Vatten & Avlopp
anden: OK, tackar för snabbt svar. Då får det bli lite extra rörböjar och oreda med rör upp och ner bredvid mätaren men det är ju inga större problem.
lordi: Nä, en halvkoppling funkar inte, då du har en gänga på slangänden. Det finns övergångar med R15 inv - R10 utv, men de är inte så vanliga, så du får kanske leta lite. Annars kanske du kan byta vinkeln så du får en invändig gänga istället. Då tar du bara en 10-15 dubbelnippel i mellan
Azkel: Beklagar men jag fattar inte. Kan du lägga upp en bild eller ritning? Mvh / Azkel
shogo99: Är det elektrisk kalklösare typ: http://www.trebema.se/aqua_2000.html eller traditionell med salt, typ: http://www.vattenreningsgruppen.se/Medallist.asp ? Jag kommer att ha en ingående hårdhet på mitt vatten på 16, ni som byggt nytt de senaste åren, vilket system har ni i erat hus, och är ni nöjda med det systemet?
Wobbeke: Hejsan Alla! Här kommer en sån där jobbig fråga som är svår att svara på, men jag är tacksam för ett försök. Vi tittar på ett objekt, som idag använts som sommarstuga, men som vi är intresserade av att använda som permanentboende. Huset saknar både avlopp och indraget vatten. Vi funderar nu på att dra in eget vatten från brunn och även ordna med avlopp, det blir väl
Wobbeke: Hejsan! Vi har haft exakt samma problem här! Gurgel i avloppet, med jämna och ojämna mellanrum och till slut blir det nästan helt stopp. Vi har haft hit slammsugen som spolar rent rören och då kommer det ut en massa äckelpäckel. I och med att vi har haft samma problem nu med 1,5 år mellanrum så trodde slammkillen att det var just en svacka på röret, där gojs samlas och sen till slut
Ekand: Hej I branschreglerna står det att infästningar skall ske i massiv konstruktion. Hur ska man få till det med kortlingar om man använder uponors väggbockfixtur och deras plåtskena med rätt cc mått? Räcker det med OSB eller ska man på nått vis få in en regel? Fredrik
Patrick E: Det låter på din beskrivning som om du har den äldre typen av expansionskärl som sitter på vinden. Sattes det inte in ett nytt nere vid pannan när pannan byttes? De är ofta röda och försedda med en tryckmätare och säkerhetsventil. Expansionskärlet borde ha ett s k skvallerrör som bör mynna ut ovanför en golvbrunn i pannrummet. När det kommer vatten ur detta är systemet fyllt,
Phera: Kan jag koppla så här? Från värmeledning 17,2 mm järnrör, mutter art.nr. 3735, superblue art.nr. 3632, d-nippel art.nr. 4329,föravstängningsventil art.nr. 2779. Art.nr är Rinkaby rör http://www.rinkabyror.se/
Staffans2000: I normalfallet räcker det med 12mm. = 10mm. invändigt mått. med kopparrör. "Rör i rör" har måhända tjockare gods och därför behövs grövre dimentioner. 15mm. rekommendationen grundar sig på någon Svensk rörstandard som inte tar hänsyn till vad som är praktiskt, utan bygger på helgarderingar. Det är något den vanlige villaägaren har liten nytta av - till skillnad mot
prototypen: Problemet är om din kran hade 3/4" och diskmaskinen 1/2" så blir adapter mellan sas åt fel håll. enklare med en förminskning 3/4" utv - 1/2" inv. Protte
Skånelängan: He he ja visst är det billigt :) Köper man en
antoos: vet någon av en avhärdare av bordsmodell? märke modell mvh andreas
v94_hos: Det är en form,av långrörsrelining du beskriver, det är vanlig renoveringsmetod. Dimensionsminkning bör inte var något problem om bra tvättmaskin och handfat ska vara anslutet. Du måste dock se till att få till övergången i andra ändan. Öppna upp där röret slutar. Om du inte vill öppna där den nya ledningen slutar måste du skjuta in röret längre och göra ihopkopling där. Ett
john_l: Först och främst ska du fråga föreningen vad de säger om de tillåter en sådan ombyggnad. Jag tror att de kommer att ha synpunkter på detta eftersom det antagligen inte finns "rätt" ventilation i den nya köksdelen. Även om det är självdragsventilation i gamla köksdelen så är det fortfarande en ventilationskanal och jag skulle tro att det är ett krav. Sen; ska du ha både vatten
MMR: VI har heller inte något vatten stående i hoarna, inga problem med att det blivit en dal på bräddavloppet, den är ju horisontell sista biten men inte mer, har inte reagerat över dålig lukt. Däremot avskyr jag korgsilarna som pesten, men det envisas ju alla andra också med (i lägre prisklasser), förstår inte varför tillverkarna måste envisas med dessa,
MathiasS: [citat] ...på byggmax skulle jag också skriva, men det föll visst bort.
