G
gbg: OK, med andra ord blir det till att langa upp slangarna igen...
13 svar · 18,5k läst
L
lordi: För övrigt så ska du inte ha genomföringar i våtzon 1, förutom till duschblandare med för ändamålet godkänd tätningsbricka
4 svar · 2,9k läst
·
O
Oldfart: [citat] Vad skulle skillnaden mellan 2 och 3 vara i det avseendet? I båda fallen är ju spilltratten/tvättmaskinskopplingen ansluten direkt till avloppet. Skillnaden är var. I 2 sitter den efter brunnen och i 3 på brunnen. Det jag var orolig för i 2 var att vatten skulle kunna tränga upp bakvägen genom vattenlåset. [citat] Du tänker på alternativ 1? Det spelar ingen roll på vilken
3 svar · 7,0k läst
·
A
andcar: Håller på med badrumsrenovering och ska ha infällda rör i väggarna. Har köpt en rostfri handdukstork som ska kopplas till radiatorerna men har tyvärr enkelrörsystem så det finns inte anslutningar som blir helt gömda mot väggen utan jag behöver en ventil med anslutningar som inte går nedåt. Ventilen är rostfri. Finns det inte rostfria rör att köpa och rostfri vägganslutning? Var
0 svar · 1,5k läst
T
thebear: [citat] Ja ok... tack för svaren! Vi har som möjlig fix att förlänga röret ett par meter upp i luften och hoppas då att lukten inte ska blåsa in i min lägenhet. Det skumma är att jag bott här i 8 år och det är bara sista 1-2 åren nu som det luktat något, och det har blivit värre och värre senaste månaderna. Det var därför jag började spekulera i om någon annan omkoppling i
3 svar · 6,0k läst
Krilleman
Krilleman: Ska inte behövas...
3 svar · 1,5k läst
Patrick E
Patrick E: Börja med att byta manometern så du har något att förlita dig på när det gäller trycket. Oavsett om trycken är korrekta eller inte, så är 35 min en väldigt lång gångtid. De tryck som tryckvakten är ställd på är ju inte orimliga. Möjligen kan stopptrycket sänkas. Förlita dig inte på decimalerna ;-) Det kan finnas ett filter monterat på ejektorn som kan behövas göras rent.
2 svar · 2,1k läst
Raceman
Raceman: Du ska ju dra åt det hela med en slangklämma, och är det bara ett litet glapp kan du prova med gängtape ett par varv runt tappen innan du drar åt. Är det ett större glapp får du försöka hitta en annan liten passande slangstump som du först trär på tappen innan du trär på diskmaskinsavloppet. Traditionellt lin och rörkitt på tappen kan kanske också fungera.
20 svar · 6,7k läst
H
hakaner: Njae, men det kan finnas andra som läser denna tråd och det kunde vara värt att nämna rent generellt...
12 svar · 7,4k läst
Coolman
Coolman: 1 kubik kostar väl 28 kr inkl avlopp för lika mycket vatten in = ut i avlopp. 28 * 600 blir ju .. 17.000 kr typ...
9 svar · 3,9k läst
S
stugan_i_skogen: Ja det är väl det som är lösningen...Eller ja, fästa i golvet...
5 svar · 1,8k läst
E
empame: Vi har också problem med luft i vattnet.... Vi har en borrad brunn som är hela 90 meter som är borrad för ca 1år sedan. I början var det inga problem men nu spottar och fräser det ur kranarna. Backventilen i pumpen som har gått sönder var ju första tanken men då borde ju tycket sjunka. Stängde av pumpen en natt (ca8 tim) och trycket var exakt det samma på morgonen. Någon som har en
11 svar · 16,6k läst
S
saxomofon: Hej. Någon som vet var eller om man kan hitta delar till en kärvande Kuglostat-blandare från 1965??? :)
0 svar · 2,2k läst
J
Joakim1961: Är det inte det ena så är det det andra... när vi pratar Murphys och hans lag så är allt omöjligt djävulskap möjligt. // Joakim
12 svar · 8,5k läst
Patrick E
Patrick E: Min duschblandare FMM började fungera sämre vad det gäller att hålla konstant temperatur på vattnet för en tid sedan :(. Skruvade loss blandaren och såg att filtret på inloppet för VV på blandaren var alldels igensatt. Skruvade också isär blandaren och tog ut termostatenheten som också visade sig vara helt igensatt. Nu funkar blandaren som den ska igen :). Så, har du en blandare
0 svar · 2,9k läst
C
Champ: Tack för ett snabbt svar,som tyder på att det kommer från en proffs. Det var som du nämnde att något kommit åt kran som fyller på radiatorsystemet. Det är åtgärdat nu och fungerar.
