prototypen
prototypen: Det är väl som alla andra system, skit in, skit ut. Det brukar lukta om avlopp, helt naturligt men man kan ju sätta dit en vacumventil så kan luft bara åka in men inte ut. Protte
6 svar · 10,4k läst
G
Gravander: okej. tack så mkt för era svar=) Jag kanske ska säga att huset ligger högt upp.. hela tomten är byggd i etage med murar. Därför blir de lite svårt att dra nya rör hela vägen till komunens. För muren är 2,8meter hög. och jag har ingen anning om hur rören ligger idag.(precis köpt huset) Men i värsta fall får jag ju gräva upp uppfarten upp till huset(asfalt) Men de känns också
6 svar · 7,5k läst
mexitegel
mexitegel: Är du lite händig så har du många tusenlappar att spara genom Aquabra hos www.winnerhaga.se. Fick pris därrifrån som var ungefär 1/4 av vad "vanliga" filter skulle kostat.
2 svar · 3,5k läst
V
vedbod5: Hej ! Är ny här på forumet. Vi har en nedgrävd septitank som jag frilagt överdelen på. Har konstaterat att det läcker i skarvkopplingen för röret som går in i tanken 120 i diameter. Skarvkopplingen är av äldre limmad modell. Nu undrar jag om det går att täta den läckande kopplingen utifrån och med vad, med tanke på marksyror och annat från avloppsvattnet. Det gäller ju att
0 svar · 2,9k läst
Göran.W
Göran.W: Eftersom det kom under ett stört regn har troligen inte dagvatten ledningarna klarat av vattenmängden så att pumpa vattnet i stuprören löser inte problemet eftersom dom troligen är koppplade till dag vattnet dom med. Enklaste är en pumpgrop och pumpa ut det på lämpligt ställe i trädgården om det går.
4 svar · 4,2k läst
E
essetR: Det är kopparrör, jag hittade ingenstans hur man sätter fast dom bakom väggen. På pex har jag sett bockfixturer men inte med kopparrör.
2 svar · 2,4k läst
N
Norea: här en bild på brunnen. huset är byggt 74 så jag tror brunnen är från då.
1 svar · 2,7k läst
·
V
v94_hos: lösningen verkar finnas här :) http://www.vatette.se/econtent/files/185/fickkatalog_2010_web.pdf http://www.koppar.com/files/2009-04_Faktablad_Gamla_Dimensioner_Svenska.pdf Tack!
2 svar · 1,1k läst
Raceman
Raceman: En Mora eller möjligtvis Oras skulle jag gissa på. Gå till närmaste VVS-are och visa bilden så fixar de packningar.
1 svar · 1,7k läst
·
M
myrstack: Tänk på att ibland blir kondensdroppar lite beroende på om du förbrukar vatten eller ej. Står vattnet still så värms det upp i röret och har till slut samma temperatur som rummet. Dropparna från kondens borde mao inte komma kostant över tiden Rörisolering av polytenskum funkar fint att använda, finns på clasohlson och givetvis på de flesta byggladorna. Finns speciella
5 svar · 12,9k läst
E
Empo: Har totalt glömt bort detta tyvär. Får skylla på begränsad tid vid datorn.. :x Maila mig om det fortfarande är något du vill fråga/undrar om: emil.b@roslagensallteknik.se
40 svar · 16,4k läst
J
jachri: Nu är detta problemet fixat! Ringde en pumpinstallatör och han var här igår och bytte ut hela rasket mot en dränkbar pump. Vilket tryck jag har i systemet nu! Jössen, man sköljs nästan bort när man duschar!!! Känns helt underbart! 17 500 för allt, tyckte jag var helt ok pris för ny pump, nya slangar och kopplingar och installation.
7 svar · 5,2k läst
J
JerreEssberg: Det går bra att ta det allt eftersom ni renoverar, behöver inte ta allt på en gång. Se bara till att ni byter så långt att ni inte behöver in och riva i det ni redan renoverat. Kan även vara bra att redan nu planera lite för hur resten blir. Om det tex kanske, eventuellt, nån gång skulle vara bra med en extratoalett så kan man sätta av en gren och plugga. Kostar inget i sammanhanget
1 svar · 5,3k läst
A
AndersS: Vet inte om de är kloka, men jag har sett en granne använda en spolbrunn inne vid huset för att försöka spola rent ut mot gatan vid ett stopp. Hans hus hade källare med golvbrunnar och gissa vart "skiten" tog vägen när han hade fyllt ledningen från spolbrunnen men det fortfarande var stopp. Han spolade glatt på utan att märka vad som hände i källaren:D Så efter den händelsen så
12 svar · 4,4k läst
B
bmx: hej, har fått tag i en15 meters kima v'ärmekabel (grön) som jag tänkte gräva ner runt mitt tryckavloppsrör som har frusit när det varit som kallats de senaste vintrarna. Först tänkte jag bara montera det på en stickkontakt som man kan plugga in vid behov men sen såg jag på deras hemsida att det finns termostater. De kostade dock runt 1000 spänn vilket känns lite dyrt för en
0 svar · 2,5k läst
E
enarsson: Så här gjorde jag till slut: Jag bytte både pumpen och slangen. Pumpen blev en Kärcher SCP 12000 nivåsensor och den pumpar i 10 sekunder efter vattnet nått upp till sensorn. På så sätt hinner den pumpa bort betydligt mer vatten än det som rinner tillbaks. Det följde också med en backventil, men den valde jag att inte använda för att undvika att det står vatten i slangen som fryser.