BigGitt: Min son hade en / har i 4 år. Aqua 2000. Funkar ej.
Stugsittare: Enligt tidigare inlägg har medlemmar hyllat EMS och DEBE speciellt. Hur är det med WILO och ZDS. De har franklinmotorer bägge så motorn bör hålla hög klass men hur är det med pumpdelen? Ngn som vet? Räcker det med krympkoppling (ca 150:-) till 3-faspumpen? Vissa leverantörer vill sälja en gjutskarv för ca 600:-. Blir det krypströmmar med den enklare varianten? Jag har en 40 år
Taxen: Kan du hitta en slangbit med innermått på 80mm,så kan du skarva gamla röret med en renstratt.Behövs bara 1 dm + 2 slangklämmor.
Stefan Tall: Leakomatic har vattenfelsbrytare som ju inte är exakt det du frågade efter men de kan nog ge bra råd allmänt om att förebygga vattenskador, fuktsensorer, upptäcka vattenläcka mm., samt vilka återförsäljare som är bra. http://www.leakomatic.com
Patrick E: Om det är varmvattnet som spottar och fräser så beror det säkert på att filtret syresätter vattnet för att fälla ut manganet. När vattnet hettas upp i VVB expanderar luftbubblorna och när du öppnar en kran följer de med ut. Det finns avluftare för detta. Jag vet att Aquaexpert sålde dessa som tillbehör till sina filter.
joflopp: Vakuumenheten placeras i EcoVacs fall direkt på den slutna tanken. Du får kolla med dem om du kan återanvända din tank eller hur du kan göra. På så sätt får du vakuum mellan toaletten och tanken vilket innebär att det inte spelar någon egentlig roll hur slangen ligger. Jets vill jag minnas använder vakuum en bit av vägen för att sedan pumpa avfallet. Känns som en mer komplicerad
TokOve: Plugga avluftningen vid balkongen men låt den andra vara kvar, driftproblem kommer garanterat annars att uppstå med tiden. Röris
kimtommy: Jag gjorde så när jag renoverade källaren, gick jättebra, jag använde 15mm pex ca 5meter lång, angående skarven /gängan så är det väl klämringar till 22mm kopparrör du har kanske? då finns det klämringsförminskningar mot pex ganska billigt.
Tobias P: Hej! Fick i uppgift av min far att rita upp den nya dräneringen runt föräldrarnas hus som nyligen blev gjord av en firma. Jag tänkte rita upp det hela i CAD men inser att jag inte riktigt vet hur saker ritas (dagvattenbrunnar, rensrör, mm, mm.) Finns det någonstans någon lista med dessa symboler eller möjligtvis någon som har en detaljerad exempelritning? Jag har ritat mycket CAD
magnusj: Hmm... Kom på att ett filter monterades innan pumpen. Tog bort det och nu sprutar det som aldrig förr!