21 082 läst ·
18 svar
21k läst
18 svar
Egen brunn - drickbart direkt efter borrning?
det gula tyder mer på humus.
smakar vattnet järn?
pH kan du annars kolla billigt.
du skulle kunna installera en oximat eller injektor (kostar inte mycket och är nkelt att installera) innan hydroforen så ditt vatten luftas.
möjligen fäller järn/mangan ut och din lukt försvinner.
smakar vattnet järn?
pH kan du annars kolla billigt.
du skulle kunna installera en oximat eller injektor (kostar inte mycket och är nkelt att installera) innan hydroforen så ditt vatten luftas.
möjligen fäller järn/mangan ut och din lukt försvinner.
Jag tycker att vattnet smakar gott. Jag kan inte påstå att det är specielt gult hellet, kanske är det borrkax som gör att vattnet får en annan nyans/grumligt. Det är mycket borrkoax kvar i tex badkaret. Ser exakt ut som resterna från borrningen.
Brunnen har stått still i mer än 6 månader så det borde ha sjunkit till botten? Länk till firma som säljet filter för detta?
Ska jag ta vattenprover och skicka iväg trots att brunnene bara är använd i ca 10 dagar?
Brunnen har stått still i mer än 6 månader så det borde ha sjunkit till botten? Länk till firma som säljet filter för detta?
Ska jag ta vattenprover och skicka iväg trots att brunnene bara är använd i ca 10 dagar?
egentligen ska du bruka den i ca 3månader så du omsätter brunnen.
men om lukten och sanden är så påtaglig kan du skaffa ett patronfilter och en luftare innan hydroforen. Sen efter 3månader kan du ta ett vattenprov. då har säkert sandresterna lagt sig från borran.
men om lukten och sanden är så påtaglig kan du skaffa ett patronfilter och en luftare innan hydroforen. Sen efter 3månader kan du ta ett vattenprov. då har säkert sandresterna lagt sig från borran.
Klicka här för att svara