5 364 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Varmvattenberedare som spottar och fräser
Har en liten stuga med ett väldigt enkelt system.
Stugan har stått oanvänd länge med tom varmvattenberedare.
Slog igång allt och så fort jag vill ha varmvatten kommer det pulsvis spottande och fräsande så att säga.
Tog ur elpatron ur beredaren och det var en massa skit. Spolade ur den med högtryck och blåste lite. Monterade tillbaka och jag testade igen. Alltså vatten direkt ur beredaren på varmvattensidan spottar och kommer pulsvis fortfarande.
Vad kan vara igensatt? Såg en liten klisterlapp att på varmvattensidan att det ska finnas en backventil någonstans men var?
Varmvatten ut på vänstersida, kallvatten in till höger.

Stugan har stått oanvänd länge med tom varmvattenberedare.
Slog igång allt och så fort jag vill ha varmvatten kommer det pulsvis spottande och fräsande så att säga.
Tog ur elpatron ur beredaren och det var en massa skit. Spolade ur den med högtryck och blåste lite. Monterade tillbaka och jag testade igen. Alltså vatten direkt ur beredaren på varmvattensidan spottar och kommer pulsvis fortfarande.
Vad kan vara igensatt? Såg en liten klisterlapp att på varmvattensidan att det ska finnas en backventil någonstans men var?
Varmvatten ut på vänstersida, kallvatten in till höger.

Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Säker på att du inte kopplat in den där Teslamanicken på beredaren?
Protte
Protte
Ingen aning om att det behövde göras.grävaren skrev:
Det konstiga var att direkt efter jag rengjort den så kopplade jag på vatten igen. Ingen el på den ännu. Provade att spola kall och varmvatten dock bara någon minut och så fort jag slår på mycket "varmvatten" (ingen värme på ännu dock) så börjar sen spotta och pulsera. Kallvatten kommer jämnt och fint utan pulserande.
Vi pratar direkt ur beredaren så det är inte stopp i silar/kranar eller annat.
Spola ordentligt så får du ur luften som spottar och pulserar. Inget konstigare.Suhagg skrev:Ingen aning om att det behövde göras.
Det konstiga var att direkt efter jag rengjort den så kopplade jag på vatten igen. Ingen el på den ännu. Provade att spola kall och varmvatten dock bara någon minut och så fort jag slår på mycket "varmvatten" (ingen värme på ännu dock) så börjar sen spotta och pulsera. Kallvatten kommer jämnt och fint utan pulserande.
Vi pratar direkt ur beredaren så det är inte stopp i silar/kranar eller annat.
Klicka här för att svara