Hej.

Har precis fått mig en lapp från kommunen som säger att de ska göra en inventering av avloppet och att jag sedan måste åtgärda detta om de hittar några brister gällande dagens krav. Har vi retroaktiv lagstiftning i Sverige?? Om jag nu har ett godkänt avlopp sedan tidigare så är det väl fortfarande godkänt till den dagen jag bygger nytt eller bygger om? Avloppet jag har besiktigades och godkändes dagen då huset byggdes -82.

Att avloppet var okej för 29 år sedan betyder inte att det är okej idag. En infiltration eller markbädd förbrukas under tiden den belastas och man räknar med att behöva anlägga en ny infiltration efter ca 20 år.

Har du en infiltration från 1982 har den alltså gjort sitt och renar inte ditt avloppsvatten nämnvärt.

joflopp skrev:
Att avloppet var okej för 29 år sedan betyder inte att det är okej idag. En infiltration eller markbädd förbrukas under tiden den belastas och man räknar med att behöva anlägga en ny infiltration efter ca 20 år.

Har du en infiltration från 1982 har den alltså gjort sitt och renar inte ditt avloppsvatten nämnvärt.
Tror att det skiljer sig lite från kommun till kommun, men i vår kommun så fick de som hade 2 kammar brunn eller enkelt avlopp order om att göra infiltration eller markbädd.
Att en infiltration eller markbädd skulle vara förbrukad efter 30 år har jag inte hört något om, kanske även detta har markens beskaffenhet att göra. Det bästa är att ta reda på hos kommunen vad som gäller, om de går efter datum eller gör någonslags provgrop? Hur ska de annars kunna mäta/kolla?

Jag har inget emot att göra en ny bädd om den befintliga inte är bra. Men min undran var mer om miljökontoret har laga kraft att tvinga mig att byta till den nya pga nya rön eller miljökrav. Vad händer om 3 år när det kommer ytterligare krav och forskning. Måste jag byta igen då?!

Ja, de kan de. Din avloppsanläggning kan tvingas att bli utbytt mot en bättre. Framför allt kan de tvinga dig att stälöa den i ordning så som den var för 29 år sedan.

Här i kommunen kontrollerade de bara att man han hade trekammarbrunn samt att luckan var över ett visst minimimått. Infiltrationsdelen brydde de sig inte om alls. Avloppet kontrollerades av slamtömmaren i samband med slamtömning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.