Hej på er!

Jag har en liten gästtoalett på övervåningen och har tänkt mig att göra en liten budgetrenovering / uppfräschning av rummet (ny toalett, handfat, klickgolv och lite ytskickt). Nu är det så att huset är byggt tidigt 80-tal, och jag funderar lite på vad som gäller i branschreglerna gällande fuktsäkring i dörröppningen.

Toaletten har en våtrumsmatta lagd, som går upp ca 10 cm på väggen (vilket är bra). Vid dörröppningen finns däremot inget (ingen tät tröskel) som skulle stoppa vatten från att rinna ut vid eventuellt läckage.

Jag skulle vilja lägga ett klickgolv inne på toaletten ovanpå den nuvarande mattan. MEN, måste jag fixa till dörröppningen så att vatten inte kan rinna ut?

Någon som vet vad som gäller angående detta?

Toaletter räknas inte som våtrum !! (Lika litet som köket gör det) så det finns inga krav ! ...eftersom det inte finns ngn golvbrunn, så lär det rinna ut vatten vid ett läckage hur mycket tät tröskel du än har ..

En uppvikt plastmatta är dock trevlig att ha för den är lätt att städa/hålla ren..men det är en annan sak...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.