10 742 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Läckande avstängningsventil
Jag vred av och sedan på en avstängningsventil efter min cirkulationspump (för värmesystemet) idag. Den är av spårmodell så man vrider med en skruvmejsel. Det måste vara riktigt längesen någon gjorde det, för resultatet blev att den nu läcker som ett såll, säkert en liter i timmen.
Kommer givetvis ringa rörmokare så fort jag får möjlighet, blir väl antagligen först på måndag som man får tag på någon
Någon som har några tips eller råd vad jag kan göra tills dess? Någon kanske varit med om något liknande själv?
Nu står det en hink under där vattnet kan droppa i, sedan får jag väl fylla på systemet efter hand, är det vad som kan göras för tillfället?
Det lugnar sig lite när jag stänger av cirkulationspumpen, men då blir det kallt i huset
Kommer givetvis ringa rörmokare så fort jag får möjlighet, blir väl antagligen först på måndag som man får tag på någon
Någon som har några tips eller råd vad jag kan göra tills dess? Någon kanske varit med om något liknande själv?
Nu står det en hink under där vattnet kan droppa i, sedan får jag väl fylla på systemet efter hand, är det vad som kan göras för tillfället?
Det lugnar sig lite när jag stänger av cirkulationspumpen, men då blir det kallt i huset
Menar du en avstägningsventil på en radiator (returventil) med en spårskruvs-avstägning?! Dom kan behövas "trim-köras" för att få dom att täta ordentligt! Alltså skruva den i botten sen öppna och skruva igen i botten sen öppna igen för att sedan stänga ytterligare en gång. All smuts som har satts sig genom tiderrna brukar då lösas upp och ventilen tätar åter igen. Denna metod kan ytterligare användas någon gång till, men aldrig mer än vad själva spårskruvs-taget i ventilen tål, så den fortfarande är manöverer-bar, vrid inte sönder ventilen bara!
eller är det en annan ventil?!
eller är det en annan ventil?!
Den typen av ventil som du beskriver brukar inte kunnas dras åt så att det tar stopp. Är spåret i linje med röret är ventilen öppen. Är ventilen vriden så att spåret är 90 grader i förhållande till röret är ventilen stängd. I princip är det en kula med ett hål som du snurrar runt där inne.
Klicka här för att svara