3 414 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Stänga av ink vatten
Hej!
Jag håller på att dra om inkommande vattenledning till kåken. Väggen där röret kommer upp ska rivas osv. De e lite puckat men det visade sig att SV ventilen i backen stänger av vattnet till 3 andra kåkar oxå, vilket gör det hela lite omständigare.
Till frågan: Huset är från -76 och jag antar att den ventilen inte är i sin livs bästa form, några tips för att underlätta avstängningen så att man inte vrider av den? Vad händer om man vrider av den, vad jag menar är: Står det en stråle upp ur backen eller vrider man av spindeln så att det inte går att stänga ventilen?
Jag håller på att dra om inkommande vattenledning till kåken. Väggen där röret kommer upp ska rivas osv. De e lite puckat men det visade sig att SV ventilen i backen stänger av vattnet till 3 andra kåkar oxå, vilket gör det hela lite omständigare.
Till frågan: Huset är från -76 och jag antar att den ventilen inte är i sin livs bästa form, några tips för att underlätta avstängningen så att man inte vrider av den? Vad händer om man vrider av den, vad jag menar är: Står det en stråle upp ur backen eller vrider man av spindeln så att det inte går att stänga ventilen?
Kolla först om du öht taget får röra kranen.
I många fall är huvudavstängningskranarna kommunens egendom och det är böter på att fippla med dom själv.
Men du har samtidigt en fördel, kommer kommunens personal ut och stänger av är du skadelös ifall ventilen krånglar.
I många fall är huvudavstängningskranarna kommunens egendom och det är böter på att fippla med dom själv.
Men du har samtidigt en fördel, kommer kommunens personal ut och stänger av är du skadelös ifall ventilen krånglar.
Förberd så mycket så möjligt i ditt hus för det nya vattnet. Ring komunen och boka en tid för vatten avstägning, vad jag vet har det alltid varit gratis. Föranmäl hos grannarna så det inte blir problem.
Enklaste vägen!
Enklaste vägen!
Som ovan;
rör inte kranen, killarna i min kommun (Täby), är hur bra som helst att ha att göra med. Har ringt dem och bokat tid för av- påslagning. Har inte varit några som helst problem.
Är allt förberett inne i huset så ska det inte behöva vara avstängt så länge.
Det killen på kommunen sa till mig var dock att ungefär 50 procent av (kul) ventilerna är trasiga och måste bytas ut i samband med att man är där och vrider på dem. Men som redan sagt, denna del tillhör kommunen så de står för alla kostnaderna kring detta. Dock kan det bli en del fula traktorspår om din service skulle ligga inne på tomten.
Lycka till
/PC
rör inte kranen, killarna i min kommun (Täby), är hur bra som helst att ha att göra med. Har ringt dem och bokat tid för av- påslagning. Har inte varit några som helst problem.
Är allt förberett inne i huset så ska det inte behöva vara avstängt så länge.
Det killen på kommunen sa till mig var dock att ungefär 50 procent av (kul) ventilerna är trasiga och måste bytas ut i samband med att man är där och vrider på dem. Men som redan sagt, denna del tillhör kommunen så de står för alla kostnaderna kring detta. Dock kan det bli en del fula traktorspår om din service skulle ligga inne på tomten.
Lycka till
/PC
Är samfäddigheten bestående av tre hus?
Kommunen har i så fall med största sannolikhet en servis som ligger mellan er servis och huvudstammen (nu gissar jag).
Och är så fallet skulle jag ändå be kommuen stänga av sin ;-)
/PC
Kommunen har i så fall med största sannolikhet en servis som ligger mellan er servis och huvudstammen (nu gissar jag).
Och är så fallet skulle jag ändå be kommuen stänga av sin ;-)
/PC
Även om kommunen stänger av stor kranen så finns ju risken att man tömmer ett antal varmvatten beredare i gropen jag grävt när jag kapar rören. Så jag e i princip tvungen att stänga vår ventil.
De e väl 100st hus i samfälligheten men man delar en ventil per hus rad typ. Men det var inte riktigt det som var min fråga.
De e väl 100st hus i samfälligheten men man delar en ventil per hus rad typ. Men det var inte riktigt det som var min fråga.
Tänkbart är ju att du inte kan stänga den, eller när du är klar öppna den. Att det skulle stå en stråle ut har jag mycket svårt att tänka mig. Men om den nu går sönder så är vi ju tillbaka till det som vi talat om ovan, så det är väl egentligen något som man bör ha med i sina tankar redan från björjan; var stänger jag av om jag behöver bytta aktuell SV.
Prova lite försiktigt, det bör ju inte vara första gången sedan -76 som någon rör den ventilen. Skulle du märka att den sitter riktigt fast så lämna den och inkalla något proffs.swedinho skrev:Även om kommunen stänger av stor kranen så finns ju risken att man tömmer ett antal varmvatten beredare i gropen jag grävt när jag kapar rören. Så jag e i princip tvungen att stänga vår ventil.
När man stänger eller öppnar en ventil som ska stå orörd väldigt länge ska man aldrig lämna den i ett ytterläge. Det ska alltid vara spel åt båda hållet. Detta för att man ska ha möjlighet att lirka med den när man öppnar den (och för att minska risken att man tror att den sitter fast och tar i för kung och fosterland, fast åt fel håll).
Sen tycker jag att det första du ska göra när vattnet väl är avstängt är att montera en avstängning som bara är för ditt hus.
Sen tycker jag att det första du ska göra när vattnet väl är avstängt är att montera en avstängning som bara är för ditt hus.
Klicka här för att svara