: kan ju falla bort lite. har ju dyslexi. så här böj(45) rör bit, böj(45)
Calmboy: Är det någon som vet hur man byter packning på blandaren. Om man tar bort täcklocket på kranen så ser man en spårskruv, kände på den med en skruvmejsel men den satt stenhårt. Måste dra åt kranen ganska hårt för att droppandet ska upphöra. Har googlat men har inte hittat någon beskrivning på hur man gör.
john_l: Jag och grannen la 32 mm PE-slang när vi gjorde som du. Den ska såklart ligga på frostfritt djup och vill man vara riktigt om sig och kring sig så lägger man rören på grus för att den ska ligga mjukt och fint. 50 m kostar 574 kr hos Rinkaby rör (http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=905) Vi la även gul kabelslang för evt framtida bruk. /John
nitton74: Nu är det ordnat det var inte tätt vid backventilen på sugsidan.
memorial: jo de låter ju faktist lite knepigt. men då du nu stänger kranen och trycket går upp så blir det väl något jox i backventilen så den fastnar av skiten. när du har kranen öppen bildas inte samma övertryck i sugslangen som om den vore stängd.
v-g: USA är ju verkligen framstående inom alla områden eller? Kolla på alla dessa avverkningsprogram ena idioten efter den andre med 50-60 och i bästa fall 70-tals-maskiner :rolleyes: Linet luktar gott tycker jag, och som tidigare sagt så är pastan till största del en naturprodukt. Ren linolja funkar ju det med men blir knallhårt och sitter så in i ¤%#&, jag tippar tex på att när de
redheat: har en Hajdu säljs av (Malmbergs) 150 liters emaljerad är 10 år. fick byta element i den för att jordfelsbrytaren löste ut och byte av offeranod . dum konstruktion att man måste ta loss botten plattan med elementen för att byta anod otroligt vad skit det var i den , flera kilo med svart klet och fullt med något som såg ut som skal. eftersom det är så krångligt att byta anod är det 7
bollkontroll: Hej! Som rubriken lyder, jag behöver hjälp med att fylla luft i min pumpautomat då den på senare tid börjat starta oftare och oftare. Jag undrar hur man går till väga? Ska jag bryta strömmen och tömma systemet och sedan fylla luft? Eller ska jag fylla med vatten i systemet? Hur mycket luft? Tacksam för snabbt svar :)
strandan: Jag har sneglat lite på Biorock... funkar den så verkar det ju vara en smidig lösning, är det nån som provat den????
JonasP: Ja du förstod mig rätt :) 210.- helt klart ockerpris, så går det när det inte finns på lågpriskedjorna och man måste handla lokalt i Skellefteå :( och det var exakt 2 sådana jag köpte urgh Har just eldat i 3 timmar och nu blev det tvärt svart på himlen och det öser ned.. mina vunna grader är snart ett minne blott :(
Danne12345: Jag har fyllt på själv nu men är lite osäker på vad en rimlig intervall är när pumpen ska slå på och av. Jag hade ingen helt tillförlitlig pump som visade trycket. Pumpen jag hade visade 2 bar, men när jag kontrollmätte med en enklare tryckluftstestare (en sån där penna) visade den 0.5 eller nåt. Jag vågade dock inte fylla på mer eftersom jag inte vet vilket värde som är rätt.
jmon: Kanske är enklare.. 1. Vad kostar en bra blandare? 2. Kan man installera den själv och vad kostar det annars? Även om jag gör hål verkar det som om slangen inte kommer räcka. Det finns ett ganska långt smalt kopparrör med vattentillförsel som pekar neråt. 3. Kan jag böja det röret ganska friskt eller behöver jag förlängningsslang? 4. Om jag låter en röris göra jobbet med att
gadeberg: Du får nog köpa några övergångskopplingar och kulventil.
MMR: Ja jag inser väl nu att den inte är riktigt lämpad, det funkar bra att köra med en kortare slang och bara pumpa ut tunnan i rabatterna, ingen större tunna och ingen större trädgård. Jag köpte den egentligen för att ha den hemma den dagen källaren svämmar över, minns ju några år sedan då var det ju länsat på pumpar på byggvaruhusen när halva skåne stod under vatten. Själv
limen: En T-rörsförminskning är väl (i detta fall) 22mm i ena änden (för att passa invändigt i T-kopplingen) och andra änden är anpassad för att passa utanpå ett 15mm-rör. En förminskningsmuff är anpassad för att passa utvändigt i båda ändar. Bara en teori :)