1 236 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hjälp med skarv - vad ska jag ha?
Hej
Ska koppla in den nya diskmaskinen men slangen för vatten in passar inte.
Det sitter en hane som är 20mm utvändigt och på maskinen är honan 24mm invändigt.
Vilken koppling ska jag ha?
Helst ska jag hitta den på biltema men kan köra till rinkabyrör om det behövs.:blushing:
Snabbt svar uppskattas då jag har lovat sambon att maskinen ska vara inkopplad imorrn
Ska koppla in den nya diskmaskinen men slangen för vatten in passar inte.
Det sitter en hane som är 20mm utvändigt och på maskinen är honan 24mm invändigt.
Vilken koppling ska jag ha?
Helst ska jag hitta den på biltema men kan köra till rinkabyrör om det behövs.:blushing:
Snabbt svar uppskattas då jag har lovat sambon att maskinen ska vara inkopplad imorrn
En vanlig bussning 20/15 (3/4"x1/2")ska funka fint! Ännu bättre om du kan hitta en bussning med planpankning på 15 sidan, då slipper du använda pack-material (lin - tape...)
Har kikat lite på biltemas sida, men hittar ingen. Dock väldigt rörig sida!
Rinkabyrör nr: 4352
Har kikat lite på biltemas sida, men hittar ingen. Dock väldigt rörig sida!
Rinkabyrör nr: 4352
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Japp, det stämmer på båda. Även om bilden jag fick på CO visar en muff säger art. nr bussning så det är nog rätt iaf. På HN visas en bussning, en sånn ska du ha
Nu har jag köpt en sådan men jag får inte det tätt hur jag än gör.
Från skarven till maskinen är det inga problem, men mellan skarv och vatten in blir det inte tätt.
Har använt gängtejp men det räcker tydligen inte.
Vad ska jag göra?
På slangen som går in i diskmaskinen sitter det en lite vit box som jag tror styr vattenintaget, kan det vara en backventil på denna?
Från skarven till maskinen är det inga problem, men mellan skarv och vatten in blir det inte tätt.
Har använt gängtejp men det räcker tydligen inte.
Vad ska jag göra?
På slangen som går in i diskmaskinen sitter det en lite vit box som jag tror styr vattenintaget, kan det vara en backventil på denna?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Backventil tror jag inte att det är.
Det är svårt att få tätt med gängtape. Troligen tar du för lite, har för mig att dte skall vara 17 varv på en 15 koppling.
Det är mycket lättare med Lin. Om du köper ett kit med lite lin och pasta, brukar finnas på byggmarknader. Tänk på att "repa gängorna", dvs. dra lite med en fil på tvären över gängorna, eller hacka lite med en morakniv. Det skall bli små jack som linet fastnar i när man sedan skruvar på kopplingen.
Det är svårt att få tätt med gängtape. Troligen tar du för lite, har för mig att dte skall vara 17 varv på en 15 koppling.
Det är mycket lättare med Lin. Om du köper ett kit med lite lin och pasta, brukar finnas på byggmarknader. Tänk på att "repa gängorna", dvs. dra lite med en fil på tvären över gängorna, eller hacka lite med en morakniv. Det skall bli små jack som linet fastnar i när man sedan skruvar på kopplingen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden