4 728 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
trädgårdsslang läcker vatten från varmvattenberedare
Hej
Konstig överskrift, men vet inte rikitgt hur jag ska förklara.
När vi flyttade in så märkte jag efter ett tag att det var en pöl under varmvattenberedaren.
Det visade sig att det ligger en vanlilg trädgårdsslang som är ansluten till "ventilerna" under varmvattenberedaren och läcker en del vatten allt eftersom. Framför allt när man använder vatten i kranarna.
Vill tro att det är någon slag övertrycksslang.
Kan man göra något åt detta? Inte så snyggt att ha slangen över golvet till brunnen för att inte riskera en massa vatten på golvet.
tack på förhand för inputs och lösningar.
Micke
Konstig överskrift, men vet inte rikitgt hur jag ska förklara.
När vi flyttade in så märkte jag efter ett tag att det var en pöl under varmvattenberedaren.
Det visade sig att det ligger en vanlilg trädgårdsslang som är ansluten till "ventilerna" under varmvattenberedaren och läcker en del vatten allt eftersom. Framför allt när man använder vatten i kranarna.
Vill tro att det är någon slag övertrycksslang.
Kan man göra något åt detta? Inte så snyggt att ha slangen över golvet till brunnen för att inte riskera en massa vatten på golvet.
tack på förhand för inputs och lösningar.
Micke
Det är troligtvis inte läckage pga övertryck - troligtvis är det en rörgänga/koppling som läcker, eller övertrycksventilen som inte stänger ordentligt.
Övertrycksventilen ska lösa ut vid 6 bar - och det har du inte i dina ledningar. Troligtvis är det övertrycksventilen som börjar kärva. Enkelt och inte dyrt att byta ut.
Övertrycksventilen ska lösa ut vid 6 bar - och det har du inte i dina ledningar. Troligtvis är det övertrycksventilen som börjar kärva. Enkelt och inte dyrt att byta ut.
Inte så ovanligt att en övertrycksventil släpper en liten skvätt då och då tycker jag.
Tryckstötarna som kan uppstå i vattenledningarna kan väl vara rätt så kraftiga. Från min övertrycksventil kom det en del när backventilerna i duschblandaren läckte så det slog i rören.
Kan också hända att det sitter någon beläggning i ventilens säte så att den har öppnat en gång och sen inte tätar helt igen.
Tryckstötarna som kan uppstå i vattenledningarna kan väl vara rätt så kraftiga. Från min övertrycksventil kom det en del när backventilerna i duschblandaren läckte så det slog i rören.
Kan också hända att det sitter någon beläggning i ventilens säte så att den har öppnat en gång och sen inte tätar helt igen.
Redigerat:
Jag har en grön trädgårdslang kopplat till ventilen. Men eftersom ventilen är ok, läcker den inte. Du kan prova att motionera den lite. Öppnw, stänga. Om det är lite smuts som fastnat i ventilen, kommer detta att rensa det.
Testa. Det kostar inget. Och känn om den fjädrar lite. Du ska märka att en fjäder sitter i.
Testa. Det kostar inget. Och känn om den fjädrar lite. Du ska märka att en fjäder sitter i.
Det är normalt att det kommer ut en del vatten ur varmvattenberedarens säkerhetsventil när allt fungerar som det ska. Vatten expanderar när man värmer upp det och därför har man ett expansionskärl till radiatorsystemet, men det brukar man inte ha till varmvattenberedaren eftersom det skulle kunna bli en bakteriehärd. Om man t.ex. har en 80 liters varmvattenberedare och värmer vattnet från 4 till 100 grader (ok, kanske lite extremt exempel), så ökar volymen med mer än tre liter. Eftersom man inte får trycka tillbaka vatten från varmvattenberedaren till kallvattenledningen sitter det en backventil före varmvattenberedaren. Säkerhetsventilen släpper därför ut en del vatten när beredaren värmer upp vattnet.mickelingon skrev:
Och det är viktigt att säkerhetsventilen funkar. Mythbusters har testat
http://www.youtube.com/watch?v=Cv178a60Ypg
Redigerat:
Flera säkerhetsventiler har ett "hack" där den fastnar i öppet läge för att underlätt urtappng av VVB, vrid lite till på ventilen så återgår den till normalt stängt läge!
Upp till tre liter om dagen är normalt för en säkerhetsventil att "läcka" under en dag beroende på hur mycket förbrukning man har! Vatten expanderar vid uppvärmining och måste som sagt ta vägen någonstans...
Upp till tre liter om dagen är normalt för en säkerhetsventil att "läcka" under en dag beroende på hur mycket förbrukning man har! Vatten expanderar vid uppvärmining och måste som sagt ta vägen någonstans...
tack för alla svar, då behöver jag inte oroa mig
Micke
Micke
Klicka här för att svara