llehs skrev:
Nu är jag ju puck-tvåa så det stänker om det men jag kan bara instämma i ovanstående.

Du har ett ikea-vattenlås och det blir lätt stående vatten i bräddavloppet.
Jag har det själv och har demonterat dragspels-slangen/flexislangen ett antal gånger för rengöring pga detta.
(Jag har köpt ett nytt vattenlås som jag monterar nästa gång. Inte Ikeas,,,)

Personligen tycker jag att det är en usel konstruktionslösning och ett typsiskt exempel på att det alltid går att göra en produkt för billig.
Den vita plastslangen monteras utan slangklammer och funktionen beror alltså på att plasten, på lång sikt, inte plasticerar och tappar klämkraft.
Tjena.
Tror vattenskador pga 15 år gamla ikea-kök kan vara en kommande succe i försäkringsstatistiken.

Ska nog ta hit en röris som får byta hela konstruktionen..
Det kan inte vara så dyrt med lite nya vattenlås och rör?

vojma skrev:
Avloppet från diskmaskinen ska kopplas på den vinklade anslutningen som sitter i närheten av den stålomspunna slangen på bild 2. Dessutom får det inte finnas svackor på bräddavloppet så den slangen måste sträckas upp.
Tack!

Kan diskmaskinsslangens felkoppling bidra till dålig lukt tror du?

Japp! Den pumpar säkert diskvattnet "rakt fram" ut i bräddavtoåpsslangen och så ligger det där "och gosar till sig".

Mitt förslag är att köpa en ny slang då de är svåra att få rena. Finns säkert att köpa på Ikeas "reservdelsshop". När du monterar den nya slangen så se till att gå över det gråa röret som kommer från den lilla hon.

vojma skrev:
Japp! Den pumpar säkert diskvattnet "rakt fram" ut i bräddavtoåpsslangen och så ligger det där "och gosar till sig".

Mitt förslag är att köpa en ny slang då de är svåra att få rena. Finns säkert att köpa på Ikeas "reservdelsshop". När du monterar den nya slangen så se till att gå över det gråa röret som kommer från den lilla hon.
Men att det luktar liksom ur bottenventilerna när man spolar vatten - kan det verkligen bero på att dte ligger vatten i breddavloppsslangen?
Det är ju inte bara ur breddavloppsventilen det luktar utan från bottenventilerna i hoarna..

Ta isär och rengör hela avlopps röret före vattenlåset så slutar det att lukta.

Matti_75 skrev:
Ta isär och rengör hela avlopps röret före vattenlåset så slutar det att lukta.
Men är det inte lite märkligt att vi hade samma rör i 5 år innan renoveringen utan att någonsin rengöra och hade inga luktproblem.Medan nu har vi haft samma rör i 2 år och luktproblem i 1,5 av dessa år...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.