7 svar · 15,8k läst
·
K
kaapo: tjena jag har tappat en cigarett på mitt bord där hemma och tänkte hur jag skulle få bort de lilla bränn märket det är ett träbord och var ganska dyrt jag sandpappra bort färgen där de e bränt men bordet oljas ej. när jag sandpappra bort det så såg man bara lite att något var fel med bordet några tips hur jag ska få tillbaka färgen ?? kan man måla över de? blir de lika som
0 svar · 2,1k läst
Fotografen
Fotografen: Börja med att titta i brunnen så inte diverse onämnbart täppt till inloppet. Annars har du nog ett nästan-stopp npgonstans.
1 svar · 2,1k läst
·
L
Lasse Eng: Tack för hjälpen
3 svar · 5,3k läst
P
Anonymiserad 67789: Ok Tack för svaret, hur menar du skall jag lägga tätskikt även på insidan av sockeln mot röret eller bara dra upp det på sockeln på samma sätt som på ytterväggen. Skall man gå över från Pem slang under huset eller ovanför ? Mvh Hasse
2 svar · 1,1k läst
prototypen
prototypen: Ja men det låter klokt, men ta ett snack med kommunen så kanske de sponsrar med trumman eller ett lass grus. Protte
3 svar · 7,8k läst
Larsa
Larsa: Är det betonggolv? Enklast borde väl vara att byta gjutjärnsröret från tak och ned i golvet så långt det går. Sen kan du ju koppla på en vanlig toa med ett bar böjar och en y-koppling i golvet. Om du inte vill öppna golvet så finns det ju toaletter med utlopp bakåt. Ett par böjar och en ykoppling till befintligt rör borde väl funka. Blir däremot antagligen inte speciellt snyggt
2 svar · 2,5k läst
V
valter53: Om du gör det regelbundet kommer det till slut inte att gå att tömma tanken helt utan extra arbete. Den fasta skiten kommer att öka i mängd och för att få bort det behöver man spola med en massa extra vatten. Om man inte gör det kommer slamsugaren bara suga upp det som rinner fram och lämna kvar resten och då har du inte vunnit något. Om du gör det någon gång vid akut läge gör
4 svar · 10,6k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Nej, installationsreglerna "säkert vatten" säger att temperaturen ut i installationen bör vara minst 55 grader men får inte överskrida 60 grader. http://www.sakervatten.se/download/76/Branschregler_Mars_2008.pdf
17 svar · 17,6k läst
·
bonkeman
bonkeman: Nej, det har visserligen mycket att göra med hur lång sträckan är också. Jag tycker bara att det är så korkat tänkt av rörkrökaren. Varför inte fortsätta med 15 den sista biten? Jag tänker nog be honom att byta när kan kommer hit för att gör resten av jobbet i badrummet. Nu kan man ju ge sig fan på att upphängarna till 15 mm rör har en något annorlunda dimension så att inte
2 svar · 8,0k läst
M
myrstack: Eller så ringer du Sigro och ber snällt att få hämta upp grejerna i valfri Dahlbutik. Finns tex en Dahl i Älvsjö så du kan ha sakerna samma dag. Vet inte om det är något officielt sätt men Dahl verkade vara glada att slippa köra ut grejerna till privatpersoner där det är svårt att komma till med lastbil. Dessutom går det ju bra att knalla in som privatperson många gånger och se
3 svar · 2,8k läst
Anna_H
Anna_H: Det är alger elelr nåt i den stilen. De kan även vara svarta, gula och gröna. Har ignet med vattnet stt göra utan med städningen.
1 svar · 2,6k läst
O
OnError: Hej Tack för alla svar, det hjälpte mig på vägen. Jag köpte en Kärcher BPP4200/50 på K-Rauta. 4,9Bar tryck. Nu kommer det så mycket vatten jag behöver. Nästa projekt är att få undan pumpen ut dörröppningen där hålet till brunnen fins :) Blir att köpa lite vinklar, tur att det fanns kvar slang från förra ägarna. /Anders
8 svar · 8,3k läst
M
myrstack: Givetvis går det att placera en koppling där den inte är synlig, tex i en låda med läckageindikering ut i ett badrum och inspektionslucka, och det fortfarande är fackmässigt. Med dold brukar ju titt som tätt ofta menas att kopplingen byggs in och blir både svårt/omöjlig att inspektera samt reparera/ersätta. Att göra en sådan lösning är svårt att förena med fackmannamässighet //
12 svar · 6,0k läst
L
Leran: Typ en sådan gängad täckbricka ser ju superbra ut, den hade nog passat perfekt. Jag tror att din lösning kan funka riktigt bra. Nu gäller det bara att få ok från hyresvärden också. =)
7 svar · 14,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.