1 664 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vattenfilter som varit oanvänt under byggtid
Mitt vattenfilter har stått oanvänt i ca 3 år ( jo jag vet, lång byggtid
) och min fråga är om sanden är kass efter detta? Tappade ur det på vatten men det blir ju alltid fukt kvar.. Förmodar att det är gott om bakterier o alg m,.m där nu..
Måste man byta sand eller räcker det med upprepade spolningar?
Samma gäller min djupborrade brunn, måste man beställa spolning av den eller räcker det med att ¨låta kranarna rinna under en längre period?
Måste man byta sand eller räcker det med upprepade spolningar?
Samma gäller min djupborrade brunn, måste man beställa spolning av den eller räcker det med att ¨låta kranarna rinna under en längre period?
vad är det för typ av filter? avhärdningsfilter, järn ? är det enbart sandfilter kan du ev kicka igång genom upprepade backspolningar.
okej. Då kör det med maganese greensand. Du har en ganska stor process framför dig.
Börja med att backspola det rejält. Sedan stänger du ingående och utgående. Öppna toppen och fyll i kaliumpermanganat och öppna sedan ingående och utgående i nedre delen på tanken. när du ser att det kommer ut råsalikt vatten så stäng utgående och ingående. låt filtret stå i en 6h så det får gotta till sig.
skölj sedan igenom som vanligt och håll sedan tummarna på att det fungerar. Detta gäller givetvis om du har manganese greensandfilter. Inte om du har mangandioxid men calidius kör bara med manganese greensand vad jag vet.
lycka till
Börja med att backspola det rejält. Sedan stänger du ingående och utgående. Öppna toppen och fyll i kaliumpermanganat och öppna sedan ingående och utgående i nedre delen på tanken. när du ser att det kommer ut råsalikt vatten så stäng utgående och ingående. låt filtret stå i en 6h så det får gotta till sig.
skölj sedan igenom som vanligt och håll sedan tummarna på att det fungerar. Detta gäller givetvis om du har manganese greensandfilter. Inte om du har mangandioxid men calidius kör bara med manganese greensand vad jag vet.
lycka till
Klicka här för att svara