Jag vred av och sedan på en avstängningsventil efter min cirkulationspump (för värmesystemet) idag. Den är av spårmodell så man vrider med en skruvmejsel. Det måste vara riktigt längesen någon gjorde det, för resultatet blev att den nu läcker som ett såll, säkert en liter i timmen.
Kommer givetvis ringa rörmokare så fort jag får möjlighet, blir väl antagligen först på måndag som man får tag på någon :(

Någon som har några tips eller råd vad jag kan göra tills dess? Någon kanske varit med om något liknande själv?
Nu står det en hink under där vattnet kan droppa i, sedan får jag väl fylla på systemet efter hand, är det vad som kan göras för tillfället?
Det lugnar sig lite när jag stänger av cirkulationspumpen, men då blir det kallt i huset :(

Krilleman
Menar du en avstägningsventil på en radiator (returventil) med en spårskruvs-avstägning?! Dom kan behövas "trim-köras" för att få dom att täta ordentligt! Alltså skruva den i botten sen öppna och skruva igen i botten sen öppna igen för att sedan stänga ytterligare en gång. All smuts som har satts sig genom tiderrna brukar då lösas upp och ventilen tätar åter igen. Denna metod kan ytterligare användas någon gång till, men aldrig mer än vad själva spårskruvs-taget i ventilen tål, så den fortfarande är manöverer-bar, vrid inte sönder ventilen bara!

eller är det en annan ventil?!

Nej, det är en avstängningsventil som sitter på en rörkoppling precis efter cirkulationspumpen.
Törs nog inte dra något mer på den. Jag upplever att det blir värre läckage ju mer jag vrider fram och tillbaka.

Krilleman
Är du säker på att det är en ventil som man ska dra åt?! Kan ju vara en helt vanlig kulventil med spår-tag också! Då ställer du ju bara spåret i vinkel så den är stängd!

Den typen av ventil som du beskriver brukar inte kunnas dras åt så att det tar stopp. Är spåret i linje med röret är ventilen öppen. Är ventilen vriden så att spåret är 90 grader i förhållande till röret är ventilen stängd. I princip är det en kula med ett hål som du snurrar runt där inne.

Jo, jag är med på funktionen och den verkar fungera, men problemet är att efter jag hade stängt den och sedan öppnat den så läcker den...ganska rejält, och nu läcker den oavsett om den är stängd eller öppen :(

Krilleman
Hur kan en ventil läcka när den är öppen?! Menar du att det kommer vatten ur själva skruv-taget på ventilen?!

krilleman_215 skrev:
Hur kan en ventil läcka när den är öppen?! Menar du att det kommer vatten ur själva skruv-taget på ventilen?!
Precis, det rinner ur skruven, så jag får ha en hink under som vattnet droppar i.
Verkar som sagt inte spela någon roll om den är stängd eller öppen...

Krilleman
Tyvär bara att tappa ur och byta ventilen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.