2 svar · 11,7k läst
J
Jan-Å: Du behöver som krilleman påpekar ge oss betydligt bättre underlag om frågan ska gå att besvara. Men att byta avlopp innebär att bila upp källargolv som exempel och det gäller varje rum där avloppet passerar så gör man allt på en gång får man jobba en del med renoveringen :) Vi har bytt successivt vartefter vi renoverar rummen, utedelen mellan huset och kommunens ledning böts i
3 svar · 3,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Lyssna du på krilleman :) han har mycket bättre koll än jag. :O Krilleman missade t.ex. inte att välja rätt klämringskoppling, med utvändig gäng isf invändig. :blushing: Inte heller att du behöver stödhylsa. :)
3 svar · 5,8k läst
T
tbbe: Så sant så sant, inget utesluter ju det andra såklart. Bara undrade om det kanske var mer lönsamt att satsa på en solvärmelösning modell bättre direkt istället för återvinningen och kanske få en snabbare återbetalning då den torde ge mer per år. Bara en tanke. =)
36 svar · 11,0k läst
T
tbbe: Nejdå, dräneringen har ja planerat spolbrunnar, tänkte bara på om man verkligen behövde det på dagvattenledningen också. Tackar för svar, då skippar vi dom där!
4 svar · 6,5k läst
G
GustafB: Tack för tipset, testar det och hoppas jag slipper ner under igen på ett tag då!
2 svar · 5,0k läst
·
B
b9mobile: Ok, då förstår jag. Stor tack för hjälpen!! :)
4 svar · 18,7k läst
Krilleman
Krilleman: Klart du kan ta bort ett element i ett ettrörssystem men du får inte stänga av flödet... Är det 4cc använder du: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=688
3 svar · 5,4k läst
H
hakan_wallin: Hej, Tack för era svar. Speciellt att du tog dig tid att titta på min hemsida och tomtritning :-) Så, då tänkte jag inte helt fel när jag tänkte anlägga den där tomten är som lägst? Mvh Håkan
3 svar · 7,2k läst
C
cat_women: Verka som vi inte behöver göra om badrummet, men vi kommer få rören dragna utanpåliggande i badrummet, vilket är mindre snyggt men de billigaste alternativet. Tyvärr går de inte att har en inspektions lucka då de sitter för högt upp och på flera ställen....en sak om de varit i ett skåp men inte mitt på väggen vid ögonhöjd på flera ställen... Slutnotan som de ser ut som kommer
20 svar · 10,7k läst
cederbusch
cederbusch: I morse hämtade jag iaf slangen (50m) på Schenker när jag ändå for förbi och köpte gips. Känns jäkligt bra att jag inte stressade med att köpa på comfuckingort. Jag har inte direkt rullat tummarna ändå....
6 svar · 2,8k läst
M
matajaz: Tack för infon. Det var en massa bra länkar. Jag skall begrunda vilken lösning som blir bra. Mvh Mathias
5 svar · 3,3k läst
B
Belaruz: Ja, det finns munstycken för brandskydd som ger en vattendimma med en liten droppstorlek. Ett varumärke är "Hi-Fog" från tillverkaren Marioff. Dock är det ett så kallat varumärkesord, jag har aldrig hört dessa system kallats något annat. Dock använder de tydligen tryck mellan 50-150 bar för att skapa den lilla dropstorleken. Så det kan vara besvärligt att använda för en dush.
3 svar · 6,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.