Hej,

Skall renovera köket och då flytta vask och diskmaskin till annan plats i köket.
Behöver då också flytta vatten och avlopp. Hur man kapar och skarvar avloppsröret i gjutjärn till nya i plast har jag läst mig till på detta fantastiska forum.

Men, hur gör jag med vattenrören? Hur skarvar jag bäst över till nya rör och vilken typ av rör är bäst/lämpligast?

Tackar för svar.

Krilleman
Vad har du som du ska skarva på?! Var kommer dom ut? Golv vägg? Material? Dimension?!

Du får lättare svar med utförligare fråga!

OK,

Där jag tänkt skarva vattenrören går de upp längs väggen, isolerade, och vid taket vinklas de till vänster där de följer taket och vinklar sedan ut till mitten på rummet där de går upp genom betongbjälklaget. Då vasken flyttas behöver rören böja av till höger när de når taket istället och igenom en källarvägg innan de skall upp genom betongbjälklaget.
Jag önskar då att kapa rören där de går upp mot taket för att kunna skarva på rör som jag kan dra till den nya platsen.
Hur skarvar jag lämpligast på nya rör på VV och KV? Vilken typ av rör bör jag använda? Och vilken diameter tror ni är lämpligt?
Vet inte diametern på befintligt rör nu men kan mäta imorgon om så behövs.

Om installationen är i källartaket kan du skarva på med PEX eller PEX rör-i-rör. 15 mm borde vara tillräckligt för ett normalt kök. Som sagt, vad har du för dimension och material i dag? Kapa rören i taket så att du får en så snygg dragning som möjligt till den nya vasken. Vilka övergångar du behöver beror också på bef rör.

C
12-15 mm bör räcka, vilket material och vilka skarvdon du ska ha beror på vad det är för material i det befintliga röret, och även vilken dimension det är, är det nån gammal konstig är det inte säkert att det finns som passar av alla varianter, utan man kanske måste göra "en specialare".

Edit: en sak som är helt säker är dock att det går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.